Mildseven Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 En fundering jag tänker montera motorn stumt i bilen är det någon som har erfarenhet av det ska jag även stummontera växellådan? //Per Quote
Morty Posted September 19, 2016 Posted September 19, 2016 Har kört med stumt monterad bilmotor i sex år. Tänk på att högfrekventa vibrationer kan få framför allt små skruvar att lossa om inte gänglåsning används flitigt. Du ska inte montera växellådan stumt då chassit rör sig och kommer skapa brytningar i växellåda/sprängkåpa. Quote
Rikard Larsson Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 Jag har både motor och växellåda stumt monterade. Nu kör jag inte bana som Morty, så jag kan inte uttala mig om hållfastheten. Men jag kan inte säga att det märks jättemycket mer vibrationer. Då kör jag ändå utan balansaxlar i min saab-motor. Men allt känns tightare, växlingar, gaspådrag o.s.v. Quote
Morty Posted September 20, 2016 Posted September 20, 2016 Jag kände inga vibrationer i min bil när jag körde trots stumt monterad stol. Det enda som indikerade att motorpaketet var stumt monterat, var att på tomgång kunde man ibland få att framskärmarna vibrerade lite. Quote
Mildseven Posted September 25, 2016 Author Posted September 25, 2016 Nu kommer nästa problem. Står man still och vid en sportig start så stutsar bakhjulen i asfalten. Vad kan vara fel stötdämparna fel vinkel på bakaxeln o.s.v //Per Quote
Christer J Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 Oftast stötdämparinställningen. Jag har också haft studs, ökade dämpningen några hack. Sällan problem annat än vid dragrace. På banan så är det ju sällan man drar iväg med "riviga starter" Quote
Christer J Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 Blir det Gelleråsen på Fredag? Vädret ser okej ut.. jag åker i alla fall. Quote
Mildseven Posted September 25, 2016 Author Posted September 25, 2016 (edited) Ja det blir det för mig med Ska försöka tygla besten //Per Edited September 25, 2016 by Mildseven Quote
Christer J Posted September 25, 2016 Posted September 25, 2016 Ja.. det där blir lite att tygla. Fyf.. ska bli intressant att se o höra den Quote
Mildseven Posted November 23, 2018 Author Posted November 23, 2018 Lite uppdateringar så ska bilen besiktas med motorn som sitter i bilen nu och då blir det lite mera hästkrafter //Per 1 Quote
LUPUS Posted November 24, 2018 Posted November 24, 2018 Fint att det går att söka i efterhand 🙂 Quote
vedde Posted April 18, 2019 Posted April 18, 2019 Snygga, hittade du rätt storlek tillslut?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted April 19, 2019 Posted April 19, 2019 52mm?, hur stora portar har du i toppen?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 19, 2019 Author Posted April 19, 2019 Rätt stora och med lite tryck med mycket luft som ska in. Fast jag tror duratecen har större fast nu flödar min topp bara 235 cubik fot vid 12 mm lyft på ventilen. Har även köpt snabbare kammar som ska in före nästa mappning Quote
vedde Posted April 19, 2019 Posted April 19, 2019 Var hittar man så stora spjällhus?Jag menar det kan finnas utrymme för en annan att växa i.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 19, 2019 Author Posted April 19, 2019 Bytte från gsxr 750 till 52 mm spjäll det gjorde ca 50 hästar Quote
vedde Posted April 19, 2019 Posted April 19, 2019 Märke? Eller bara söka på 52mm TB's?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 19, 2019 Author Posted April 19, 2019 https://www.ebay.co.uk/itm/OBX-Individual-Throttle-Body-ITB-92-93-94-95-96-97-98-99-00-02-Prelude-H22-Vtec/202526316175?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3Dc08af0e7fb11430eb29a06d05d29f5da%26pid%3D100675%26rk%3D5%26rkt%3D15%26sd%3D183695791154%26itm%3D202526316175&_trksid=p2481888.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3Af5a5002e-62d8-11e9-9e6a-74dbd1800b64|parentrq%3A3710074e16a0a9e3ae844cfdffe8b9dd|iid%3A1 1 Quote
vedde Posted April 20, 2019 Posted April 20, 2019 Passar den mot toppen? Är ju till Honda Prelude och du hade väl en Renault motor?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 20, 2019 Author Posted April 20, 2019 Gjorde en egen del där vattenskuren och lite polering så vart det bra 1 Quote
vedde Posted April 21, 2019 Posted April 21, 2019 Har du gjort något med insugsportarna i toppen? Fasat elker något för de är väl inte 52mm?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted November 6, 2019 Posted November 6, 2019 Per vad kör du för plenum utanför trattarna?Funderar på Jenvey DTH ITB och då måste jag ha ett plenum./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted November 6, 2019 Posted November 6, 2019 Kl racingBild?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted November 6, 2019 Author Posted November 6, 2019 https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8-16v-samlingskammaren--3.html Quote
vedde Posted November 6, 2019 Posted November 6, 2019 3 timmar sedan, Mildseven sade: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8-16v-samlingskammaren--3.html Grymt men du kör inte med spjällhuset utan slangen rätt på och sedan sitter väl spjällen i trottelhusen? Verkar ju smutt och inte alltför dyrt, sen vattenskär du en platta som bultar mellan trottelhusen och trattarna som bilden ovan, hur tjock alu kör du på den? /Vedde Quote
Mildseven Posted November 6, 2019 Author Posted November 6, 2019 10 mm platta vattenskuren mot spjällhusen 1 Quote
Magoo Posted November 6, 2019 Posted November 6, 2019 Verkar vara ett mycket trevligt bygge detta. Finns det någon Mildse7en. 1.0 byggtråd nånstans. Sökte lite i forumet men gick bet... Quote
Mildseven Posted November 6, 2019 Author Posted November 6, 2019 1 timme sedan, Magoo sade: Verkar vara ett mycket trevligt bygge detta. Finns det någon Mildse7en. 1.0 byggtråd nånstans. Sökte lite i forumet men gick bet... Nej Quote
vedde Posted February 4, 2020 Posted February 4, 2020 Vad har du för storlek på avgas i toppen och vilken storlek har du på primärrören som sitter på flänsen? Jag tänker att om man fasar in så kanske man ska fasa ut och gå upp en storlek på avgas också för att bli av med luften i andracänden?/Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted February 5, 2020 Author Posted February 5, 2020 Ska du äntligen åka turbo invändigt 38mm men ska du fortsätta med kompressor så skulle jag åka med 2” rör 4-2-1 rör 2 lite grövre sen 1 röret 2,5 tum som konar upp sig till 3” Quote
vedde Posted February 5, 2020 Posted February 5, 2020 2 timmar sedan, Mildseven sade: Ska du äntligen åka turbo invändigt 38mm men ska du fortsätta med kompressor så skulle jag åka med 2” rör 4-2-1 rör 2 lite grövre sen 1 röret 2,5 tum som konar upp sig till 3” Ha ha ingen turbo här inte, lite för mainstream för mig.😆 Tänkte nämligen fasa upp flänsen till att ta 2" direkt ut från toppen och sedan gå som du säger 4 till 2st 2" och dem sedan 1 uppkonad till 2½" som blir dämpare och slutrör p g a platsen det skulle ta med 3" på dämparna - för stora helt enkelt. Undrar om det blir dov klang i den då? men jag tänker att jag vill ju få upp andningen och ökar man in bör man öka ut så det inte blir restriktioner som hindrar utloppet då det bör hämma pumpens andning. Quote
Mildseven Posted April 24, 2020 Author Posted April 24, 2020 Ja nu har man fått ett erbjudande om besiktning av sjuan. Men den är ju besikningsbefriad 1 Quote
vedde Posted April 24, 2020 Posted April 24, 2020 Skumt det har inte jag fått och min fick samma i maj 2018. Kanske de kör på fjolårets data? Quote
LUPUS Posted April 24, 2020 Posted April 24, 2020 Får erbjudande varje år de går nog bara på årsmodell Quote
Mildseven Posted April 26, 2020 Author Posted April 26, 2020 Ja då är den nästan klar för lite åkandes 3 Quote
Magoo Posted April 26, 2020 Posted April 26, 2020 finns det lite fler bilder bil och maskinrum? Quote
vedde Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 Grym som vanligt! Blir kul att åka på Kinnekulle i år! /Vedde Quote
Mildseven Posted April 28, 2020 Author Posted April 28, 2020 Ja då är den nästan klar för lite åkandes 1 Quote
Magoo Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Trevligt pannrum. Det ser välfyllt ut! Har du extern wastegate? Vad är det för typ av värmeskydd du har runt grenrör/turbo, är den smidig att använda? Quote
Mildseven Posted April 28, 2020 Author Posted April 28, 2020 58 minuter sedan, Magoo sade: Trevligt pannrum. Det ser välfyllt ut! Har du extern wastegate? Vad är det för typ av värmeskydd du har runt grenrör/turbo, är den smidig att använda? 2 st Wastergater då det är pulssplit grenrör värmeskyddet åkte jag på skroten och köpte mitt var från en Renault det som sitter i golvet runt katten och det går bra att böja så det passar Quote
Magoo Posted April 28, 2020 Posted April 28, 2020 Imponerande att du lyckats knö ner två wastegatar, då sitter det ett twin scroll aggregat där med förstår jag. trångt om saligheten om man behöver in och greja nått där!! skulle vara rolig att se och höra den live nån gång. Quote
Mildseven Posted May 9, 2020 Author Posted May 9, 2020 On 2020-04-28 at 21:06, Magoo sade: Imponerande att du lyckats knö ner två wastegatar, då sitter det ett twin scroll aggregat där med förstår jag. trångt om saligheten om man behöver in och greja nått där!! skulle vara rolig att se och höra den live nån gång. Det är trångt. Man skär sig någon stans på armar och händer Quote
Mildseven Posted July 25, 2020 Author Posted July 25, 2020 Så här kan det gå när man backar med hjälm och inte ser sej för 4 Quote
vedde Posted July 25, 2020 Posted July 25, 2020 Aj aj, hoppas inget gick sönder.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.