TonysGarage Posted May 16, 2017 Posted May 16, 2017 Hur har ni gamla rävar gjort? Har vi byggt den lite högre bak än fram? hur mycket? Funkar det med 90mm som lägsta punkt eller fixar man inga farthinder då? Quote
Tabaco Posted May 16, 2017 Posted May 16, 2017 Är det inte så att en "bra sportbil" ska vara högre i bak och lägre i fram. För att undvika att luft kommer in under bilen. Markfrigången är nog individuellt på olika bilar. 1 Quote
TonysGarage Posted May 17, 2017 Author Posted May 17, 2017 8 timmar sedan, Tabaco sade: Är det inte så att en "bra sportbil" ska vara högre i bak och lägre i fram. För att undvika att luft kommer in under bilen. Markfrigången är nog individuellt på olika bilar. Jo, precis, men hur mycket? Tänkte att 1grad skulle vara lagom, sen räknar jag på det å det blir ju drygt 40mm skillnad å då känns det helt plötsligt som för mycket. Tror jag kommer halvera så ser det inte ut som en gammal jänkare med hijackers. Front 90mm, bak 115mm. Quote
Kjelland28 Posted May 17, 2017 Posted May 17, 2017 (edited) Jag är ingen expert på detta med aerodynamik men jag tror inte att en 7:a har så stor nytta av att ligga när backen, tror väghållningen i en 7:a har mer att göra med chassiestyvhet och fjädersättning fram/bak och läge på tyngdpunkt kontra rollcenter. Att montera mjuka fjädrar fram och hårda bak kan t o m få en lätt understyrd framhjulsdriven bil att bete sig nästan som en bakhjulsdriven. lite högre bak är nog alltid bra dock ! Edited May 17, 2017 by Kjelland28 1 Quote
TonysGarage Posted May 17, 2017 Author Posted May 17, 2017 (edited) 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Jag är ingen expert på detta med aerodynamik men jag tror inte att en 7:a har så stor nytta av att ligga när backen, tror väghållningen i en 7:a har mer att göra med chassiestyvhet och fjädersättning fram/bak och läge på tyngdpunkt kontra rollcenter. Att montera mjuka fjädrar fram och hårda bak kan t o m få en lätt understyrd framhjulsdriven bil att bete sig nästan som en bakhjulsdriven. lite högre bak är nog alltid bra dock ! Jag är definitivt ingen expert så jag försöker läsa så mycket som möjligt, problemet är ju att efter några års läsande så kommer man inte riktigt ihåg var man läste något och kommer inte riktigt ihåg exakt hur det var... Har läst någonstans att 7:an blir flygbenägen i höga farter, så jag tänkte att det kunde vara bra att ha i åtanke eftersom de flesta 7:or funkar på en flygraka och kan ju lätt komma upp i väldigt hög fart. Har man misslyckats med hjulupphängningen så märks det förmodligen i de första kurvorna, flygtendenser lär ju komma som en överraskning... Edited May 17, 2017 by TonysGarage Quote
Kjelland28 Posted May 17, 2017 Posted May 17, 2017 Fick tipset av Belo att hålla chassit så att frigången är 1-1,5 cm högre bak med förare och full tank. Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk 1 Quote
TonysGarage Posted May 17, 2017 Author Posted May 17, 2017 1 minut sedan, Kjelland28 sade: Fick tipset av Belo att hålla chassit så att frigången är 1-1,5 cm högre bak med förare och full tank. Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk Gott då har man ju ett tips från någon som hållit på ett tag! Quote
Kjelland28 Posted May 17, 2017 Posted May 17, 2017 Japp, annars så kan jag förstå att det kan bli lyft tendenser, stor ruta borde kunna funka som både luftbroms och lite spoiler ! :-) Quote
vedde Posted June 1, 2018 Posted June 1, 2018 Jag säger nog plan undre och diffuser bak då skapas downforce när luften passerar förbi. Har inte sett många formel bilar med Stance - är väl bara raggar jänkejärn som stukar bilarna förutom en Gasser som är högre fram än bak? Ferrari eller lambo har väl inte heller en högre bak än fram förutom i karossformen. /Vedde Quote
fege Posted June 1, 2018 Posted June 1, 2018 Min är 25 mm högre bak än fram utan förare och bensin. 2 Quote
Kjelland28 Posted June 13, 2018 Posted June 13, 2018 Hm, vad blir det med bensin och förare, 1cm eller plant ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.