Frena Posted November 23, 2016 Posted November 23, 2016 Hej, Måste ev lyfta ur motor och växellåda för att fixa lite och i samband med detta tänkte jag byta koppling och svänghjul. Har fel typ av koppling. Hur lätt svänghjul skall man satsa på? Bilen går bara gata. Har läst någonstans att för lätt är inte bra, men vad säger publiken? Quote
Pac Posted November 23, 2016 Posted November 23, 2016 5 kg på svänghjul(svarvat Pinto orginal) med vanlig Pinto-koppling går hur bra som helst i en 620kgs bil. Nästa gång jag meckar motor blir det minst ett, gärna två kilo lättare i stål. Quote
Frena Posted November 23, 2016 Author Posted November 23, 2016 (edited) 1 timme sedan, Pac sade: 5 kg på svänghjul(svarvat Pinto orginal) med vanlig Pinto-koppling går hur bra som helst i en 620kgs bil. Nästa gång jag meckar motor blir det minst ett, gärna två kilo lättare i stål. Tack! Hittade ett på 3,75 kg. Blir det för lätt? Edited November 23, 2016 by Frena Quote
Morty Posted November 23, 2016 Posted November 23, 2016 3,75kg blir inte för lätt. Det som spelar mest roll är utväxlingen i ettan/backen och vilken typ av koppling du kommer använda (sinter eller organisk). Vanlig T9 utväxling med standardbetonad tryckplatta och organisk kopplingslamell ska fungera hur bra som helst. 1 Quote
Christer J Posted November 24, 2016 Posted November 24, 2016 Saab Turbo med 2,8 kilo funkar utan minsta bekymmer för mig. Utväxling? Går 60 på 1an vid 7200 1 Quote
Näsbypatrik Posted December 2, 2016 Posted December 2, 2016 Hej. jag kör med detta svänghjul, Bra att det är dynamiskt balanserat så det är bara att bulta på. Upplever inget problem med den vikten. Har en Subaru med samma vikt och den är lite kinkig, men veven på den är också antagligen halva vikten av zetecen. Hej http://www.retro-ford.co.uk/shop/node/174 och denna kopplingen är en LUK har jag för mig, har gått 5-6 ban körningar utan problem. Kör dock bara avgastrimmad självmappad zetec blacktop med okänd effekt:-) http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=622017506 /Patrik 1 Quote
Frena Posted December 9, 2016 Author Posted December 9, 2016 On 2016-12-02 at 15:40, Näsbypatrik sade: Hej. jag kör med detta svänghjul, Bra att det är dynamiskt balanserat så det är bara att bulta på. Upplever inget problem med den vikten. Har en Subaru med samma vikt och den är lite kinkig, men veven på den är också antagligen halva vikten av zetecen. Hej http://www.retro-ford.co.uk/shop/node/174 och denna kopplingen är en LUK har jag för mig, har gått 5-6 ban körningar utan problem. Kör dock bara avgastrimmad självmappad zetec blacktop med okänd effekt:-) http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=622017506 /Patrik Synd man behöver byta startmotor bara, känns som tråkiga pengar i sammanhanget. Får se om jag hittar ett som funkar med original Pinto. Quote
Näsbypatrik Posted December 9, 2016 Posted December 9, 2016 Kör du med original zetec och det funkar så är det bara att bulta på detta. är gjort som ett zetec fast med pinto koppling. Quote
Frena Posted December 9, 2016 Author Posted December 9, 2016 2 minuter sedan, Näsbypatrik sade: Kör du med original zetec och det funkar så är det bara att bulta på detta. är gjort som ett zetec fast med pinto koppling. Fattar inte varför Retroford säger något annat (mer än att det skall försöka sälja mer såklart). Tack! Quote
Näsbypatrik Posted December 9, 2016 Posted December 9, 2016 Eller nu när jag tänker efter!! det jag skrev innan var lite ogenomtänkt. tänkte att "jag" bara behövde att byta svänghjul rakt av. Det jag inte tänkte på då var väl att startmotorn sitter på högersida i färdriktningen och placeringen där är inte naturlig på zetec. men min Sierra sprängkåpa har startmotorplaceringen på höger sida. Fick karva lite i alu slump/Bottendelen för att Sierra automatstartmotorn skulle få plats, den har rätt instickslängd till zetec svänghjul. så med det sagt men det beror på hur din konfiguration är? men var din startmotor än sitter eller vad du har för grejer. om du har ett zetec original svänghjul och koppling redan som fungerar så skall det här passa. man kan behöva justera avståndet till urtrampningslagret beroende på vilken koppling du har idag. Den nya är ju med pintokoppling som är lite djupare. jag hade zetec 2.0 svänghjul och koppling innan och då fick jag ändra pinnen som kopplingsarmen vilar på för att få armen framåt så vinkeln/slaglängden/justeringen blev bra Men det var enkelt, men jag gör ju wirekoppling. Men när jag monterade den lättare med pinto fick jag leta upp original pinnen. Hur det fungerar med hydrauliskt koppling vet jag inte riktigt. Quote
Frena Posted December 9, 2016 Author Posted December 9, 2016 Hann beställa innan ovanstående inlägg, men det verkar lovande ändå. Jag har en Sierra startmotor som sitter på högersidan. Sumpen är lite "justerad" för att startmotorn skall få plats. Det är original svänghjul och koppling från en Zetec, pinnen sitter enligt originalplaceringen. Kör också med wirekoppling så det bör ju funka! Håller tummarna! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.