Uttis Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Jag är sugen på att bygga en liten trehjuling(2 hjul fram) Är det någon här som gjort egna spindlar till sitt bygge alternativt har nått bra tips på grundämne man kan utgå från, drar mig till minnes att jag sett någon ta ett par skruvade baknav och byggt resten. Har gjort spindlar till lite olika byggen genom åren men aldrig till nått som reggats :) Jag tänkte använda en hojmotor och vill gärna ha en mekanisk back, har ritat på en egen variant men det är ju aldrig fel att se andras lösningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 (edited) Det har varit någon tråd här eller på nätet där man har gjort spindlar av fyrkantprofil 40 * 80 mm, snyggt var det. Har för mig att det stod att om man kan bygga "uprights" bak så borde man kunna bygga spindlar fram. Kolla på http://rorty.net/han har byggt spindlar men han blev nog osams med locostbuilders så den tråden dog. Rorty har många ideer. Googla "ajden spindel" och kolla på bilder kenneth Edited November 14, 2015 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Här finns lite ideer: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12274&hl=spindel#entry139770 Jag har annars ett par spindlar liggandes i aluminium från en Yamaha Raptor 650 inkl bromsok och nav. Om du tänker bygga väldigt lätt kanske det kan vara något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Jag hade väll inte direkt tänkt bygga superlätt men jag gillar att tillverka grejer istället för att köpa samt kunna välja vinklar mm själv. Att få ihop nått som funkar är inga problem det jag undrade var hur man bär sig åt för att få det godkännt vid besiktning. Ska det ex beräknas på nått sätt är det inte min grej riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Så här har jag gjort. Kanske inte den lättaste konstruktionen viktmässigt men i alla fall ett flertal justeringsmöjligheter vilket var viktigt för mej.Vattenskuren 30mm 7075 T5. Över och underdel i stål. Flyttbar för olika caster (man kan då även flytta alu distansen vid a-arms infästningen för att bibehålla spindeln rak)-3 eller 6 eller 9 grader caster (fasta lägen)-Camber steglös-Tre hål för styrleden medför ca 2,2 2,6 eller 3,0 rattvarv -Olika distanser/brickor mellan spindel och hjullager medför att man kan ändra spårvidd (och påverka styrradie) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Ser hulupphängningen ut så där behöver den inte ens fungera bra! riktigt coolt! Synd att du planerar att gömma den under en kaross. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Tackar. Blir ju flipp-front så helt dolt blir det inte :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted November 19, 2015 Author Share Posted November 19, 2015 Ah vad behövdes för att få igenom det där? Vad är det för undre spindelled som används? Är det nån form av justering man ser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 (edited) Miata led underst. Det kanske är caster justeringen du ser. Liten animation som förklarar. Vid a-armarnas infästning finns en distans så att armen kan ha två positioner. Enligt ök med sfro har jag genomgående skruv med mutter på alla ställen. Edited November 19, 2015 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted December 15, 2015 Author Share Posted December 15, 2015 Nu har det dykt upp ett par miata undre leder i postlådan, är det någon som har koll på vad det är för vinkel på konan? Och hur gör man med justerskruven, jag har inte lyckats hitta någon bild på hur det sitter orginal men jag antar att skruven ska gå genom ett hål i bärarmen och så en låsmutter på andra sidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 15, 2015 Share Posted December 15, 2015 (edited) Kona= 1:8 Skruv genom bärarm och in i leden. I inlägg 5 ovan så sitter den alltså fel Edited December 15, 2015 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted December 15, 2015 Author Share Posted December 15, 2015 Ska det inte sitta någon låsning på skruven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 15, 2015 Share Posted December 15, 2015 Orginalet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted December 16, 2015 Author Share Posted December 16, 2015 Den där bilden avslöjar ju dock inte om man låser skruven på nått sätt eller om man lägger imellan schims som man drar mot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Förstår inte riktigt frågan. Shims, varför då? Och angående låsning så är ju skruven som följer med inte hålborrad för sax-pinne så det borde väl inte behövas. Men kolla om du kan hitta någon reperations handbok för MX5 eller kolla på något Mazda forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Lite gänglåsning och rätt moment så borde det vara lugnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted December 17, 2015 Author Share Posted December 17, 2015 Jag trodde den skruven var nån slags justering det är så det ser ut om man kikar på andra byggen därav funderingen om man behöver låsa skruven på nått sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted February 19, 2016 Author Share Posted February 19, 2016 Nu har jag gjort 2st spindlar men tyvärr har jag inte fått hålen som håller navet på rätt ställen. Finns det nått trick för att mäta vart dom ska vara? Jag verkar komma rätt nära men ritar upp det i cad så stämmer det inte riktigt. Så tycker det är likabra och kolla om nån gjort samma grej så slipper kassaspindelhögen växa sig allt för stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.