Jump to content

Sierra V6


Antas

Recommended Posts

Någon som har erfarenheter av att bygga med Sierrans V 6 motor?

Dubbla gren-, ljuddämpare och avgasrör samt katalysatorer(dubbla lamdasonder finns redan) krävs vad vi kan förstå.

Enl reg-handlingarna är den på 146 hp och 2935cc.

Måste man "barlasta" bilen för att inte överskrida max effekt?

Motorn borde bli kortare men bredare och kanske högre. Ryms den i ett "bokchassi" eller är ett McSorley 442 att föredra?

Vad ska vi plocka ur "vraket" förutom motor och växellåda?

-rattstång,kuggstång

-motorstyrning

-bränslesystem(ända från tanken)

-bakre hjulupphängning med kardan

-instrument

-pedalställ

-elsystem

-vad har vi glömt?

Vi är tacksamma för alla synpunkter och erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

hmm vad har ni glömt....

Bromsar och främra hjulupphängningen kanske.

Nu vet jag inte om ni hadde tänkt plocka delar från flera bilar, men annars lär ni behöva lite bromsdelar oxå :icon_oops:

mvh

Bo

Link to comment
Share on other sites

Det man kan ha emot den motorn är vikten. Det är väl i grunden samma motor som satt i gamla Granada 2,8i. Gjutjärn rakt igenom och måttligt med effekt ift volymen.

Kan bli lite framtungt.

Link to comment
Share on other sites

Framvagnen är McPearson av aluminium(?) men dessutom knäckt vid haveriet.Bilen är en 4x4,alltså framhjulsdriven också.Någon som vet om fördelningslådan har någon påverkan på växellådan eller om den är av vanlig typ?

Vi kommer att plocka delar ur flera bilar. Siktar på att få tag på Volvo 140-spindlar alt Ford av någon modell.

Har många funderingar på hur motorn passar och är lämplig och till vilket chassi.

Hjälp,hjälp,hjälp vi behöver råd och dåd men roligt är det!!!

Kör så det ryker!

Link to comment
Share on other sites

Ett råd: om inte annat så behåll lådan! Börjar bli svårt att få tag i dessa lådor,eftersom de är populära då de är tätstegade. I princip samma låda och utväxling som XR4i.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fördelningslådan sitter "påhängd" på växellådan men det går egentligen inte att dela på dem utan massa jobb. Sälj den kompletta växellådan och köp manuell låda från Sierra/Scorpio 2.8 eller 2.9 istället.

Jag tycker att ni ska bygga med Taunus spindlar, enkelt och funkar, samma bultmönster som bakaxeln. Det går att modifiera spindlar/nav för att använda Sierrans bromsar, så ni kan behålla frambromsarna och huvudcylindern också. Det är ju ABS på Sierran men det ska gå att använda den elektriska "servopumpen" utan själva ABS-systemet.

Motorn i sig är tung men rätt trevlig. Ni lär knappast behöva vikta ned bilen. Det fina med 2,9 är att insprutningen utan luftmängdmätare är rätt kompakt - man kan i princip sätta luftfiltren direkt på spjällhuset om man vill.

Satsa på ett bredare chassi, funkar bättre till Sierrans komponenter, vanligtvis.

Ni vet om att det är diffbroms i bakvagnen?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ett råd: om inte annat så behåll lådan! Börjar bli svårt att få tag i dessa lådor,eftersom de är populära då de är tätstegade. I princip samma låda och utväxling som XR4i.

Gäller det alla Sierra 2,9i?

Jag har nämligen ett komplett drivpaket från en 2,9i från min donator stående och det kan ju vara kul att veta ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för all information!

Vi överväger att hämta "vraket" för slakt. Hustrun får väl morra om "vrak på tomten och vad ska grannarna säga" hur mycket hon vill! Sonen och jag har byggt ut garaget med en verkstadsdel där vi avser att tillbringa alltför mycket tid enligt hustrun och mamman.

Bästa svets- och kaphälsningar

"Antas"

Link to comment
Share on other sites

... Det går att modifiera spindlar/nav för att använda Sierrans bromsar....

/Gustaf

Hej!

Jag konstaterade att hålavståndet i Taunus-spindeln och Sierrans bromsok skiljer sig något, samt att båda har gängade hål. Kan man helt rått bara fräsa hålen i ena parten ovala så att det passar? I vilken del ska man välja att behålla gängorna?

Visst vore det trevlig att få ventilerade skivor fram, även om det knappast behövs på en så lätt bil...

/Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Tack för all information!

Vi överväger att hämta "vraket" för slakt. Hustrun får väl morra om "vrak på tomten och vad ska grannarna säga" hur mycket hon vill! Sonen och jag har byggt ut garaget med en verkstadsdel där vi avser att tillbringa alltför mycket tid enligt hustrun och mamman.

Bästa svets- och kaphälsningar

"Antas"

Det är rätta takter :thumbup: Jag bygger oxå ut garaget med 50 kvm :whistling: Har två byggen på gång så det tar en hel del plats. Det blir snart garage med villa i.s.f. tvärt om :thumbup: Kör hårt :whip:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

"Antas"

Det är rätta takter :thumbup: Jag bygger oxå ut garaget med 50 kvm :whistling: Har två byggen på gång så det tar en hel del plats. Det blir snart garage med villa i.s.f. tvärt om :thumbup: Kör hårt :whip:

Eddy

Jag menar att vi har 2 locostbyggen på gång. och vem vet det kanske blir ett tredje om grabben skall börja tävla.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...