Först ska jag försöka svara på din allra första fråga, tja ljustutan behövs.. kanske, hmm.. Dvs om ditt signalhorn är kopplat på tändningen "15" så behövs ljustutan. Är signalhornet kopplat på batterispänning "30" så behöver du inte ljustutan. Jag vet inte om detta är lagkrav längre, men det brukar vara kopplat på det sättet, alltså antingen eller eftersom du ska kunna varna på något sätt även utan att fordonet är igång.
Positionsljuset är samma som parkeringsljus och det behöver du ju kunna slå på när bilen står parkerad, eller hur? Det behövs alltså en strömställare till parkeringsljuset och den slår då på ljuset bade bak och fram samtidigt, denna strömställare skall alltså matas med direkt spänning från batteriet "30".. via säkringar förstås. Position/Parkeringsljuset är alltså inte något som du måste ha för att köra bilen, det används när den star parkerad. Men eftersom bakljuset av enkel anledning är kopplat på just parkeringsljus så bör just parkeringsljuset ändå vara igång samtidigt som halv/helljuset. På "vanliga" bilar brukar man lösa detta med en tre-läges brytare: I läge 0 är allt avstängt, i läge 1 (mellanläget) lyser enbart parkeringsljuset, i läge 2 lyser hel/halvljus men också parkeringsljuset eftersom läge 1 fortfarande är aktivt, men eftersom du vill ha vippströmställare så kanske du inte hittar en lämplig med dessa funktionerna, eller?
Nu till huvudljuset (hel- och halv-ljuset). Om du vill kan du ha huvudljuset på en egen vippströmställare, enkelt men då har du totalt två switchar. Om du vill kan du också koppla huvudljuset automatiskt när du har tändningen "15" påslagen eller ännu bättre på laddström "61" så lyser de när du kör och stängs av när du stänger av bilen. i detta fallet bör man även starta positionsljuset via samma styrsignal som huvudljuset (för att inte glömma bakljusen), men du måste fortfarande ha switch för parkeringsljus i fallet när bilen star parkerad i mörker.
Om du vill kunna köra utan något lyse så kopplar du inte lyset på "15" eller "61" utan endast på egna brytare. Man kan också som ett annat alternativ (så hade jag gjort) ha endast en enda vippbrytare till alltihop (det står om detta i en annan tråd), koppla då som jag skrev allra först, alltså om parkeringsljuset men ta då därifrån också ut en styrsignal till att starta halvljuset,i det fallet behöver du ha matningen till halvljusreläet kopplad på tändningen "15".
Hoppas att jag inte krånglat till det för dig nu. Fråga på bara om du undrar mer och glom inte säkringar.
Mvh Anders