Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej !

Jag har modellerat upp hur jag tänker mig att bygga min bakvagn, se bilderna nedan. Har kollat runt på en massa olika bilder på google och sen pusslat ihop min version kom fram till att jag var tvungen att släppa ner stötdämparen på ena sidan om axeln för att kunna få till en tillräckligt lång dämpare. I mitt huvud så var det bäst att släppa ner den på framsidan för då får four-linken hjälp att hålla emot axelvridningen vid accelleration. finns det nåt som jag missat som gör att detta inte är ett bra sätt att göra på ? Japp dämparen kommer att luta bakåt några grader :-) dämparen på bilden är lite för kort, ska ha en med 5 tums slag. synpunkter tankar och förslag mottas tacksamt.

 

Mvh Kjell 

Bakvagnsupphängning 20161106.png

Bakvagnsupphängning 2 20161106.png

Posted (edited)

jag hade det så på min bil dom första 5 åren, hade konstiga problem med att det slog så ifrån bakvagnen vid dålig väg.

Tills jag i somras hittade vad det var  ,just för att dämparen inte sitter i linje med axeln rörelse uppåt så vid en hastig infjädring så ville axeln vrida sig medsols på din bild istället för att röra sig uppåt med följd att den övre länkarmen trycktes ihop och bottnade bussningen istället, såg det av en slump då jag bytte bussning i somras till en annan sort med ytter/innerring med gummi vulkat istället , bussningen skadades av detta så nu har jag flyttat infästningen mer till ovansidan och har bara en offset bakaxel på ca 10 mm  och problemen bortblåsta.

En stark rekomendation är att du inte har det så som på din bild.

Kör också med mcsorley och stel axel, fjädervägen blir ju lite kortae om du nu inte vill har pushrods och sätta dämparen på annat ställe.

hade jag byggt idag så hade jag löst det på ett ganska så lätt sätt, på din bild så tar du och vridet hela dämparen 90grader och lutar den lite inåt i bilen för bättre slaglängd ,du får då sätta in bultarna i dämparen så att säga  i färdriktningen i stället.

Det är bättre att göra på det sättet för axeln rörelse i längsled vid infj är bara några mm men vid krängning så bryter det mkt mer i bussningar till dämparen, om du förstår vad jag menar.

På min axel så var det övre fästet för krånglig att göra om nu men det gick ändå.

 

Jörgen

Edited by Jörgen
Posted

Hej Jörgen ! 

Tack för tipsen, Jo jag har själv vart lite vankelmodig och tyckt att hävarmarna sett lite långa ut ! Har funderat på det redan innan lite vilka effekter det skulle bli om man vred dämparen 90 grader får modellera upp det och titta på hur det skulle kunna se ut ! kommer lite bilder här när jag skavt ihop det ! :-)

 

Mvh Kjell

Posted

Ok, version 2 eller 5 kanske med alla omstarter :-) 

Vad tycker ni om den här versionen ? Stötdämparna roterade 90 grader i infästningarna och sen nerlagda 30 grader. Lasten går uppåt upp i dämparen som visserligen är förskjuten 22,5 mm ur axelcentrum.blev tvungen att luta dämparna 2,5 grader framåt.

 

/ Kjell

 

Bakvagnsupphängning 20161107.png

Bakvagnsupphängning 2 20161107.png

Bakvagnsupphängning 3 20161107.png

Bakvagnsupphängning 4 20161107.png

Posted (edited)

ser mkt bättre ut, om du kan så luta lite mindre på dämparna..

Ang offseten så kan det funka med det du har men oooom det går så minska den lite till :wink:

om du ändå ska flytta den övre punkten så bygg om rejält, du kommer inte att ångra dig i framtiden.

 

Edited by Jörgen
  • 4 months later...
Posted

Hur blir det med ingående axel te bakaxlen? den är förskjuten någon cm eller 2 i sidled.  monterade min bakvagn igår får flytta på ett stag i kardan tunnlen för det ska gå fritt vid fjädrning. 

Posted (edited)

Jo, man får se till att det går fritt. Jag har vikit ut min tunnel längst bak på passagerarsidan. Sen kommer jag att bli tvungen att kapa bort röret i botten på ryggbrädedelen kommer att sätta det längre fram i tunneln, kommer också att triangulera i golvet och ryggbrädedelen som kompensation

/Kjell

Edited by Kjelland28
Posted

ah okej okej. blir något liknade för mig. mina stötdämpare blir något vinklade med.  kul att du lägger upp lite bilder och info så man får inspiration. / Joel 

Posted

☺️ så mycket som jag tittat på allt som andra gjort och lagt upp så känns det som om jag är skyldig att ge lite tillbaks. ☺️

Posted

Kan också tala om att jag lagt beställning på tillverkning av fourlinkstagen samt material till panhardstag hos www.stalbutik.se 

Posted

Kan du flytta ner fästet framåt på axelröret? Min sitter lite så och rakt upp. Men jag har även högre akter.

1491409848758-1960645675.jpg

Posted (edited)

Så här ser konstruktionen ut nu.

Tänkt infästning är på utsidan om yttre fourlink fästet rackarns nära hjulet och lutar innåt ca 20 grader. Kommer att höja hela bakpartiet med 50 mm siktar på 60 drop 60 bump. fästena är tillverkade och påsvetsade stagen beställda bussningarna köpa och hemma, har bara chassisidans fäste kvar att klura ut  skulle vilja ha det lite ställbart.

58e528e6cf7be_Frame44220170115senasteutf1.thumb.png.504e3c90112a36e9a0beee9c9042e9d8.png58e528e84cd4f_Frame44220170115senasteutf2.thumb.png.209d433101e652cab964665151833143.png

Edited by Kjelland28
  • 3 months later...
Posted

Nu är bakvagnen klar minus chassifästet för panhardstaget och stötdämparna. Finns lite bilder i byggtråden

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...