Rayman Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Spaken för helljuset på rattstången jag använder mig av är inte den vanliga typen att man kan trycka den framåt för helljuset och så stannar den där utan man drar den mot sig och åker den tillbaka till sitt ursprungsläge. Jag behöver rätt relä för detta. någon som vet var dessa relä finns, va de heter, kopplingsschema osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Hej! Jag köpte ett impulsrelä i England från Car Bilder Solutions. Det kallas "latching change over relay" nr: RLY6LAT Det kopplas: 56 + till ljuset 30 + från ljus kontakten S till jord 56a till halvljus 56b till helljus En puls på 30 flyttar + på 56 från 56a till 56b Nästa puls på 56 flyttar + från 56b till 56 a osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Så var det på Volvo Amazon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 De gamla reläerna till Volvo och tex saab 99 funkade mekaniskt växlande ungefär som en kulspetspenna. Ta ett relä från Saab 9000 cc eller tidig cd med H4 lampor så startar det alltid på halvljus. S anslutningen till jordande impuls från spaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Kör med 9000-98 relä, det stora dubbel, startar med halvljus automatiskt. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 (edited) Kör med 9000-98 relä, det stora dubbel, startar med halvljus automatiskt. Jörgen Funkar inte så bra med cs modellernas relä,då det relät sitter i en bil som har två separata lampor för hel och halv. Bländar inte av halvljuset när man slår på helljuset. Måste vara det äldre H4 relät. Edited May 7, 2015 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Mina reläer kommer ifrån cs 94-98 och det funkar för mig i alla fall :racesmile: Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Det funkar,men både hel och halvljusets glödtrådar lyser samtidigt på helljus. Risken är att det blir väldigt varmt och har man minigenerator så kan det bli problem på väg hem i natten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Handy Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Detta är lite olika på olika reläer, det finns säkert något skiftrelä för hel/halvljus att hitta på exempelvis Mekonomen eller liknande. Har man redan ett relä som inte slacker halvljus vid helljus så går detta att lösa med flera reläer, men kola på äldre bilar som nämts ovan, VW, gamla Volvo eller vadsomhelst med tvåtrådiga lampor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Har inte tänkt på om bägge lyser samtidigt vid helljus ,ska kolla detta . Generatorn bör väl klara detta ändå tycker man då det drar väl sisådär ca 16 amp när bägge ljusen är på. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Gör en liten hijack här då det pratas SAAB-relä. Har lampkontrollreläet från min skrotade 9000. (4109070). Tittar på märkningen och blir lite konfunderad. Står ju 55-60W på halvljus och 55-70W på helljus. Detta är ju inte tillräckligt för att driva lamporna direkt men inte heller lågt nog för att driva reläer som i sin tur driver lamporna (har fått för mig att märkningen på reläer indikerar vilken last de vill ha för att fungera). Så hur fungerar detta? Mitt fall är ju dessutom ytterligare lite annorlunda då jag har 40/45W lampor (P45t). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 (edited) 4109070, den orangea reläliknande burken är glödtrådsvakten, strömmen går bara igenom den för att känna av om en lampa pajat och indikera i piktogrammet på instrumentbrädan.Används inte i ditt fall. Ljusrelät sitter intill, men är dubbelt så stort. Hade lite fel ang funktionen också. På 9000 CS matas halvljuset via ett till relä parallellt med ljusrelät via ett motstånd som sitter i V innerskärm. När man slår på helljuset så lyser halv med reducerad effekt, men matas inte via dubbelrelät. Så du kan använda det du har ändå. (Dock har det gamla H4 relät lite annan funktion än det nya) 30 till batteri 31 till jord 86 kopplas till tändlåsström +15 via en brytare om du vill kunna stänga av halvljuset. (som du även kopplar till utgången på parkeringsljusbrytaren* se nedan) 56a till helljus 56b till halvljus S till helljusomkopplaren som ska jorda så växlar relet vid impuls Parkeringsljuset matas via en separat brytare som jag förstått vill du bara ha vippbrytare? och är dom du ska ha bara av enpolig typ? Du måste i så fall mata parkeringsljuset via tändlåsström ( alt via ljusströmbrytaren) på utgången av parkeringsljusbrytaren för att du ska ha positionsljus, bakljus när du kör. Beroende på om du vill ha så få eller så många brytare som möjligt Edited May 10, 2015 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Hmm, har inget relä som är dubbelt så stort. Kanske något jag plockat bort och sedan slarvat bort. Får leta efter något lämpligt på ebay, Skall erkänna att jag inte blev helt klok på det du skrev om koppling av positionsljus men jag tolkar det som att a) jag måste kunna styra den separat från halvljus och b) det är ok om poslampan är på både när man har hel och halvljus på. Tricket är att jag ju funderade på att koppla så jag har DRL, med halvljus, (inklusive baklampor för jag tycker det är fjantigt att de inte används längre) och då tänkte jag ju köra halvljuset som du föreslår man kopplar posljus (om jag tolkade dig rätt). Men om jag måste ha separat kontroll på posljus blir det onödigt krångligt. Kan jag koppla så här: Posljus (bak och fram) går på med nyckeln. De är sedan på i alla lägen. Sedan en brytare (enpols) som slår på halvljus. En rattknapp som sedan skiftar mellan hel och halvljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Ungefär så har jag kopplat. Posljuset lyser alltid med tändningen på. Och ja, det får/ska lysa med halvljuset. Du måste väl ha parkeringsljusmöjlighet även med tändningen avslagen, så det får du ändå ha en separat brytare till. Koppla batteriplus till en strömbrytare för parkeringsljus, koppla även tändlåsström till utgången på den brytaren så tänds alltid pos ljuset när du har tändningen på oavsett hu brytarens läge. Halvljuset kopplar du så det matas med tändlåsström genom en brytare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Blir ju två brytare :) Hade gärna klarat mig med en men det beror ju på vad kravet är för om man behöver separat manövrering av posljus. Det stod inget (som jag kunde se) om det i VVFS 2003:22. Får fråga min besiktningsman. Läste om din text. Varför ens ha en brytare till posljus i ovanstående besrivning. Styrs ju ändå via nyckeln. Eller är kravet, som jag inte hittar, att man skall kunna ha posljus på utan nyckel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Trodde att det var krav med parkeringsljus bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Parkeringsljus är väl krav? Det var det när jag reggade och får man fel på bilen o måste ha parkeringslyset på när man går efter hjälp så är det en fördel att inte ha nyckeln i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 10, 2015 Share Posted May 10, 2015 Parkeringsljus är definiivt krav. Hur de skall fungera är jag dock oklar över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Handy Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 (edited) Det räcker med en brytare.Koppla den så att du slår på/av parkeringsljuset (alla fyra) med den brytaren och det ska då koppas utan att tändningen behöver vara på, alltså på "+30".Halvljus och helljus (matning av reläet) kopplar du då via tändningen "+15" men med styrsignal från parkeringsljuset. På detta sätt kan du inte heller stå med halvljuset på med avstängd bil eftersom den då går automatiskt ner till parkeringsljus när man stänger av motorn, du kan då också välja att köra helt utan lyse om du vill. Ska du ha separat DRL (alltså inte halvljuset) så kopplar du dem via tändning eller ännu bättre via laddström "+61" så lyser de bara när motorn går, dra då också en liten styrsignal från samma källa som startar parkeringsljuset (så du får bakljuset samtidigt). Edited May 11, 2015 by Handy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 ok tack fr hjälpen! eftersom rattstången är ifrån en v70 så plockade jag relät därifrån med men lyckades fasen inte få fix på det. inte att relät skulle byta funktion iaf. bara att den slår på/av helljuset men halvljuset är det konstant spänning på så den kopplar vi inte till det reläet. så vi fick sätta dit ett växlande relä som vi kopplar på halvljuset så fort helljuset stängs av. men hur tolkar man symbolerna på reläerna igentligen? för kollar man på de ifrån CBS RLY6LAT så ser det ut som ett de har på swedol. är det pin-siffrorna som avgör det? eller utformningen på kopplingsschemat? någon som vet ifall det finns någon guide? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.