Nosliwe Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Sitter nu och kikar i träsket bland dämpare till mitt bygge. Har bestämt mig för Gaz från rallydesign. Men vad ska man ha? Jag har 13 tum mellan fästet på länkarmen till fästet i chassit när nedre bärarmen är parallell med marken.< Känns som en enda djungel det här för min del, det finns inte mycket till beskrivningar. Om jag beställer en 13" dämpare i öppet läge, räcker den till utfjädringen som krävs, eller kommer den inte ens klara av att hålla bärarmarna i rätt körläge om jag monterar den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Sitter nu och kikar i träsket bland dämpare till mitt bygge. Har bestämt mig för Gaz från rallydesign. Men vad ska man ha? Jag har 13 tum mellan fästet på länkarmen till fästet i chassit när nedre bärarmen är parallell med marken. Känns som en enda djungel det här för min del, det finns inte mycket till beskrivningar. Om jag beställer en 13" dämpare i öppet läge, räcker den till utfjädringen som krävs, eller kommer den inte ens klara av att hålla bärarmarna i rätt körläge om jag monterar den?Öppen längd är så lång som dämparen kan bli, det gäller alltså vid fullt utfjädrad bil. Har du bestämt dig för hur mycket bump och drop du vill ha så lägger du på din drop på längden i normal läge. Du behöver också kolla så att dämparens minsta längd (öppen längd -slag + 1" genomslagsskydd) får plats mellan dina fästen Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Jag siktar på 16" dämpare själv Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 (edited) Om jag då väljer en 15" dämpare, så får jag 50mm drop och 76mm bump utan bumpstop. Vad ska jag då ha för fjädrar? Edited August 25, 2017 by Nosliwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Dämparna har alltid 1" bumpstop, för att veta vilka fjädrar du behöver så behöver du väga den axelvis så att du vet hur mycket last som varje fjäder ska bäraSkickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Sen kan man räkna eller gå på erfarenheter Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Många förespråkar att man använder stötdämparslaget så att man får lite längre drop än bumpSkickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 50mm läste jag någonstans efter att jag skrev föregående inlägg. Men får väl peta i min V6a och räkna lite på det sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Jag kommer att ha 60 drop och 60 bump på min bak och lite mer fram. Men jag är nog lite extrem åt det hållet, när jag pratade med en del folk på förra årets bandag på kullen så hade några bara 30 bump/dropSkickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Om du vill räkna på fjädrarna så om du ska ha 50 bump så behöver 50* fjäderns fjäderkonstant motsvara halva axelvikten om du har 0 i förspänning vid 50 mm utfjädring, detta föutsatt att jsg inte gjort nån tankevurpa här ! Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted September 2, 2017 Share Posted September 2, 2017 När ni säger 50 bump och 50 drop, är ni på dämparen eller på hjulet då? Är ju en viss nerväxling däremellan. Har redan köpt mina dämpare med fjädrar, men räknar kallt med att få byta fjädrar minst en gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 2, 2017 Share Posted September 2, 2017 När ni säger 50 bump och 50 drop, är ni på dämparen eller på hjulet då? Är ju en viss nerväxling däremellan. Har redan köpt mina dämpare med fjädrar, men räknar kallt med att få byta fjädrar minst en gång.Jag pratar på dämparen, fram gör det en del skillnad men bak och med stel axel inte så mycket Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted September 2, 2017 Share Posted September 2, 2017 Samma här, har multilänk bak och dämparen sitter långt ut där. Hoppas att det går att modda lite fram, dämparen är 40% in där, på undre bärarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts