Megablade Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Avgassytemet jag använde när jag besiktade behöver jag ju inte längre. Består av "förlängningsrör" som går under bakaxeln till en lång tvärgående dämpare, jag hade 76 db så det funkar bra. Säljes till självkostnadspris(200sek) Någon annan som behöver det? Quote
BoA Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Du behöver den väl igen till nästa besiktning ? Quote
Megablade Posted August 19, 2004 Author Posted August 19, 2004 Du behöver den väl igen till nästa besiktning ? Jag har svårt att tro att jag måste klara 84 db(och att dom ställer sig och mäter) på en vanlig kontrollbes? Dom har aldrig mätt någon av mina vanliga bilar och westfielden skall väl räknas som en sådan nu eller? :blink: Rätta mig om jag har fel! Quote
Jörgen Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Nästa besiktning som du gör så har jag för mig att nivån är 100 dBa. Pinto får rätta mig om jag har fel. Caper :D Quote
therealpinto Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Hej Egentligen så får man ju inte ändra ljudnivån på bilen efter regbesiktning. Det finns ingen annan gräns än den som anges i VVFS för bilar (gränsen varierar på årsmodell och typ av bil), det är inte som för MC att Bilprovningen har en egen gräns. 100db som nämns ibland har inget med gatreggade bilar att göra. Praktiskt sett så mäts ju inte bullret vid kontrollbesiktning (det går inte, eftersom Bilprovningen då skulle för göra om samma procedur som det bullerprov som krävs inför regbesiktningen), utan man går på "känsla". Låter det normalt släpps bilen oftast igenom utan knot. Gustaf Quote
Voyager Posted August 26, 2004 Posted August 26, 2004 Hur gör man ett bullerprov på bil menar ni? Jag har iaf fått bullermäta min systers(!) motorcykel vid en vanlig kontrollbesiktning, kan de inte göra likadant på en bil? Quote
Jocke E Posted August 26, 2004 Posted August 26, 2004 (edited) Hur gör man ett bullerprov på bil menar ni? Vägverket Läs kapitel 10, §19 så der du hur ett bullerprov går till. Edited August 26, 2004 by Zaphod Quote
Arrowsmith Posted August 26, 2004 Posted August 26, 2004 (edited) Citat ur kapitel 10 : - "Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1981 eller senare års modell" Sånthär tycker jag är trevligt och lättläst, samt även lättförstått i förlängningen............ ;) Det är ju synd att krabba till lagtext, tur de inte gör det någongång. Mej veterligen så är de flesta bilar av -81 eller senare tagna i bruk efter 1 jan. -72 eller ??? Varför nämner man 1 januari 1972 över huvud taget ? Nån som kan förklara? Kolla i 2 § 10 kap. Jag har inte bara ryckt meningen ur ett sammanhang tycker jag..... Edited August 26, 2004 by Arrowsmith Quote
therealpinto Posted August 27, 2004 Posted August 27, 2004 Hej Man nämner väl 1972 för att nästa paragraf ska hänga ihop och för att före 1972 finns nog inga bullerkrav i regbesiktningshänsyn lägre (man reggar ju inte in en gammal bil, typ). /Gustaf Quote
Voyager Posted August 27, 2004 Posted August 27, 2004 Ok, lite krångligare än för motorcykel då.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.