Kjelland28 Posted November 6, 2016 Posted November 6, 2016 Hej ! Jag har modellerat upp hur jag tänker mig att bygga min bakvagn, se bilderna nedan. Har kollat runt på en massa olika bilder på google och sen pusslat ihop min version kom fram till att jag var tvungen att släppa ner stötdämparen på ena sidan om axeln för att kunna få till en tillräckligt lång dämpare. I mitt huvud så var det bäst att släppa ner den på framsidan för då får four-linken hjälp att hålla emot axelvridningen vid accelleration. finns det nåt som jag missat som gör att detta inte är ett bra sätt att göra på ? Japp dämparen kommer att luta bakåt några grader :-) dämparen på bilden är lite för kort, ska ha en med 5 tums slag. synpunkter tankar och förslag mottas tacksamt. Mvh Kjell Quote
Jörgen Posted November 7, 2016 Posted November 7, 2016 (edited) jag hade det så på min bil dom första 5 åren, hade konstiga problem med att det slog så ifrån bakvagnen vid dålig väg. Tills jag i somras hittade vad det var ,just för att dämparen inte sitter i linje med axeln rörelse uppåt så vid en hastig infjädring så ville axeln vrida sig medsols på din bild istället för att röra sig uppåt med följd att den övre länkarmen trycktes ihop och bottnade bussningen istället, såg det av en slump då jag bytte bussning i somras till en annan sort med ytter/innerring med gummi vulkat istället , bussningen skadades av detta så nu har jag flyttat infästningen mer till ovansidan och har bara en offset bakaxel på ca 10 mm och problemen bortblåsta. En stark rekomendation är att du inte har det så som på din bild. Kör också med mcsorley och stel axel, fjädervägen blir ju lite kortae om du nu inte vill har pushrods och sätta dämparen på annat ställe. hade jag byggt idag så hade jag löst det på ett ganska så lätt sätt, på din bild så tar du och vridet hela dämparen 90grader och lutar den lite inåt i bilen för bättre slaglängd ,du får då sätta in bultarna i dämparen så att säga i färdriktningen i stället. Det är bättre att göra på det sättet för axeln rörelse i längsled vid infj är bara några mm men vid krängning så bryter det mkt mer i bussningar till dämparen, om du förstår vad jag menar. På min axel så var det övre fästet för krånglig att göra om nu men det gick ändå. Jörgen Edited November 7, 2016 by Jörgen Quote
Kjelland28 Posted November 7, 2016 Author Posted November 7, 2016 Hej Jörgen ! Tack för tipsen, Jo jag har själv vart lite vankelmodig och tyckt att hävarmarna sett lite långa ut ! Har funderat på det redan innan lite vilka effekter det skulle bli om man vred dämparen 90 grader får modellera upp det och titta på hur det skulle kunna se ut ! kommer lite bilder här när jag skavt ihop det ! :-) Mvh Kjell Quote
Kjelland28 Posted November 7, 2016 Author Posted November 7, 2016 Ok, version 2 eller 5 kanske med alla omstarter :-) Vad tycker ni om den här versionen ? Stötdämparna roterade 90 grader i infästningarna och sen nerlagda 30 grader. Lasten går uppåt upp i dämparen som visserligen är förskjuten 22,5 mm ur axelcentrum.blev tvungen att luta dämparna 2,5 grader framåt. / Kjell Quote
Jörgen Posted November 8, 2016 Posted November 8, 2016 (edited) ser mkt bättre ut, om du kan så luta lite mindre på dämparna.. Ang offseten så kan det funka med det du har men oooom det går så minska den lite till om du ändå ska flytta den övre punkten så bygg om rejält, du kommer inte att ångra dig i framtiden. Edited November 8, 2016 by Jörgen Quote
joelsamuelsson Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 Hur blir det med ingående axel te bakaxlen? den är förskjuten någon cm eller 2 i sidled. monterade min bakvagn igår får flytta på ett stag i kardan tunnlen för det ska gå fritt vid fjädrning. Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 (edited) Jo, man får se till att det går fritt. Jag har vikit ut min tunnel längst bak på passagerarsidan. Sen kommer jag att bli tvungen att kapa bort röret i botten på ryggbrädedelen kommer att sätta det längre fram i tunneln, kommer också att triangulera i golvet och ryggbrädedelen som kompensation /Kjell Edited April 5, 2017 by Kjelland28 Quote
joelsamuelsson Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 ah okej okej. blir något liknade för mig. mina stötdämpare blir något vinklade med. kul att du lägger upp lite bilder och info så man får inspiration. / Joel Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 ☺️ så mycket som jag tittat på allt som andra gjort och lagt upp så känns det som om jag är skyldig att ge lite tillbaks. ☺️ Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 Kan också tala om att jag lagt beställning på tillverkning av fourlinkstagen samt material till panhardstag hos www.stalbutik.se Quote
Christer J Posted April 5, 2017 Posted April 5, 2017 Kan du flytta ner fästet framåt på axelröret? Min sitter lite så och rakt upp. Men jag har även högre akter. Quote
Kjelland28 Posted April 5, 2017 Author Posted April 5, 2017 (edited) Så här ser konstruktionen ut nu. Tänkt infästning är på utsidan om yttre fourlink fästet rackarns nära hjulet och lutar innåt ca 20 grader. Kommer att höja hela bakpartiet med 50 mm siktar på 60 drop 60 bump. fästena är tillverkade och påsvetsade stagen beställda bussningarna köpa och hemma, har bara chassisidans fäste kvar att klura ut skulle vilja ha det lite ställbart. Edited April 5, 2017 by Kjelland28 Quote
Kjelland28 Posted July 29, 2017 Author Posted July 29, 2017 Nu är bakvagnen klar minus chassifästet för panhardstaget och stötdämparna. Finns lite bilder i byggtrådenSkickat från min Moto G (4) via Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.