Christoffe Posted December 6, 2015 Posted December 6, 2015 Tjena alla bilbyggare. Jag ska presentera mig lite heter christoffer är 23 år och jobbar som rörmokare i Stockholm men bor i Norrtälje. Har hängt här ett tag kollat bilder och samlat info och smarta lösningar Nu var det dags. Med detta tråkiga väder så är det lika bra att låsa in sig i garaget och bygga en bil! :) Ram: blev en McSorley 400 för jag ville ha en liten bil men lite extra bredd Motor: är tanken Volvos 2.0t från s40/v40 Växellåda: blir m90 från volvo 960 Bakaxel: vart en stel 1031 volvo det me Framspindlar blir också volvo med 142 spindlar Resten kommer längs vägen det jag är mest nervös över är ju fram upphängning geometri i fram vagnen men det tar vi när jag kommer dit Ramen är ihop punktat Rengöring av växellådan Och här börjas fixning av bakaxel. Har en spricka i linsen på kameran så ber om ursäkt om dom är lite suddiga Mvh christoffer Quote
Christoffe Posted December 7, 2015 Author Posted December 7, 2015 Tackar ! Kollat in din tråd en del! Fin bil du byggt Petta! 1 Quote
Christoffe Posted December 9, 2015 Author Posted December 9, 2015 Hej igen ! Har fortsatt idag med att måla bakaxel och svetsa ramen. Inget roligt att se på kort. Någon som kan en sida med bra pris på ledlänkar? Mvh c Quote
Rikard Larsson Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 http://www.mcgillmotorsport.com/rod-ends-bearings-metric-rod-ends-accessories/ Racing series med kevlar och teflon 150:- för en M12 vill jag minnas. Quote
Christoffe Posted December 10, 2015 Author Posted December 10, 2015 http://www.mcgillmotorsport.com/rod-ends-bearings-metric-rod-ends- accessories/ Racing series med kevlar och teflon 150:- för en M12 vill jag minnas. Tackar skit bra pris ! Quote
Rikard Larsson Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 De har alla möjliga tillbehör också. Svetsändar, distanser för extra rörlighet, gummimuffar m.m. Quote
Christoffe Posted December 19, 2015 Author Posted December 19, 2015 Tjena har gjort lite mer på ramen nu. Och börjat med kardan tunneln och växellådas tunneln. Väntar på lite bakaxel delar ! Men har ett litet tips när man kryssar ramen. Jag använder blå tejp och tejpar på ramen så här. Sen ritar hörnen man med någon penna. Så här Sen så tar man bort tejpen och tejpar den på en bit rör och kapar efter linjerna. Så blir det så här blir svetsbart iaf ! Tack för mig denna gång :) 2 Quote
janke5 Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Hej har en 2.0t4 - 01motor För en billig peng Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk 1 Quote
family guy Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Tjena har gjort lite mer på ramen nu. Och börjat med kardan tunneln och växellådas tunneln. Väntar på lite bakaxel delar ! Men har ett litet tips när man kryssar ramen. Jag använder blå tejp och tejpar på ramen så här. 20151210_182151_001.jpg Sen ritar hörnen man med någon penna. Så här 20151210_182332.jpg Sen så tar man bort tejpen och tejpar den på en bit rör och kapar efter linjerna. Så blir det så här 20151210_182444.jpg blir svetsbart iaf ! Tack för mig denna gång :) Det var ett fiffigt husmorstips, det snor jag! Quote
Christoffe Posted December 22, 2015 Author Posted December 22, 2015 Hej har en 2.0t4 - 01motor För en billig peng Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk Hur många hk? Jag har tänkt 160/164 hästars motorn. Quote
janke5 Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 200hk samma motor som 2.0t på den årsmodellen Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk Quote
janke5 Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Har en b234 utan turbo 154hk åxå hade den i min 7:a Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk Quote
Christoffe Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Här kommer en liten uppdatering! Var förra onsdagen på turné. Först hämta jag en donator bil i Tierp. Hem och lämna den sen åkte ja till Vallentuna hem till thomaz här på forumet och köpte en noskon av honom. Fått lite saker till upphängning av bakaxeln men väntar på led lager från England :) Noskonen måste breddas lite. Och här donatorn. All el snart ute och snart är motorn också redo för att lyftas ur. :) Quote
steel Posted January 13, 2016 Posted January 13, 2016 Bra, motorval och trevligt bygge. Finns mycket kul att göra med den motorn. Hur ska du göra med motorstyrningen ? Mvh Pär 1 Quote
Christoffe Posted January 13, 2016 Author Posted January 13, 2016 Bra, motorval och trevligt bygge. Finns mycket kul att göra med den motorn. Hur ska du göra med motorstyrningen ? Mvh Pär Tackar. Jo verkar vara rätt så lätt trimmad och kul med lite nyare motor. Ja du just nu håller jag på att plocka ut all el ur bilen som jag tänkt använda. Men har förstått att denna bilen kan vara rätt så klurig tack vare sin startspärr. Funkar det inte så får det bli något enkelt eftermarknad motorstyr :) Quote
steel Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Elen är klurig, satt ett antal dagar med elschema, följde olika kablar via kopplingsdosor och klippte kablar. Bortkastad tid !!!! Ska du trimma, dvs byta spridare, större turbo el liknade, måste du chippa om boxen, om du nu lyckas få igång den. Den omchippningen kostar dyrt varje gång du ska göra en ändring. Satsa på ett eftermarknadssprut direkt, förslagsvis Maxeccu. I slutänden spar du både tid och pengar. Själv kör jag med Megasquirt ett DIY system, både klurigt och kul när man väl lärt sig. Det andra tipset, köp en sån här : http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1772&controller=product&id_lang=7 Spar våldsamt med tid och skatbon under instrumentpanelen. Blir en del pengar, men relä`n och diverse blir inte billigt på Biltema heller till slut. Mvh Pär Quote
Christoffe Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Elen är klurig, satt ett antal dagar med elschema, följde olika kablar via kopplingsdosor och klippte kablar. Bortkastad tid !!!! Ska du trimma, dvs byta spridare, större turbo el liknade, måste du chippa om boxen, om du nu lyckas få igång den. Den omchippningen kostar dyrt varje gång du ska göra en ändring. Satsa på ett eftermarknadssprut direkt, förslagsvis Maxeccu. I slutänden spar du både tid och pengar. Själv kör jag med Megasquirt ett DIY system, både klurigt och kul när man väl lärt sig. Det andra tipset, köp en sån här : http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1772&controller=product&id_lang=7 Spar våldsamt med tid och skatbon under instrumentpanelen. Blir en del pengar, men relä`n och diverse blir inte billigt på Biltema heller till slut. Mvh Pär Såg skysst ut! Har du en sådan? Jo det är ju maxecceu jag tänkt köra på ifall det blir eftermarknad. Nu är det ett tag innan jag ska försöka starta så lika bra att spara elen iaf ;) Tack för tipsen! Quote
Christoffe Posted February 14, 2016 Author Posted February 14, 2016 Så nu har jag lite att visa. har haft donator bilen i vägen för han som jag köpt den av inte lagt på pappret.. men nu är den borta ? Har börjat mäta in bakaxel lite. har fått alla grejer som jag beställt så nu jävlar. Jag Sätt upp motorn på motorstället för att få lite skönare ställning när man tillverkar plattorna till motorfästena. Quote
Christoffe Posted February 21, 2016 Author Posted February 21, 2016 Idag har jag svetsat ram tills gasen såklart tog slut. Så blir väl att fylla på i veckan ? Någon som har idéer på olika säten? Har sittbrunn på 46cm Quote
ThomaZ Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Kan ju ge dig samma tips som jag gav Petta_b som kötpte mitt projekt (där noskonen kom från). Kolla hans tråd Volvo Seven turbo, post 17, 18, och 19. Quote
Christoffe Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Tack thomaz! Kollade lite där. Står mellan 3 säten. Nu ska man bara lyckas välja. Haha Quote
Christoffe Posted March 6, 2016 Author Posted March 6, 2016 Tja! Igår så testade jag lite motorplacering vart rätt nöjd faktiskt men ej säker om jag fatta det helt 100 rätt. Så mellan dom gröna ska dom röda medbringarna vara i linje med som max någon grad fel. Och linjeförskjutning i sidled/upp eller ner (blåa sträcket) spelar ingen roll bara det inte är för mycket. För spikrak ska inte kardan vara. Har jag förstått det rätt? Ska nog skjuta motorn lite mot förarplatsen. Sen har jag börjat fått hem delar till framvagn också. :) Allt för denna gång ☺ Quote
steel Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 (edited) Hej, tycker tråget sticker ner lagom mycket. Hade liknade på min sjua med vitmotor. Satte dit en bukplåt som skydd. Knuffa inte motorn mot förarsidan, snarare tvärt om. Det blir garanterat aptrångt med pedaler, rattstång och alla andra grejer som ska vara där. Du kör ju med volvoaxel bak. Där har du ju en förskjutning på 45 mm ?? vill jag minnas. Uttnyttja det. Mvh Pär Edited March 6, 2016 by steel Quote
Jörgen Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 En rekomendation ,efter egen och andras erfarenheter, se till att oljetråget ligger i linje med ramen och inte under. Det är inte ovanligt med våra bilar vid lite inspirerad körning :P att fjädringen mer eller mindre bottnar ibland med följd att tråget slår i marken . Bättre att ha ett litet scoop i så fall i huven, ser ju inte sämre ut för det ;) .. En kardan kan utan problem ligga offset (upp-ned och vä-hö )med en vinkel på upp till 12grader utan problem..så länge som utgåendeaxel är parallell med bakaxeln, annars så slits knutkorsen snabbare. Quote
Christoffe Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Nu jag lät motorn sitta där den va på bilderna. Har ett motorfäste klart :) Jaha så pass! Hårdare fjädring som gäller då ju. Jag ville ha den minsta möjliga bullen/scoop på huven som möjligt. Så tråget fick lida lite men det var inte så mycket kommer inte ihåg cm nu bara för det. :) trågen går ju att modda eller så finns ju torrsump :) Quote
Jörgen Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 På min så är tråget moddat så att vxllådan är i våg med sumpen, sen så ligger allt jäms med ramen. Det är definitivt lättare nu att höjja motorn och få ett litet scoop i huven ,göra nytt motorfäste,än sedan då allt annat som gjorts kanske behöver göras om :( . Man bör tänka på att det finns fartgupp överallt och trottoarkanter är höga. När det gäller hårdare fjädring så funkar inte inte det riktigt på det sättet, hårdare fjäder och du kommer inte kunna köra den på svenska sommarvägar ens i lagliga hastigheter utan ett njurbyte emellanåt :P och fästet kommer att vara mkt sämre. Som man brukar säga ,tänk efter före ;) , gör om gör rätt :D . Finns nog många här på vårt forum som har byggt och kört några år nu och som kan intyga att markfrigången är viktigt för att du ska trivas med bilen utanför banorna. Kämpa på :racesmile: Jörgen Quote
Christoffe Posted April 26, 2016 Author Posted April 26, 2016 Tja är inte helt dött gör lite när jag kan. Har fått gått på ett annat större projekt jag har fått börja med just nu därför lite dåligt med uppdatering :) Har här jag precis börjat.. Quote
Rikard Larsson Posted April 26, 2016 Posted April 26, 2016 Det där med husrenovering alltså... Lycka till :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.