Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena!

tänkte konsultera er här på forumet ang avgassystem. Just nu låter min bil som en vanlig bil där avgasystemet gått av, alltså inge vidare trevlig ljud.

Har lite mer effekt än jag borde så kör med 3¨ för tillfället ifrån downpipe till en egen svetsad ljuddämpare!

har funderat på en riktig 3¨ race katalysator och sedan går ner till 2,5 tum för ljudet skull. för och nackdelar`?
vad har ni själva gjort för att ända på ljudkaraktären på era bilar?

bör tillägga att det är en turbo motor :)

inte efter en lägre ljud nivå utan lite trevligare o inte så brööligt ;)


Mvh Per

post-4624-0-91277000-1449611346_thumb.jpg

post-4624-0-27347900-1449611362_thumb.jpg

Posted

Min går för tyst och är för tät. Vid normalkörning och upp till 4000 låter det helt okej, men över det och fullt ladd så börjar det bara att fräsa om avgaserna. Mitt recept är 3" downpipe och sedan två stycken 2 1/2" 300+500 mm långa rostfria ljuddämpare från rakaror.se. Ska byta till 3" 500 + 500 mm istället från samma ställe. Ingen kat då den ändå inte dämpar något.

Posted

Intressant fråga. Jag undrar också hur man påverkar karaktären på ljudet från en turbobil.

Ljudvolymen förstår jag hur den påverkas. Mer dämpare och mindre diameter.

Har downpipens grovlek någon inverkan på karaktären?

Olika typer av ljuddämpare (rak igenom/absorbtionstyp)

Om ljuddämparen placeras långt fram eller bak i systemet.

En stor eller två mindre med lite rör emellan.

Osv.

Posted

Hifi intresserade brukar ju mäta upp frekvenssvar i sina rum och sen syssla med att bygga dämpning som hanterar deras problem.

Man borde ju kunna mäta sitt eget avgasljud och några som låter fint.

Om man sen lägger de ljudnivåkurvorna över varandra borde det synas en skillnad.

Efter det så borde det gå att räkna fram en ljuddämpare som gör jobbet.

Även i ventillation räknar man på ljuddämpare och resonatorer.

Bara en tanke, om du gör det vore jag grymt intresserad av resultatet och hur du gjorde.

/T

Posted

Jag såg just den hår på /drive och tänkte på din fråga.

No More Exhaust Myths -/Engineered

Inte help on topic men tillräckligt för att vara intressant.

/T

Posted

Supertrapp!?

Mottrycket justeras på någon minut genom att ändra antalet brickor, finns också gavlar med justerbar öppning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted

Ja det här med avgassystem är ingen enkel sak.

Bra video! Det gick väldigt fort och "på ytan" men han fick med de viktiga grunderna. Det är MYCKET att tänka på om det skall bli optimalt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...