Jump to content

Tändning på GSi motor med förgasar?


Robert

Recommended Posts

Hallå!

Jag håller på att bygga en Super 7 och som kraftkälla har jag valt en Opel Kadett GSi 16V (C20XE) maskin. Istället för att använda det befintliga insprutnings/tänd systemet så tänker jag använda mig av ett par Webber 45or.

Nu kommer vi till min fråga, hur löser jag problemet med tändningen på den här motorn? Jag har aldrig hållt på med förgasar motorer men jag antar att jag måste ha en fördelare som är anpasad för förgasarbruk, Passar någon av opels "förgasar fördelare" på 16v toppen?

//Robert

Link to comment
Share on other sites

Tjenare...

Skaffa ett programerbart tändsystem som du programerar med hjälp av en laptopp....finns för 8000-12000 kronor....då kan du ställa tändningen som du vill ha den....// mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Varför förgasare? Insprutningen är ju :thumbup: på den här motorn. Lätt att "särskilja" från resten av originalbilens system (sju kablar) och ett smidigt insug .

Det står mängder på exempelvis WSCC forumet om vilken "dizzy" och resterande prylar som behövs för att göra tändsystem utifrån andra Opel-bilars system. Jag har inte intresserat mig för hur man gör så jag har inte läst de trådarna, annat än att konstatera att din fråga ställs ungefär en gång i veckan där.

http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/ikonboard.cgi

Link to comment
Share on other sites

Varför förgasare? Insprutningen är ju  :thumbup: på den här motorn. Lätt att "särskilja" från resten av originalbilens system (sju kablar) och ett smidigt insug .

Det står mängder på exempelvis WSCC forumet om vilken "dizzy" och resterande prylar som behövs för att göra tändsystem utifrån andra Opel-bilars system. Jag har inte intresserat mig för hur man gör så jag har inte läst de trådarna, annat än att konstatera att din fråga ställs ungefär en gång i veckan där.

http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/ikonboard.cgi

Försökte mig på att få dit orginalinsuget men det kan man glömma. :(

Tack för forums tippset! Jag hittade en hel del matnyttig information. Som det ser ut nu kanske jag bygger ett eget insug och kör med orginal sprut och tändning annars så kastar jag dit en fördelare från en 1.6a och så en redig tändförstärkare från tex lumention.

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Tjenare...

Skaffa ett programerbart tändsystem som du programerar med hjälp av en laptopp....finns för 8000-12000 kronor....då kan du ställa tändningen som du vill ha den....// mvh Mats

Hehe nädu här byggs det Locost med mycket :whistling: och :icon_blink: . :D

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att bygga ett insug till min Dutton o jag kapade original insuget ca 4 cm,. från spridarna sedan svetsar jag en platta på det o skruvar en plenumkammare på det där jag har original spjällhus. husets area inkl.det lilla spjället är lika stor som alla 4 insugningskanalerna och 1 suger åt gången . så det blir bra. jag använder original spridare o sprut o tändning.o box m.m.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare...

Skaffa ett programerbart tändsystem som du programerar med hjälp av en laptopp....finns för 8000-12000 kronor....då kan du ställa tändningen som du vill ha den....// mvh Mats

Hehe nädu här byggs det Locost med mycket :whistling: och :icon_blink: . :D

Finns ju Megasquirt med olika tändsystem, billigt, mapningsbart och mycket 'kan själv'

Link to comment
Share on other sites

Varför förgasare? Insprutningen är ju  :thumbup: på den här motorn. Lätt att "särskilja" från resten av originalbilens system (sju kablar) och ett smidigt insug .

Det står mängder på exempelvis WSCC forumet om vilken "dizzy" och resterande prylar som behövs för att göra tändsystem utifrån andra Opel-bilars system. Jag har inte intresserat mig för hur man gör så jag har inte läst de trådarna, annat än att konstatera att din fråga ställs ungefär en gång i veckan där.

http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/ikonboard.cgi

Försökte mig på att få dit orginalinsuget men det kan man glömma. :(

Tack för forums tippset! Jag hittade en hel del matnyttig information. Som det ser ut nu kanske jag bygger ett eget insug och kör med orginal sprut och tändning annars så kastar jag dit en fördelare från en 1.6a och så en redig tändförstärkare från tex lumention.

//Robban

Så här kan man bygga ett insug:

ca halvvägs ner på denna länk finns en bild på insuget

Det är alltså bara trattar som går in igenom en plåt med nedvikta kanter. På denna har en glasfiber-"plenum" gjutits där ena gaveln är plan. Där är sedan ett trottelspjäll monterat.

Efter helgens 6,5h konstant race kan jag säga att denna konstruktionen fungerar. Glasfiberformen måste dock förstärkas med typ klegecell för att inte kollapsa, men övergripande är det enkelt och kostnadseffektivt.

Kan dock tänka mig att originasprut kan ha svårt för detta med tanke på att det ändrar lite hur motorn får i sig luft, men jag vet inte hur pass känsligt sprutet är. Man kan iofs testa, funkar det inte är det billigt att bygga sig ett MegasquirtNSpark.

Edited by Kallerman
Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att bygga ett insug till min Dutton o jag kapade original insuget ca 4 cm,. från spridarna sedan svetsar jag en platta på det o skruvar en plenumkammare på det där jag har original spjällhus. husets area inkl.det lilla spjället är lika stor som alla 4 insugningskanalerna och 1 suger åt gången . så det blir bra. jag använder original spridare o sprut o tändning.o box m.m.

Det låter som den iden jag fått efter några timmars grunnande i garaget. :)

Du har möjligtvis inte lite bilder å mått på insuget?

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Varför förgasare? Insprutningen är ju  :thumbup: på den här motorn. Lätt att "särskilja" från resten av originalbilens system (sju kablar) och ett smidigt insug .

Det står mängder på exempelvis WSCC forumet om vilken "dizzy" och resterande prylar som behövs för att göra tändsystem utifrån andra Opel-bilars system. Jag har inte intresserat mig för hur man gör så jag har inte läst de trådarna, annat än att konstatera att din fråga ställs ungefär en gång i veckan där.

http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/ikonboard.cgi

Försökte mig på att få dit orginalinsuget men det kan man glömma. :(

Tack för forums tippset! Jag hittade en hel del matnyttig information. Som det ser ut nu kanske jag bygger ett eget insug och kör med orginal sprut och tändning annars så kastar jag dit en fördelare från en 1.6a och så en redig tändförstärkare från tex lumention.

//Robban

Så här kan man bygga ett insug:

ca halvvägs ner på denna länk finns en bild på insuget

Det är alltså bara trattar som går in igenom en plåt med nedvikta kanter. På denna har en glasfiber-"plenum" gjutits där ena gaveln är plan. Där är sedan ett trottelspjäll monterat.

Efter helgens 6,5h konstant race kan jag säga att denna konstruktionen fungerar. Glasfiberformen måste dock förstärkas med typ klegecell för att inte kollapsa, men övergripande är det enkelt och kostnadseffektivt.

Kan dock tänka mig att originasprut kan ha svårt för detta med tanke på att det ändrar lite hur motorn får i sig luft, men jag vet inte hur pass känsligt sprutet är. Man kan iofs testa, funkar det inte är det billigt att bygga sig ett MegasquirtNSpark.

Ja det där insuget såg riktigt fint ut, precis som resten av bilen för övrigt. :)

Vad ska man tänka på när man bygger ett eget insug?

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Ja det där insuget såg riktigt fint ut, precis som resten av bilen för övrigt.  :)

Vad ska man tänka på när man bygger ett eget insug?

//Robban

Bilen är skitläcker. :D

Vet inte riktigt hur vi bestämde storleken på plenumet. Ska fråga Anders (ägaren) och återkomma. Misstänker att svaret blir ungefär: "Lagom".

Tror det här plenumet är ca 13x15x55cm ungefär med rundade hörn. Det var vad vi fick plats med så då fick det bli så. Det verkar ju funka rätt bra ändå för det vart betydligt mer effekt än original (enda som ändrades är grenrör, avgasystem och det här insuget). Trottelspjället är dock säkert 20mm större ID än original (varför inte passa på när man ändå håller på). Spjället tror jag kommer från nån Alfa eller nåt sånt. Spelar ingen roll egentligen, bara det är stort. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...