Jump to content

hur få bort skroten som blir kvar


iceman

Recommended Posts

Efter att jag kollat på diverse skrotar har jag kommit fram till att det blir mycket billigare att köpa en hel bil själv. Ex en sierra97 -91 får man körbar för 2 - 4000:-

När man sedan plockat det man vill ha, framvagn, bakvagn mm, hur får man den till skroten ?

Jag har ingen truck hemma att lyfta med.

Hur fasen bär man sig åt ??, vill ju inte ha ett par vrak på garageuppfarten resten av livet. :(

Skall man ringa bärgare så börjar det bli dyrt igen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara ett problem. En variant är att se till att lossa allt utan hjulupphängningarna först, så att bilen fortfarande står på hjul. Sedan hyr man en biltransportkärra och vinchar upp den på. När den står där uppe så plockar man lös hjulen och spindlarna och det man vill, och låter bilen stå på underredet. På skroten lyfter dom bara bort den med trucken, så där är det inga problem.

Själv har jag ju tillgång till traktor med kran, så för mig har det inte varit något problem :)

Link to comment
Share on other sites

Knacka rutorna av med dörrarna och sedan en stund med vinkelslipen. Låna grannens släpkärra. Lasta skrotet på den samma. Tog mig ca 3 timmar. Åk till rätt skrot. Ring runt och kolla det skiljer mycket mellan olika.

Jag åkte hem efter en halv dags arbete med 1200kr då var det en 86a. För nyare får man mindre.

Lycka till

Michael Wänström :thumbup:

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Tja...

I fjol när jag rev ner några bilar så hittade jag några olika lösningar på det där...

Vissa funkade och vissa var mindre bra..

En bil som blev av med både fram och bakvagn, den hissade jag upp högt på pallbockar och backade in släpvagnen så långt under det gick, sen ställde jag domkraften på släpvagnen och lät bilen stå på den i ena änden.

Sen backade jag släpvagnen vidare tills den tog i nästa pallbockspar och ställde in en till domkraft och släpade upp bilen sista biten.

En annan som blev av med bakvagnen försökte vi spela upp på en biltrailer genom att ställa en domkraft under dragkroken.

Det gick mindre bra då vi höll till på en grusgård...

Men efter många svettiga svordomar så var bilen uppe iaf.

En annan bil (ford taunus) skulle jag bara ha spindlarna ifrån..

Så den spelades först upp på släpvagnen, sen en domkraft i mitten och 10 minuters skärande med rondellen så var bägge spindlarna lösa... :)

Väl framme på skroten så finns det ju traktor att tillgå.. underlättar endel!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...