Kenped Posted March 18, 2017 Posted March 18, 2017 Hallo alla Såg att det var 10år sedan jag var inne på det har forumet. Otroligt att min profil ens var kvar! Men vad hände sen då? Min Westfield Zetec 2,0 turbo blev reggad och klar med allt vad det innebär sommaren 2012. Konceptet var enkelt. Ta en helt standard silvertop med orginal 10:1 I comp. förstärk med ARP bultar där det behövdes och en vassare toppackning från en focus rs (har jag för mig). Insuget behölls orginal och en turbo från en Renault 19 tdi hittades.0,5 i ladd. var tanken men vid första bänkningen så landade det på stadiga 0,6 och ca:210hk I maskin. Allt styrdes med ett VEMS. Hk ställdes ner till 170 på besiktningen, men visst gick den bra då med!!! :) Dock åkte "herrejössesmappen" i samma dag som reg,bes var klar. ;) Detta åkte jag runt med i 2 fantastiska år på både semester trippar och buskörningar (finns inget som går upp mot att jaga m3or och porschar i förorten). Tills en vevstake tittade ut och slog upp ett hål som en snusdosa I blocket. Och detta hände vid ett rödjus 20kph 2000 rpm och 1/4 på gaspedalen. :( Så där stog den vid vägkanten, ett totalhaveri. Flyttades till ett lager där den förblev ståendes I över 2år utan kärlek. TILLS NU!!! Zetec blacktop, H-profilstakar, smidda turbokolvar, växellåda från en mazda RX8 (som är lika stor och har samma splines som typ-9, 6vxl, god för 400hk) och en massa annat lull lull är införskaffat. Och nu kommer min fråga. Vilken kombo lättat svänghjul och lamell tryckplatta är starkast, och kan ersätta min "escort silvertop-pinto" kombo rakt av? För nu bygger jag för 280-300hk och tanker inte riva ner maskin till nästa sommar. Quote
Kenped Posted March 20, 2017 Author Posted March 20, 2017 Tack Fredrik! Ingen som har bra tips på koppling som kan funka? Quote
Morty Posted March 21, 2017 Posted March 21, 2017 Jag kör med en 7,25" Tilton cerametalic koppling, finns för dina effektmål och fungerar bra. Quote
Kenped Posted March 25, 2017 Author Posted March 25, 2017 (edited) On 2017-03-21 at 10:10, Morty sade: Jag kör med en 7,25" Tilton cerametalic koppling, finns för dina effektmål och fungerar bra. Tack för tipset! Ska kolla detta. Edited March 25, 2017 by Kenped Quote
Kenped Posted September 8, 2017 Author Posted September 8, 2017 För alla som funderat på om Jenvey turbo plenum passer på en sjua. Kan jag meddela att det gör det med en mindre mod. :) Quote
Björn Söderlind Posted September 8, 2017 Posted September 8, 2017 On 2017-03-18 at 16:26, Kenped sade: Hallo alla Såg att det var 10år sedan jag var inne på det har forumet. Otroligt att min profil ens var kvar! Men vad hände sen då? Min Westfield Zetec 2,0 turbo blev reggad och klar med allt vad det innebär sommaren 2012. Konceptet var enkelt. Ta en helt standard silvertop med orginal 10:1 I comp. förstärk med ARP bultar där det behövdes och en vassare toppackning från en focus rs (har jag för mig). Insuget behölls orginal och en turbo från en Renault 19 tdi hittades.0,5 i ladd. var tanken men vid första bänkningen så landade det på stadiga 0,6 och ca:210hk I maskin. Allt styrdes med ett VEMS. Hk ställdes ner till 170 på besiktningen, men visst gick den bra då med!!! :) Dock åkte "herrejössesmappen" i samma dag som reg,bes var klar. ;) Detta åkte jag runt med i 2 fantastiska år på både semester trippar och buskörningar (finns inget som går upp mot att jaga m3or och porschar i förorten). Tills en vevstake tittade ut och slog upp ett hål som en snusdosa I blocket. Och detta hände vid ett rödjus 20kph 2000 rpm och 1/4 på gaspedalen. :( Så där stog den vid vägkanten, ett totalhaveri. Flyttades till ett lager där den förblev ståendes I över 2år utan kärlek. TILLS NU!!! Zetec blacktop, H-profilstakar, smidda turbokolvar, växellåda från en mazda RX8 (som är lika stor och har samma splines som typ-9, 6vxl, god för 400hk) och en massa annat lull lull är införskaffat. Och nu kommer min fråga. Vilken kombo lättat svänghjul och lamell tryckplatta är starkast, och kan ersätta min "escort silvertop-pinto" kombo rakt av? För nu bygger jag för 280-300hk och tanker inte riva ner maskin till nästa sommar. Oh nice! riktigt snyggt /Björn på HO 2 Quote
LUPUS Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 Det insuget såg riktigt fint ut. Finns det någon uppskattning på vad det gör på en motor ( enbart insugsbyte) Quote
Kenped Posted October 16, 2017 Author Posted October 16, 2017 Nu är inte jag någon expert på detta, utan det är bara mina egna funderingar. Ett bra insug gör nog inget på effekten I sig. Såvida man inte körde med astma-insug innan. Men det viktigaste som jag förstått det, så är det att säkerställa att alla cylindrar får precis lika mycket luft I varje cylinder över hela registret. Samtidigt som den storm som uppstår i plenum, med tryck och vacuum inte bildar turbulens. Jag tror det är där trattarna kommer in. Allt för att få en optimal bränsleblandning, och det I sig kan ju ge mer pulver. Det gick ju ganska bra med det här insuget på denna Zetec. Rätta mig gärna eller kom med synpunkter. Det här är intressant! Quote
LUPUS Posted October 22, 2017 Posted October 22, 2017 Jag skall sätta sök robotarna på att leta efter begagnat ? Måste nog ändå svetsa ett , detta så snyggt ut Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.