Martin Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Egentligen, vad skiljer mot SFRO2? Känns som att det mesta gås igenom på SFRO2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Man kollar ungefär samma sak som på SFRO2, skillnaden ligger väl mest i att man kollar E märkning och mäter siktvinklar på belysningen, kollar backspeglar, mäter, väger och fyller i uppgifterna till TS. Mätarställning tror jag, då han fotade instrumenten och hela bilen. Annars liknande det mest en vanlig kontrollbesiktning. Be att få en bra slutsiffra innan han fyller i en slumpmässig. Jag fick en 0a,.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Min erfarenhet är att allt kan ses över igen fast med andra ögon och referenser. Båda instanser ska hålla sig till samma regelverk men kan tolka det olika. I de flesta fall går det alldeles utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Morty, Det är ju därför som man själv kan behöva kunskap om vad som ska göras på "enskilt godkännande", en helt vanlig gammaldags regbesiktning. Det är ju faktiskt så som Christer J skriver att det endast är det som ska göras,in med uppgifter som ska stå i regbeviset och inte vad en del stationer också tror, en kontrollbesiktning :blink: . Det är SFRO 2 slutunderlag som dom endast ska gå på och inte göra någon egen byggbedömning, det är ju detta mandat som delats ut av Vägverket, nuvarande TransportStyrelsen till sfro att sköta. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DuttJansson Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 -Här började vi att kolla alla lampor, mått på dem samt e-märkningar. -Mätte längd, bredd, axelavstånd o.s.v... -Sedan gick vi snabbt igenom vad som åtgärdats efter SFRO 2. -Han kollade lite under huven och under bilen (fast det inte går att se något där... :P ) .... -Chassinummer, sen ut å provköra lite innan Co2 samt vägning. Så såg iallafall min dag ut hos Bilprovningen, tog 2h ungefär. Under alla dessa steg fylldes det i massor av papper, som sedan skulle faxas till Transportstyrelsen. Pappersarbetet var det som tog mest tid... Det roligaste var att alla som jobbade där OCH kunderna släppte sina bilar och gick fram och tittade/pratade. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Verkat gått rätt till på din bes, min tog ca 1,45tim där pappersarbetet tog 80% av tiden. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.