HovstaSX360 Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Jag letade efter lämplig bränsletrycksregulator och fann en varning om att när/om membranet i regulatorn går sönder kan bränsletrycket trycka loss "signalslangen". Därför rekommenderades det att se till att även den slangen satt lika bra som bränsleledningarna. Detta fick mig att fundera över hur osäkert det är att grena isär vacum/boostledningar och leda in dom i förarutrymmet till boostmätare eller som i mitt fall till Megasquirtlådan som har MAP-sensorn i boxen. Oroar mig lite över risken att få bensin på benen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Men map är ju insugstryck, inte bränsletryck... så i värsta fall får du ett litet fjuttigt vakuum på tomgång (eller en fis om du kör överladdat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Om membranet i BTR går så kommer bränsle ut i den lilla slangen på BTR:en som mäter undertryck tryck i insuget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Av den anledningen kan man plocka en trycksignal från andra sidan plenumet, så hinner man reagera på att motorn går fett före det blir svettigt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Risken är väl större om man ansluter allt till en sk. vakumcentral, vilket du ändå bör undvika av flera skäl. Anslut i plenumet som Jol säger så kan du köra (sova) lugnt. Alla produktionsbilar har ju btr, och många turbobilar har ju laddtrycksmätare i instumentpanelen och tex äldre Opel med turbo har MAP i boxen vid passagerarfötterna. så det där är inget bekymmer om du gör rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 Jag har vakumslangar som utgår från varje insugskanal som sedan är ihopkopplade med varandra, regulatorn och nu även boostmätare samt mapsensor i förarutrymmet. Ytterligare ett par vakumledingar ska troligen anslutas så jag hade faktiskt funderat på att göra en vakumcentral för att städa lite bland alla förgreningar. Nu lutar det åt att ge vakumledningen som går in förarutrymmet en egen anslutning i plenumet. Vad är dom andra skälen till att undvika en vakumcentral? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Att samla vakuum från varje insugskanal är ju bra, map-sensorn behöver en jämn trycksignal istället för fladdret som uppstår i en ensam insugskanal. Dock hade jag inte oroat mig ändå, då hela slangen från laddtrycksmätaren till boxen är full med luft och undertrycket från motorn kommer vilja suga in bränslet som ev. skulle komma. Dessutom lutar slangen till mätaren så det hypotetiska bränslet hade även runnit nedåt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Vad är dom andra skälen till att undvika en vakumcentral? På grund av fördröjnigen till MAP sensorn om du får för stor volym eller längd på slangen. Nu vet inte jag hur MS reagerar på det, men jag skulle absolut ha en separat slang till den. Varför har du slangar från varje kanal när du har en stor plenumkammare iom kompressorkonverteringen? Eller är det bara på grund av eventuell laboration med spjällen i insuget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 Ok, då har jag lite att förhålla mig till. Anledningen att jag har slangar från varje kanal är att dom redan finns där. Jag har behållt orginalspjällhusen från Hondamotorn och i dom sitter slangarna strax nedanför spjällen. Jag har ställt dessa spjäll öppna så de är egentligen bara en förlängning av kanalen och hållare för spridarna i den nuvarande installationen. Jag har dock läst om andra som använt trottlarna mellan kompressorn och motorn och då fått en bättre respons på motorn. Det ställer dock andra krav på ventilering av övertrycket när man släpper gasen och blir mer komplicerat att få till. Genom att ha spjällen på plats har jag i alla fall möjligheten att längre fram någorlunda enkelt prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.