Jögge Posted March 15, 2016 Posted March 15, 2016 Hej Någon som vet om Apples runda ljuddämpare fungerar lika bra som deras ovala? Quote
rickepumpen Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Generellt sett är ovala alltid mer effektiva för att de har större volym som dämpar och ofta en annorlunda konstruktion inuti. Apple är mycket duktiga på ljuddämpare men min åsikt är att oval alltid vinner över rund när det gäller att ta ner ljudnivån. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Morty Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Jag har fått lära mig att fördelen med en oval är att den dämpar i ett större frekvensområde pga att avståndet mellan inner rör och yttre varierar. Större volym dämpar alltid mer än mindre med samma konstruktion och uppbyggnad. Quote
Jögge Posted March 21, 2016 Author Posted March 21, 2016 Tack för svaren eftersom jag är less på att det ringer i öronen efter en biltur och öronproppar är så obekvämt under hjälmen. Tror jag att det blir en oval . trots utseendet Quote
Christer J Posted March 22, 2016 Posted March 22, 2016 (edited) En variant är ju en längre rund dämpare och hopbyggd av två . Så gjorde jag och den låter nästan för lite.. 300 + 500 mm från rakarör. 2 1/2" dia 150 mm Edited March 22, 2016 by Christer J Quote
Jögge Posted March 22, 2016 Author Posted March 22, 2016 Jag har idag två simons 2,5" ljuddämpare men tycker dom dämpar dåligt. Tycker inte heller att dom har snyggt ljud . Quote
Christer J Posted March 23, 2016 Posted March 23, 2016 Simons ser helt annorlunda ut inuti, och håller med dig om att de låter annorlunda. Apple har ett perforerat rör I hela ljuddämparens längd, lika i mina från raka rör. Låter okej på låga laddtryck, men för liten dia för höga varv och mycket laddtryck. Då fräser det bara. Quote
Frena Posted April 28, 2016 Posted April 28, 2016 Tack för svaren eftersom jag är less på att det ringer i öronen efter en biltur och öronproppar är så obekvämt under hjälmen. Tror jag att det blir en oval . trots utseendet Vad landade i det? Hur blev resultatet? Quote
Jögge Posted April 29, 2016 Author Posted April 29, 2016 Är inte klar än men har skippat att montera en oval. Kunde inte förlika mig med utseendet så jag har beställt en rund Apple. återkommer med resultatet senare ☺ Quote
Frena Posted April 30, 2016 Posted April 30, 2016 Är inte klar än men har skippat att montera en oval. Kunde inte förlika mig med utseendet så jag har beställt en rund Apple. återkommer med resultatet senare ☺ Hehe, samma tankar här, blir en rund för mig med Quote
Frena Posted May 16, 2016 Posted May 16, 2016 Monterade ihopa mitt igår och tog en provtur. Har bara en dämpare pga dåligt med plats, låter på tok för mycket. Skall få hjälp att skarva ihopa Apple-dämparen med en halv till. Hoppas det blir bättre. Quote
Recommended Posts