Patrik Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Hej Locost gubbar... Har sneglat på forumet en längre tid, otrolig kunskapsbank att ta del av. Det där med att kona om Sierraspindlar, vållar ofta problem. Tänkte visa ett sätt att lösa det på, därmed inte sagt att det är det bästa sättet... Tillverka en axeltapp som passar i befintlig kona, gänga med t.ex. M8 i änden. Rör eller axelstumpar passas in i övre delen av spindeln. Svetsas ihop med lite förskjutning, så de centrerar hyfsat. Borra därefter centrumhål och rensvarva. Vänd på kalaset och svarva ny invändig kona, moderat varvtal är att föredra. Vid svarvning i gjutgods, blir gärna ytan lite grov. Svarva till en axelstump med önskad konicitet, i detta fallet 1:8 (c:a 0,62 mm. radieökning per 10 mm.). Härda till axeln, därefter kan ytan finputsas med hjälp av slippasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted February 1, 2016 Author Share Posted February 1, 2016 Herrar...! För ungefär ett år sedan, köpte jag på mig Westfield armar... via en annons här på forumet. Ambitionen är att försöka gifta ihop dem med Sierra spindlar, vilket inte känns helt omöjligt i skrivande stund. Första åtgärden... blir nog att tillverka någon form av kilar mellan nedre arm och spindelled. Finns ingen möjlighet att få camber just nu... Är det någon som vet vad Westfield använder för bult genom bussningarna...? Invändig diameter i bussning mäter 11 mm. Känns inte ok med M10... Bordsmodell med mått som påminner om en ganska känd modell av ram... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted February 1, 2016 Share Posted February 1, 2016 Herrar...! För ungefär ett år sedan, köpte jag på mig Westfield armar... via en annons här på forumet. Ambitionen är att försöka gifta ihop dem med Sierra spindlar, vilket inte känns helt omöjligt i skrivande stund. Första åtgärden... blir nog att tillverka någon form av kilar mellan nedre arm och spindelled. Finns ingen möjlighet att få camber just nu... Är det någon som vet vad Westfield använder för bult genom bussningarna...? Invändig diameter i bussning mäter 11 mm. Känns inte ok med M10... image.jpeg Bordsmodell med mått som påminner om en ganska känd modell av ram... Har du möjlighet att svarva till egna bultar ?? Eller så kan du prova med en M12-bult och svarva ner dia. Ø till 11 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Tar inte gängorna stryk om man svarvar ner från M12 till 11mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted February 2, 2016 Author Share Posted February 2, 2016 Hmm... kikade lite på Westfields hemsida, verkar som de använder 7/16" bultar, de bör vara ganska precis 11 mm. Får nog läsa på tum tabellen lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 (edited) Gamla saab 99 & 900 har spindelledsbultar med diameter 11 på den ogängade delen och M10 gänga. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/framvagn/spindelled/skruvsats-spindelled-ps505a08-70717sv Edited February 2, 2016 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 Stämmer bra att Westfield använder 7/16 UNF. Har byggt ett antal bärarmar till Westfield-bilar som går i SPVM serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted February 2, 2016 Share Posted February 2, 2016 (edited) Tar inte gängorna stryk om man svarvar ner från M12 till 11mm? Jovisst det är ju riktigt som du säger. Jag kom på det efteråt. Men det går ju att gänga om till M10- om man går ner till dia.Ø 10mm. på den gängade delen. De där SAAB- bultarna som Christer J. pratar om är ju perfekt. Men frågan är om den M10-gängan har std.-stigning på gängorna eller tätare stigning ?? Morty föreslår 7/16 UNF. En fördel med UNF-bultar är ju att de har tätare stigning på gängorna. Bultar med tätare stigning på gängorna är ju naturligtvis viktigt när det gäller hjul-upphängnings-detaljer. Edited February 2, 2016 by Tabac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 3, 2016 Share Posted February 3, 2016 Hör med SFRO. De vill gärna se M12 8.8 i hjulupphängningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Posted February 3, 2016 Author Share Posted February 3, 2016 Gentlemen...! Tack till Er som gett feedback ang. bultar. En av de större utmaningarna är väl att få till en bra framvagn. Westfield armarna (narrow) verkar vara mer eller mindre identiska med bok armar. Men dessa är väl anpassade för t.ex. Taunus spindlar... i mitt fall är tanken att försöka få dit Sierra spindlar. Dessa tar mer utrymme för övre bärarmen, eller rättare sagt skulle nedre armen vara längre. Har skissat lite på det i CAD:en... ingen exakt vetenskap, snarare en fingervisning om ev. resultat. Lite ruffa siffror... ger det 3 graders camberökning, vid c:a 60 mm. infjädring. I SFRO-boken anger man 1 grads cambergain per 35 mm. fjädringsväg, tycker det känns lite även om man bara ska åka till närbeläget café. Har inte räknat på rollcentrum, anti dive kan jag inget om... har kikat lite på casim, men väljer man att bygga med färdiga armar så kan man inte påverka lika mycket, det kanske resulterar i nytillverkning?. Kommentarer till bifogad skiss mottagestacksamt. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 (edited) Patrik, jäkligt bra frågor men tyvärr finns det bara en person på hela jordklotet som kan avgöra bästa chassiekompromissen för dig och det är tyvärr du själv. Chassiegeometrier är en ständig kompromiss så innan man börjar labba i datorn måste man veta vart man vill. Man måste också veta vad man kan kompromissa på och vad man inte kan kompromissa på. Här är lite bra läsning för dig: http://www.sevener.fr/articles_redac/Suspension_Caterham_CSR.pdf Det är ett exjobbs/universitets-arbete gjort för caterham där de målsätter chassiegeometrier och sedan försöker åstadkomma dem på ett testchassie. Jag kan redan nu avslöja att de inte nådde dit de ville utan fick kompromissa. Det intressanta med det är att man ur kompromissen kan få ta del av vad Caterham anser är viktigt för en sjua. Skriv ut den i några exemplar, lägg ett på toa, och plugga på den ordentligt. I det dokumentet, och speciellt i kompromisserna, finns den samlade kunskapen från flera tusen iterationer av sjuors geometrier inlagt. Edited February 7, 2016 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.