DomiSeven Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 (edited) Barnen frågar varför det smäller om sjuan ibland, jag tror jag förstår på nåt plan men inte tillräckligt bra för att förklara för andra. Det händer när man motorbromsar och har gaspedalen lite nedtryckt, typexempel är att försöka hålla hastigheten i nedförsbacke, t.ex. på 30-sträckorna som vi har gott om i stan. Det smäller som fan. Det är något som Tobias nämnde när han mappade, man kunde välja bort det men med resultatet att det kunde bli ojämn tomgång istället, tror jag. Smällarna stör inte mig så det var ett lätt val. Det är väl samma sak som när man slår av och på tändningen med motorn igång. Antar att det är oförbränd bensin i grenröret som antänds och att det i mitt fall är nån av och på-effekt av att tändnigen bryts vid motorbroms. Men eftersom gaspedalen inte är helt opåverkad så tillförs bränsle lite då och då. Stämmer detta? Edit: Omex 600-sprut är det som sköter tändningen :P Edited May 1, 2015 by DomiSeven 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Det blir så om det kommer in mager blandning i motorn vid just de varven. På mitt Gamla MBE tror jag det heter "afterburning" och går att ställa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 OK, men kan du förklara varför det blir så om det kommer in mager blandning? ☺ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 En kille på Sevenforumet i Storbritanien undrade hur han skulle få bort smällarna vid nerväxlingar De flesta kommentarerna / frågorna var hur han fått fram smällarna, sådana ville folk ha ;-)) / Bengt Metz 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rallyelwood Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 OK, men kan du förklara varför det blir så om det kommer in mager blandning? ☺ Kanske kan vara så att det är för mager blandning för att kunna förbrännas i förbränningsrummet, och brinner när den kommer ut i avgassystemet istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Helst skall det slå ut eldslågor också! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted June 30, 2016 Share Posted June 30, 2016 Helst skall det slå ut eldslågor också! Det fixar man med en fullgas switch på kopplings pedalen... :revs: och beroende på hur snabb man är på växla kan det bli en smäll eller eldslåga :D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Power21 Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Dave gillar flammor och skjuter gärna dessa ur sin tvångsmatade sjua: https://www.instagram.com/locost_turbo/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Jag får oxå smällar vid motorbroms, har dock inte haft det hela tiden. Kör med R1 och förgasare och har haft problem med att jag tappar fjädrarna som håller ihop avgassystemet. Min teori är att det har med otäta skarvar i avgassystemet att göra. Läste någonstans att luft sugs in i skarvarna och påverkar blandningen i ljuddämparen så att det exploderar.... Får se vad som händer när jag får hem nya fjädrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 Jag hade också det då jag släppte gasen, framförallt vid aktiv körning. Men det fixade min mappare senast i VEMS-sprutet. Han ställde in nått som ungefär heter "fuelsaving". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.