Jump to content

Hjulinställning DIY


Jonas

Recommended Posts

Jag tänkte kontrollera/ställa mina hjulinställningar lite noggrannare än jag gjort tidigare.

Sökt på forumet men det är svårt att få någon samlad info ang hur man bäst gör detta hemma i garaget.

Man skulle kanske göra någon form av guide/"sticky" tråd så att alla lättare kan hitta denna info?

Lite tankar på hur jag tänkte göra...

Se till att bilen står helt vågrätt genom att tex stapla masonit bitar kontrollerade med vattenpass att rulla upp bilen på.

Toe:

En tråd på varje sida om bilen i navhöjd utsatta med utgång från centrum av bilen fram + bak. Mäta skillnaden i fram och bakkant av fälg. Blir inte värdet olika beroende på fälgstorlek, eller tänker jag fel!?? Lämpligt "besiktnings" värde?

Camber:

Mäta med elektroniskt vattenpass mot bromsskiva eller fälgkant uppe + nere. Lämpligt "besiktnings" värde?

Caster:

Något osäker på hur man på bästa sätt löser detta själv...

Kan man ställa det i förhållande till fjäderbensinfästningen (Sierra spindel), dvs hjulen rakt fram och mäta lutningen på fjäderbensinfästningen?

Vertikalt fjäderben är kanske inte noll caster?

Går det att ställa caster på ett hyfsat enkelt sätt utan instrument? Typ: http://www.longacreracing.com/products.aspx?itemid=1708

Lämpligt "besiktnings" värde?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Den här beskrivningen hade jag på hemsidan när jag krängde kitts. Hoppas den inehåller något matnyttigt Använder den själv med mycket gott resultat.

Hjulinställning

För besiktningen skall hjulinställningen utföras av ett proffs.

Men man kan komma mycket nära själv med enkla medel.

Toe in

På MK indyn så rekommenderas det att använda 0 grader både fram och bak. Om man kör rejs kan man experimentera med lite toe out.

För att ställa in toen så behövs två rätskivor materialvalet är ointressant så länge det är rakt. Några bagageremmar i gummi, 4 st skärbrädor i plast, lite olja gärna silikon, penna och mätverktyg. Placera hjulen på skärbrädorna. Två skärbrädor under varje hjul med lite olja emellan. Detta gör att hjulen går lätt att svänga.

Fäst rätskivorna på hjulen med gummibanden. Kolla att de ej deformerar rätskivorna. Markera två mätpunkter framför hjulen där det går lätt att mäta och så långt emellan varandra som möjligt. Nu är det bara att mäta justera och räkna lite trigonometri. Om ratten ej stod rakt ställ den så och rita upp en rak linje på golvet och justera med en stor vinkelhake. Med denna metod kommer du otroligt nära om du är noggrann.

Här skall det vara en skiss men jag får inte med densamma

Hjulinstallning.doc

Camber.

För väg så rekommenderas vinkeln vara 1 grad och för bana 2 grader.

Skaffa ett elektroniskt pass. Kolla att bilen står på ett plant underlag och justera. Det är viktigt att man mäter mot fälgen och inte mot däcket så jag använder två distanser som jag fäster mot passet Tidigare använde jag ett vanligt pass med två skruvar och med lite enkel trigonometri så gick det bra också.

Caster

Går inte att justera på ett helt riktigt sätt men vi rekommenderar att sätta svampen så hålet kommer så långt fram som möjligt

Bump stear

MK indyn är från början konstruerad för att minimera bumpstear men lite kan förekomma och tar man bort detta så förbättras köregenskaperna.

Man kollar detta genom att ha kvar rätskivorna på hjulen. Palla upp bilen. Ta av framdämparna och placera en garagedomkraft under framhjulet som skall kollas. Nu kan du kolla hjulets hela fjärdingsväg och kolla eventuell bumpstear Lite kommer det att bli men justera bort så mycket som möjligt genom att placera brickor under styrväxeln. Tänk på att inte använda ändlägena utan var mest noggrann omkring hjulets normala position.

Justera fjädrarna

Justera bilen med hjälp av vågar vanliga hushållsvågar fungerar och försök få så jämt som möjligt mellan höger och vänstersidan samt fram och bak. Tänk på att det nog inte går att få viktfördelningen 50-50 på alla bilar utan att fjärdingsvägen blir lidande. Idealet är lika vikt på alla hjul med plana undre bärarmar. Tänk på att palla upp de hjul som inte står på vågen så bilen står plant. Om du har 4 lika höga träbitar som vågen är kan du väga alla hjulen i tur och ordning

Lycka till

MW-Sportbilar

Michael Wänström

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Första köpet på Aliexpress gick utmärkt, beställde den 29:e och kunde hämta igår.

Valde ingen extra snabb frakt men den skickades med DHL express ändå!

post-112-0-74321300-1462860447_thumb.jpg

Får komma på något bra sätt att fästa den, magneterna biter dåligt på aluminium...

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Den behöver inte sitta fast, det räcker att du håller den emot en plan yta i centrum på fälgen.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Blir nog svårt att göra det utan att den sitter fast, ska ju vrida hjulet 20gr, nollställa, vrida tillbaka 40gr och läsa av (caster).

Tänkte prova utan hjul (med fjädringen i ride height).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...