Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan jag funderar..

Vad för framspindlar finns det som har bra geometri ? som kan man använda för ett bygge med en totalvikt runt/under tonnet..

jag behöver även ritning för lämpliga länkarmar..

Bygget jag behöver delarna till är en .-71vw bubbla cabbe, som skall få Porsche 944 alu swingor bak. Subaru motor och låda

framvagnen är mc peckel i nuläget.. men då karossen skall byggas om till den äldre smalare front fast med Porsche skivor hjul, som bygger utåt. så vill jag bygga en A link framvagn.

Ja det finns A-länk framvagnar till bubbla. men dom är riktigt dyra...

så vilka spindlar skall man utgå från, som är förhållande vis enkla att skaffa...

Jag har svarv/fräs+ div annan utrustning..

 

tack på förhand./ michael

Posted (edited)

okey tack för snabbt svar:biggrin: hela framvagnen ???

Hittade på bildelsbasen..hur med ritningar på länkarmar??/infästningspunkter i en framvagn??

Någon som har ritningar??

Edited by Michael Th
Posted

Har du kollat Rorty.net

kanske går att köpa ritning av honom till en såda framvagn

Posted

hej Peer... long time no see..hemma eller på havet?

Rorty..... nja tänkte om någon här hemma bygger med Miata spindlar och har lämpliga bärarmar/infästnings punkter på papper...

Posted

Ok, bara entanke på ett allternativ.

jo det var ett tag sedan, jag är hemma, lång semester som kommer att övegå i fas tre av livet.

 

Posted

Mitt förstaval är nog också miata, men...

944 spindlar ser små och nätta ut, och borde vara enkla att bulta dit en adapter för övre spindelled.

undre spindelledsinfästningen ser däremot inte så stark ut så jag undrar om den klarar fjäderlaster, men det går ju lösa.

fördelen med 944 fram är rätt bultcirkel och passform mot bromsar. Miata har 4x100 mot porshes 5x130.

iom att du ändå måste göra en adapter kanske den ska vara mot spindelled istället för två mot broms och fälg.

/T

Posted

Har komplett framvagn från 928 varit med på din kortlista?

http://m.ebay.co.uk/itm/Porsche-928-S2-SUSPENSION-PORSCHE-928-S2-FRONT-SUSPENSION-/272138149754?hash=item3f5cb29f7a%3Ag%3AtAsAAOSwB4NWxfA2&_trkparms=pageci%3A55fe12e6-e092-11e6-bc41-74dbd180c14b%7Cparentrq%3Ac5d7ec371590a5e2995c68afffaf2955%7Ciid%3A2

Det ser ut som om bärarmarna är enkla att fästa in och allt är alu så borde ju bara vara normaltungt...

 

/T

Posted (edited)

Peer... tredje fasen... ledighet:biggrin: ?? låter myyyycket trevligt...

944 spindlar... jodå sådana finnes ... används nog till vw pickuppen...med en vw framvagn modifierad..

928 framvagn..ganska så klumpig och tung ...och inte helt självklart med infästningen av bärarmarna.. tja en dylik kommer i min vw buss som oxå får 944 bakvagn.. med luftfjädring..

gjorde en fixtur på en porsche på infästnings punkterna....

I bussen har jag svarvat polyuretan bussningar till framvagnen.

Jag har även funderat på Alfa romeo alfetta framvagn.. sådant ligger oxå här hemma sedan länge....

har skickat en förfrågan till bildels basen efter en komplett framvagn med framvagns plåt.

vi får se vad dom säger..

tack för tankar och ideer...

/ Michael

 

Edited by Michael Th
Posted

Misstänkte att du redan var djupt försjunken i träsket men ibland måste man ställa de uppenbara frågorna.

Miata är nog det bästa från locost världen.

Finns ju alu uprights med taunus geometri men det är mer race grejor och ganska kostsamma.

 

Visa gärna upp vad det blir!

/T

Posted

okey... e lite många olika projekt just nu som inte är bilrelaterade. suck.... nu så jag letar lite grejer till flera bilprojekt samtidigt..

Posted (edited)

Hej !

I och med att det är fjäderben på 944 så är det väl tveksamt om den undre spindelleden duger, som redan påpekats. Vad är det för kona på undre leden funderade på om det går att anpassa till Volvo 140 spindelled den funkar ju med en undre bärarm som bärlasten och kräver diam 50 hål med presspassning. Gamla mercedes och oplar har samma lösning eller gör egna likadana som till en 7:a diam. 25x3 rör plus en lite tjockare förstärkningsplåt borde fungera med ett par lagoma förstyvande ribbor tvärs. 

Mvh Kjell  

Edited by Kjelland28
Posted

ja altså det går att göra massor..om man vill/kan anpassa bygga bärarmar till en befintlig konstruktion.. dvs när man tex bygger en 7a.. man har en viss spårvidd man trivs med. och en viss schassi bredd man vill fästa det i.sen beräknar exakt hur det bäst skall byggas därimellan

I mitt fall vill jag ha en hyfsad färdig framvagn att utgå från. den kommer vara bara en liten del av denna bilens projekt lösningar.och kommer att döljas helt under karossen. men skall göra sitt jobb på ett bra sätt. ej optimalt kanske, men förmodligen bättre än original framvagnen.

Så min tanke är att utgå från något "färdigt" där jag gör mindre anpassningar, så jag kan fästa in den mot vw schassiet.

Allt vi gör är kompromisser.

Jag vet att en del finner glädje i att bygga allt till super duper skick. och det är helt okey

Jag vill mer ha grejerna färdiga på ett bra fungerande skick, och i en sådan konstruktion, så jag slipper jobba mer med dom i framtiden.

jag har nu lokaliserat en komplett Miata framvagn.... som jag förhoppningsvis har hemma innom någon vecka, så jag kan fundera vidare..

Så tack..

 

Att bygga om mc person fjäderben med "svampar" och andra lämpliga leder, med nya bärarmar är ett sätt att gå..

Exakt hur jag gör med bromsar/nav. få vi se när framvagnen finns hemma. det är en sak att läsa ritningar.. men i verkligheten när jag svarvat en adapter och provar den, så ser man hur det är..

jag har en hel del olika bromsar, broms skivor /fälgar. så det blir spännande att se vad jag använder.

Men porsche bultmönster blir det.

 

Posted

I NA och NB är det stål som gäller, det är en budgetmedveten konstruktion från sent 80tal.

till NC dvs 06 och framåt letade det sig in mer alu.

 

/T

Posted

Den jag troligen handlar e med stålarmar... vet inte om alu går att montera.. men det duger säkert för min lilla bubbla och om jag vill modifiera e det ju enkelt oxå.

Posted

Okey åkte till Osby Amerika bils skroten i em. och hämtade en -94 Miata framvagn..

Paketet jag lyfte in i skuffen själv bestod av,framvagns balk 4 länkarmar.. spindlar nav med ...små ..mini ventilerade skivor.. krängnings hämmare och servokuggstång..

Framvagnen är nära exakt 1500 mm mellan anläggnings ytorna skiva ytterkant/skiva.. .. behöver ca ca ca 1300 för bubblan.... så en snabb avkortning med 200 mm.. behövs..

Så 

Fråga...

En kuggstång utan servo som är hyfsat enkel att korta av.. där snäckan sitter framför framvagnen.. var finns där dylika..??

föresten betalade 3000 skr... bilen låg inte på bildelsbasen, utan som nyinkommet på Blocket för skrotning..

En lite ovanlig fågel för skroten, som mestadels skrotar merikanska bilar..

 

inte mycket att se men kan göra bilder om intresse finns...

/ Michael

Posted

Vill du hålla budget, googla på depowering Miata steering rack, och så kortar du den.

 

Annars är ju standard Escort Mk2, rally design säljer, men också flera på eBay.

 

/T 

Posted

saweet...:biggrin: skall kolla det...har bara hunnit bära in framvagnen i ena garaget..sedan en 20  mila rundtur i andra ärenden...:unsure:

/ Michael

Posted

okey tack Peer... 

vi får c hur jag gör...

Mazdans har jag redan, så det blir troligen att jag satsar på att använda dom grejerna...

verkar ju enkelt att av servofiera dom.. och ena sidan är i stålrör så enkelt att korta det. sedan får ju det slås en gänga på själva kuggstången..

. hmm få öva på mina  gängslagnings skills i svarven....:unsure:..

ja ja senare problem.. andra övningar jag skall göra innan det.

men tack så länge..

/ Michael

Posted (edited)

Blir såååå trött..

känns som jag har en Miata framvagn över..:angry:

Naven e ju såååå dumt konstruerade, (för mina ändamål) så jag bara vill slänga dom./hela framvagnen.......

Då min tanke hela tiden varit att ha Porsche bromsar och hjul på bilen, och tänker ha det.. och skrev det !!!!

Miata har en nav lager kasset i ett stycke.. spindeltappen är extrem kort.

Då jag inte visste det tänkte jag den samlade kunskapsbanken här vet......min tanke var att modifiera ett porsche nav, så jag kunde använda dess lager på Miata spindel. alt Miata i p spindeln..

Alt. en svarvad ring  som pressas på Miata s nav  från insidan,  med en större 5 bultad bultcirkel. men då navet är en del av lagret. är det trist att göra en dylik övning som bara håller lagrens livslängd.sen är det maskinarbetade ytor bara vid dom 4 bultarna.. risken är att det är härdat då lagerbanorna går i klumpen.

Jag såg att någon använt  RX7  nav..

Dvs. modifierat Miata spindel med en bortsvarvning av materia=förlänga tappen + en hylsa så dom kunde få dit ett RX7 nav.. men va fan.. ändå fel bultmönster.

och samma sorts härdade nav.

 

 

Rådet om Miata spindlar har hitintills bara kostat mig pengar.... SKIT!!!

Detta visar bara att man skall inte lyssna på andras råd.

Faan fan tilbaka på ruta 1...

 

Så Jag letar efter en spindel som har bra geometri.. som jag kan ha en ...fuck.

 

ursäkta mitt dåliga språkbruk men jag e såååå trött nu.

 

Risken att man kan använda 3 gen Miata spindlar på 1 gen bärarmar är väl liten..

Där är ju en demonterbar lager/spindeltapp mer möjligheter...

 

Funderar nu på BMW E 30 nav/lager...:unsure: kanske går....

 

 

 

 

Edited by Michael Th
ev E 30 nav...
Posted (edited)

Vill minnas att jag skrev något om att det kanske skulle bli klurigt, men ge inte upp nu!

En vild idé är att sätta bultcirkelförändrande spacers bakom bromsskivan, miataspindeln är byggd för 0 mm scrubradie vid ET 42 en 20 mm spacer kommer inte att göra bilen svårkörd om du väljer dina fälgar med lite omsorg

typ en sån här: http://www.42draftdesigns.com/vw-audi-4x100-5x130-wheel-adapter-set/

/T

Edited by tpau
Posted

Tja får c..jag vill inte bygga mer utåt..mina fälgar har et45..så jag har 3 mm att jobba med.:unsure:

Skall kolla vidare på e30../E36 nav spåret.. med en platta på baksidan som centrerar över navet och ökar ytan. med ipressade bultar. så sabbar jag inte geometrin..

sen vad för skiva.. miatans e ju såååååå liten.. vill ju inte ha mindre än bak som ju blir 298mm om jag inte minns fel.

nej jag vet alldeles för stor tunga skivor.. men 944 skivorna är så stora. och med en turbo maskin så vill man ju kunna stanna..

vi får c vilken väg jag går.. jag har ett par Mercedes skivor som nog kan vara mumma...:wink:

Ge upp inte på kartan då börjar man inte med dylika byggen...

Posted

Jag har et10 på min miata bytte från et40 och kan inte påstå att jag märkt nån nämnvärd skillnad. 

/T

Posted

Tja man får, kan ju skilja mellan vad man gör , och vad som är bättre... min bubbla skall ju Sfro besiktigas. e ju inte en vanlig kontroll besiktning.

Jag vill gärna att framvagnen fungerar så bra som jag kan. med mina förutsättningar.så därför vill jag hålla mig gärna så nära original offset som möjligt,

Blir ju ändå tyngre med större bromsar och smalare spårvid.. men det e ju ett val jag gör.

kommer handla mig ett  beg Bmw E36 nav och prova lite med så får vi se.

  • 1 year later...
Posted

Funkade bmw spindlarna?  Jag har använt spindlar från honda s2000. 300 mm skivor. 10mm i skrub. Gjort egna bärarmar, blir stor skillnad från att använda gamla fordgrejer. Går fantastiskt stadigt.

kolla mina byggbilder på instagram, sök på lagergt7

Posted

sanning att säga... komm andra byggen imellan så har ej testat e36.

Är ju en Miata framvagn jag vill använda.. som ligger här hemma..sen vill jag ju ha Porsche bultmönster i slutet...5*130

visst man kan göra nya bärarmar så som många gör... kanske gör fast med miatans geometri..

nej fooord vill jag inte ha...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...