Jump to content

Handy

Forumdeltagare
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Anders Karlsson
  • Ort
    Ronneby
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Först ska jag försöka svara på din allra första fråga, tja ljustutan behövs.. kanske, hmm.. Dvs om ditt signalhorn är kopplat på tändningen "15" så behövs ljustutan. Är signalhornet kopplat på batterispänning "30" så behöver du inte ljustutan. Jag vet inte om detta är lagkrav längre, men det brukar vara kopplat på det sättet, alltså antingen eller eftersom du ska kunna varna på något sätt även utan att fordonet är igång. Positionsljuset är samma som parkeringsljus och det behöver du ju kunna slå på när bilen står parkerad, eller hur? Det behövs alltså en strömställare till parkeringsljuset och den slår då på ljuset bade bak och fram samtidigt, denna strömställare skall alltså matas med direkt spänning från batteriet "30".. via säkringar förstås. Position/Parkeringsljuset är alltså inte något som du måste ha för att köra bilen, det används när den star parkerad. Men eftersom bakljuset av enkel anledning är kopplat på just parkeringsljus så bör just parkeringsljuset ändå vara igång samtidigt som halv/helljuset. På "vanliga" bilar brukar man lösa detta med en tre-läges brytare: I läge 0 är allt avstängt, i läge 1 (mellanläget) lyser enbart parkeringsljuset, i läge 2 lyser hel/halvljus men också parkeringsljuset eftersom läge 1 fortfarande är aktivt, men eftersom du vill ha vippströmställare så kanske du inte hittar en lämplig med dessa funktionerna, eller? Nu till huvudljuset (hel- och halv-ljuset). Om du vill kan du ha huvudljuset på en egen vippströmställare, enkelt men då har du totalt två switchar. Om du vill kan du också koppla huvudljuset automatiskt när du har tändningen "15" påslagen eller ännu bättre på laddström "61" så lyser de när du kör och stängs av när du stänger av bilen. i detta fallet bör man även starta positionsljuset via samma styrsignal som huvudljuset (för att inte glömma bakljusen), men du måste fortfarande ha switch för parkeringsljus i fallet när bilen star parkerad i mörker. Om du vill kunna köra utan något lyse så kopplar du inte lyset på "15" eller "61" utan endast på egna brytare. Man kan också som ett annat alternativ (så hade jag gjort) ha endast en enda vippbrytare till alltihop (det står om detta i en annan tråd), koppla då som jag skrev allra först, alltså om parkeringsljuset men ta då därifrån också ut en styrsignal till att starta halvljuset,i det fallet behöver du ha matningen till halvljusreläet kopplad på tändningen "15". Hoppas att jag inte krånglat till det för dig nu. Fråga på bara om du undrar mer och glom inte säkringar. Mvh Anders
  2. Det räcker med en brytare. Koppla den så att du slår på/av parkeringsljuset (alla fyra) med den brytaren och det ska då koppas utan att tändningen behöver vara på, alltså på "+30". Halvljus och helljus (matning av reläet) kopplar du då via tändningen "+15" men med styrsignal från parkeringsljuset. På detta sätt kan du inte heller stå med halvljuset på med avstängd bil eftersom den då går automatiskt ner till parkeringsljus när man stänger av motorn, du kan då också välja att köra helt utan lyse om du vill. Ska du ha separat DRL (alltså inte halvljuset) så kopplar du dem via tändning eller ännu bättre via laddström "+61" så lyser de bara när motorn går, dra då också en liten styrsignal från samma källa som startar parkeringsljuset (så du får bakljuset samtidigt).
  3. Detta är lite olika på olika reläer, det finns säkert något skiftrelä för hel/halvljus att hitta på exempelvis Mekonomen eller liknande. Har man redan ett relä som inte slacker halvljus vid helljus så går detta att lösa med flera reläer, men kola på äldre bilar som nämts ovan, VW, gamla Volvo eller vadsomhelst med tvåtrådiga lampor.
  4. Hej Martin, tja vad är du ute efter, är det vad lagen säger eller vad som är möjligt att göra? Allt är möjligt att koppla och i vilka kombinationer som du önskar. Sen finns det lite olika avvikelser beroende på årsmodell, bilmodell och ursprung, man kan också vara begränsad pga lyktornas utformning, placering, etc. Generellt så används positionsjuset samtidigt som halvjluset eftersom bakljusen oftast är kopplade I samma system som positionsljusen fram. Positionsljusen tänds ju oftast "i första läget" och halv/helljus i "andra", men de är inte direkt elektrist ihopkopplade där, huvudljuset och positionsljuset lever alltså skilda liv. Man bryter därmed normalt inte positionssjuset när man kör med hel-/halv-ljus. Positionssljus bak är bakljus och det är lite olika regler kring vad som är lagligt. Används DRL som på nyare bilar så används inte bakljusen alls. Men på äldre bilar är det (eller har varit) lagkrav på att bakljuset är tänt i samband med varselljus fram, alltså lite olika beroende på år och modell. Så åter igen, vad är du ute efter? Vilken bil gäller det? Mvh Anders
×
×
  • Create New...