eggelind Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 (edited) Halloj alla goa bilbyggare! Jag Ă€r medlem hĂ€r sedan ett par mĂ„nader. Köpte i höstas ett halvfĂ€rdigt projekt frĂ„n eslöv. SĂ€ljaren hade en fĂ€rdig och en ofĂ€rdig med samma komponenter. Den fĂ€rdiga har nu min svĂ€rfar och som sagt den halvfĂ€rdiga har jag. Bilen Ă€r baserad pĂ„; *bmw m52 motor med zf vĂ€xellĂ„da *bmw komplett delad bakvagn frĂ„n e39 *framvagn delvis frĂ„n bmw e36 SFRO 1 genomfördes av Ludde i alingsĂ„s före jul och jag har sedan dess, undertiden jag kör in mig pĂ„ nytt jobb, försöktt komma igĂ„ng med vidare byggnationer av bilen đ Det som ligger nĂ€rmast framöver Ă€r att fĂ„ tag i *oljetrĂ„g m52, svetsa om för markfrigĂ„ng och bredda *hitta stötdĂ€mpare, 12"fram o 14"bak. *rattnav för eftermarknadsratt volvo s40 splines *bromsar fram, fyrkolvsok eller helt bromskit passande e36 (16"fĂ€lgar) Ăven dessa delar letar jag efter *bmw 17" style 32 fĂ€lgar *breda lĂ€tta 16" fĂ€lgar (8" fram, 9"bak) för bankörning *framskĂ€rmar med vingprofil Det kommer helbur, jag kommer plasta huv och bakskĂ€rmar och massa massa smĂ„saker som jag bĂ„de tĂ€nkt pĂ„ nu och inte tĂ€nkt pĂ„ Ă€n... SĂ„ hĂ€r sĂ„g bilen ut nĂ€r jag precis fĂ„tt hem den đ http://s579.photobucket.com/user/egge84/media/Mobile%20Uploads/20150920_212752_zpsfxrv60i8.jpg.html?filters[user]=92505679&filters[recent]=1&sort=1&o=0 Kom gĂ€rna med tips och kommentarer! Jag siktar pĂ„ att regga den denna sommar och sen bygga vidare och förfina den Ă„r för Ă„r đ Ses framöver pĂ„ bantrĂ€ffar o övrigt! Till dess, Ă€r jag en del hĂ€r och förhoppningsvis en hel del i garaget đ Edited February 27, 2019 by eggelind Quote
Jocke4U Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Halloj Anders, Kul att du postar hÀr :) Jag har ju haft förmÄnen att trÀffa Anders och svÀrfar (ja tom svÀrmor och "flickvÀn"...det kan ju ta olika tappningar jag sÀtter "flickvÀn" ;) ) Kan dessvÀrre inte hjÀlpa med delarna. Du pushar vÀl svÀrfar att skapa sin egen bil-trÄd hÀr?? ...eller behövs hembesök av admin? ;) :D Ha det gott och slit pÄ i garaget. NÀr du/ni vill ha en jÀkla massa synpunkter sÄ Àr det bara att utlysa en enkel garagetrÀff sÄ kommer massa folk frÄn klubben mig inrÀknat. Quote
jens92 Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Jag gillar motorvalet! Har sjÀlv skruvat mycket bmw m50/52 sÄ man vet ju hur en sÄn ser ut :) Som första tips kan jag nÀmna att trÄg passar frÄn bÄde m50 och m52 vilket ökar utbudet. Jag kan ju Àven nÀmna att det finns trÄg med bulan bÄde fram och bak sÄ du behöver oljepickup som passar den typ av trÄg du har M52 har ett ganska smalt insug för att gynna lÄgvarvsvrid och den mÄr bra av att fÄ ett m50b25 insug monterat som har mycket större kanaler vilket borde passa en sjuas anvÀndningsomrÄde bÀttre. Dessa brukar gÄ att hitta för runt 500:- Har för mig att spjÀllet inte passar emellan sÄ försök fÄ tag pÄ insug komplett med spjÀll i sÄ fall. Dyker det upp motorfrÄgor gÀllande bmw överlag sÄ bör jag kunna assistera. Lycka till med ditt bygge! :) Quote
eggelind Posted January 30, 2016 Author Posted January 30, 2016 Halloj Anders, Kul att du postar hÀr :) Jag har ju haft förmÄnen att trÀffa Anders och svÀrfar (ja tom svÀrmor och "flickvÀn"...det kan ju ta olika tappningar jag sÀtter "flickvÀn" ;) ) Kan dessvÀrre inte hjÀlpa med delarna. Du pushar vÀl svÀrfar att skapa sin egen bil-trÄd hÀr?? ...eller behövs hembesök av admin? ;) :D Ha det gott och slit pÄ i garaget. NÀr du/ni vill ha en jÀkla massa synpunkter sÄ Àr det bara att utlysa en enkel garagetrÀff sÄ kommer massa folk frÄn klubben mig inrÀknat. Hejhej! Ja en garagetrÀff fÄr det bli nÀr jag kommit igÄng lite mer, ingen annan som planerar nÄt liknande i trakterna? Ska se om vi kan fÄ upp min svÀrfars lilla raket hÀr ocksÄ, den gÄr han igenom o fixar till för sommaren ocksÄ, men den Àr bara att starta o ta en svÀng :) ...lÀngtar till jag Àr dÀr ocksÄ! ?..till dess, massa slit o fix :) Quote
eggelind Posted January 30, 2016 Author Posted January 30, 2016 Jag gillar motorvalet! Har sjÀlv skruvat mycket bmw m50/52 sÄ man vet ju hur en sÄn ser ut :) Som första tips kan jag nÀmna att trÄg passar frÄn bÄde m50 och m52 vilket ökar utbudet. Jag kan ju Àven nÀmna att det finns trÄg med bulan bÄde fram och bak sÄ du behöver oljepickup som passar den typ av trÄg du har M52 har ett ganska smalt insug för att gynna lÄgvarvsvrid och den mÄr bra av att fÄ ett m50b25 insug monterat som har mycket större kanaler vilket borde passa en sjuas anvÀndningsomrÄde bÀttre. Dessa brukar gÄ att hitta för runt 500:- Har för mig att spjÀllet inte passar emellan sÄ försök fÄ tag pÄ insug komplett med spjÀll i sÄ fall. Dyker det upp motorfrÄgor gÀllande bmw överlag sÄ bör jag kunna assistera. Lycka till med ditt bygge! :) Hejhej! Ja motorvalet kÀnns rÀtt! :) Pickup sitter redan pÄ plats förkortad och klar för baljan bak. KÀnner ocksÄ att det Àr ju vid acc som man vill ha oljetillförsel, och vid acc rinner oljan bakÄt...sÄ siktar pÄ ett trÄg frÄn m52... Jag Äterkommer gÀrna med framtida motorfrÄgor! Alltid bra med lösningar och tips nÀr man kör fast. Insugstipset fÄr jag kolla pÄ nÀr den Àr reggad o klar. Vi höres och ses pÄ trÀffarna hoppas jag! :) Quote
Jari Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Kul med fler sjuor i nÀromrÄdet. :thumbsup: Hojta till om ni skall ha garagetrÀff, alltid kul att komma o tjata bilar/byggen o trÀffa nytt folk. VÀlkommen in i sjuatrÀsket! Quote
jens92 Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Alla m50 som satt i bmw e36 har bulan bak sÄ Àven dessa skulle fungera :) Quote
eggelind Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 Kul med fler sjuor i nÀromrÄdet. :thumbsup: Hojta till om ni skall ha garagetrÀff, alltid kul att komma o tjata bilar/byggen o trÀffa nytt folk. VÀlkommen in i sjuatrÀsket! Hej Ja det Àr kul om man Àr ett gÀng som finns i nÀromrÄdet :) Hör av mig nÀr garagetrÀffen nÀrmare sig... Quote
eggelind Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 Alla m50 som satt i bmw e36 har bulan bak sÄ Àven dessa skulle fungera :) Detta ska kollas upp, tack! Quote
eggelind Posted February 18, 2019 Author Posted February 18, 2019 3Ă„r senare kan det vara dax för uppdatering i denna trĂ„d :) Det blir inte alltid som man tĂ€nkt sig och ibland (ofta) sĂ„ tar saker liiite lĂ€ngre tid bara. Ăven om listan i mitt första inlĂ€gg hĂ€r ovan nĂ€stan stĂ€mmer... Det jag tĂ€nkte till sommaren 2016 Ă€r nu aktuellt till sommaren 2019. AlltsĂ„ ny mĂ„lsĂ€ttning: registrera nu till sommaren och ut pĂ„ gata o bana fortsĂ€tta med ett rullande projekt!  Det som Ă„terstĂ„r Ă€r att: *passa in huven, montera huvlĂ„s, öppna upp fronten, sĂ€tta luftutslĂ€pp. *montera stolar och rullbĂ€lten *montera o installera lampor fr/bak *installera mĂ€tare; hastighet, varv, oljetryck. *montera vindavvisare *komplettera paneler *regplĂ„tshĂ„llare fr/bak *hjulinstĂ€llning, corner weight, övriga instĂ€llningar... *sfro2, bullerprov och regbesiktning *köra o finjustera  KĂ€nns som genomförbart :) sĂ„ hĂ€r stĂ„r den nu  20190217_163155. Quote
tpau Posted February 19, 2019 Posted February 19, 2019 (edited) Ser bra ut! Och som om du hunnit igenom en stor del av gamla listan... Vilken lev pÄ skÀrmar blev det? /T Edited February 19, 2019 by tpau Quote
eggelind Posted February 19, 2019 Author Posted February 19, 2019 17 minuter sedan, tpau sade: Ser bra ut! Och som om du hunnit igenom en stor del av gamla listan... Vilken lev pÄ skÀrmar blev det? /T Tack, FramskÀrmar frÄn hjcc. BakskÀrmar har jag plastat sjÀlv, egen form, och huv Àr frÄn form som vad jag vet bara finns pÄ en bil innan min. Bild pÄ huv o pÄ övrigt kommer efter hand... ;) 1 Quote
Jocke4U Posted February 19, 2019 Posted February 19, 2019 Gött att se @eggelind đ Har du passat pĂ„ att "sno" svĂ€rfars M3 motor eller Ă€r den ursprungliga rovan som gĂ€ller? đ Quote
eggelind Posted February 19, 2019 Author Posted February 19, 2019 5 minuter sedan, Jocke4U sade: Gött att se @eggelind đ Har du passat pĂ„ att "sno" svĂ€rfars M3 motor eller Ă€r den ursprungliga rovan som gĂ€ller? đ đ Kommer besikta o köra in bilen med nuvarande đ Ser att du gĂ„r i vĂ€ntans tider. Har leveransen dykt upp Ă€n? Quote
Jocke4U Posted February 19, 2019 Posted February 19, 2019 23 minuter sedan, eggelind sade: Ser att du gÄr i vÀntans tider. Har leveransen dykt upp Àn? VÀntar o vÀntar....om kanske 10-12 veckor ... Quote
eggelind Posted February 19, 2019 Author Posted February 19, 2019 45 minuter sedan, Jocke4U sade: VĂ€ntar o vĂ€ntar....om kanske 10-12 veckor ... Du vet vĂ€l vad dom sĂ€ger... "Den som vĂ€ntar pĂ„ nĂ„tt gott... ...vĂ€ntar alltid för lĂ€nge..." Eller hur det nu va đ 1 Quote
eggelind Posted February 27, 2019 Author Posted February 27, 2019 Nu gÄr jag o funderar pÄ hur grillen ska skÀras ut. Vill gÀrna Äterspegla bmw njurar pÄ nÄt sÀtt, Àven siffran 7 eller som uppochner "L" hade vart lite snygg detajl... NÄgra tips frÄn er hÀr? Bild nu: 20190224_180345.jpg Quote
Marcus Hedström Posted February 27, 2019 Posted February 27, 2019 Hej Du kanske finner inspiration genom att Googla pĂ„ âBarockĂ€ngelâ, Ă€ldre Bmw vars njurar Ă„tetfinns i liknande rundad front som du har đ Mvh Marcus Quote
eggelind Posted February 27, 2019 Author Posted February 27, 2019 1 timme sedan, Marcus Hedström sade: Hej Du kanske finner inspiration genom att Googla pĂ„ âBarockĂ€ngelâ, Ă€ldre Bmw vars njurar Ă„tetfinns i liknande rundad front som du har đ Mvh Marcus Tack för tips! Ska skissa vidare... Mvh Anders Quote
tpau Posted February 27, 2019 Posted February 27, 2019 Jag blev lite nyfiken och googlade lite. hittade den hÀr hotroden: men tycker nog sjÀlv nÀstan mer om bmws konceptbilar grillar, typ den hÀr, undrar om en sÄn kan anpassas för att matcha en sjua.  FFFFE643-0982-4DC9-ABE7-B7DF8904A5C8.jp2 1 Quote
eggelind Posted February 27, 2019 Author Posted February 27, 2019 20 minuter sedan, tpau sade: Jag blev lite nyfiken och googlade lite. hittade den hĂ€r hotroden: men tycker nog sjĂ€lv nĂ€stan mer om bmws konceptbilar grillar, typ den hĂ€r, undrar om en sĂ„n kan anpassas för att matcha en sjua.  FFFFE643-0982-4DC9-ABE7-B7DF8904A5C8.jp2 120 kB · 1 download Den va ju cool! đ har nu lite tankar pĂ„ g sĂ„ ska kolla hur det skulle se ut pĂ„ bilen... Ă„terkommer... Quote
eggelind Posted March 21, 2019 Author Posted March 21, 2019 snart klar med huv. Blev bra tycker jag đ SĂ€tter nĂ€t i njurarna framtill som första lösning. Siktar pĂ„ att foliera senare... 20190321_205907.jpg  3 Quote
martin_ts Posted March 21, 2019 Posted March 21, 2019 Ser asgrym ut! SÄn bur vill jag ha pÄ min! Se till att bli klar till hjuletsdag i GrÀfsnÀs! /Martin Quote
eggelind Posted March 24, 2019 Author Posted March 24, 2019 Lampor börjar komma pĂ„ plats đ    1 Quote
eggelind Posted April 3, 2019 Author Posted April 3, 2019 Stolar börjar komma pĂ„ plats đ  Quote
eggelind Posted April 14, 2019 Author Posted April 14, 2019 Stolar o bĂ€lten helt pĂ„ plats đ nĂ€sta steg blir att göra klart huven helt, infĂ€stning av blinkers fram och koppla alla lampor...  Quote
eggelind Posted May 31, 2019 Author Posted May 31, 2019 Fet tant pĂ„ vĂ„gar... đ tjĂ€nstevikt ca 840kg... Quote
Jocke4U Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 Snyggt @eggelind - kanske skulle du övervÀga en krök utÄt för avgas. Det ser ut som dÀcket kommer fÄ vÀldigt mycket varmavgas Quote
eggelind Posted October 22, 2019 Author Posted October 22, 2019 Nu sĂ„ đ Ă€ntligen! Inte varit sĂ„ aktiv hĂ€r men hoppas pĂ„ ett mer aktivt 2020, sĂ€rskillt pĂ„ banorna đ har gett mycket inspiration att lĂ€sa byggtrĂ„dar hĂ€r nĂ€r motgĂ„ngar blivit för stora i garaget. SĂ„ man samlar ihop sig o hittar lösningar att gĂ„ vidare... nu Ă€r hon Ă€ntligen ett rullande projekt! 1 Quote
steel Posted October 23, 2019 Posted October 23, 2019 Hej, bra jobbat ! Du rÄkar inte ha nÄgon bild pÄ bakvagnen, planerar en sÄn till ett bygge, vore kul att se hur det Àr löst med E39:ans bÀrarmar.  Mvh PÀr Quote
eggelind Posted October 26, 2019 Author Posted October 26, 2019 On 2019-10-23 at 16:04, steel sade: Hej, bra jobbat ! Du rÄkar inte ha nÄgon bild pÄ bakvagnen, planerar en sÄn till ett bygge, vore kul att se hur det Àr löst med E39:ans bÀrarmar.  Mvh PÀr Hej PÀr. Lite halvdÄlig bild tagen uppifrÄn men hela subframe Àr med frÄn e39. Smidigt upphÀngt i 4bult som original...  Quote
steel Posted October 26, 2019 Posted October 26, 2019 Ok, tack för bild ! Smidig och enkel lösning, sÄg ett annat alternativ i : FÄr fundera kring detta, kommer vÀl sÄ smÄningom fram till nÄgot. Quote
Recommended Posts