Jump to content

Placering tankpåfyllning


Recommended Posts

Håller på att knåpa med tankpåfyllningen.

Sätter jag påfyllningen på bakpanelen så måste jag ha en 90graders böj direkt efter påfyllnadshålet, någon annan som har det, fungerar det?

Man vill ju inte att pumpen på macken slår ifrån hela tiden, eller att det kommer att rinna över varje gång man tankar...

(Det bästa för påfyllningen är troligtvis att ha tanklocket på ovansidan, men det gör det lite mer komplicerat att göra ett lock till "bagaget")

Link to comment
Share on other sites

Jag har två 45-gradersvinklar. Ett rör i 45° direkt på tanklocket och en 45° slang från röret ner i tanken. Funkar om man inte tankar med full sprutt. Viktigt också att ha ordentlig avluftning så luften som ska ut när soppan ska in inte vill upp i påfyllningen.

Har ingen bättre bild än så här :)

bagage04_640.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att det fanns tillräckligt med utrymme i påfyllningsröret för att få plats med både luft som ska ut och soppa som ska in.

Hur stor avluftning har du?

Jag åkte till macken och testade (det såg antagligen rätt suspekt ut :-)), det ser ut som pipen kommer tillräckligt långt ner för att pumpen ska slå av innan det skvalpar över:

post-112-0-81504800-1413919770_thumb.jpg

post-112-0-59615200-1413919790_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, Jörgen, såg din ut som min ungefär?

Eftersom pipen på pumphandtaget går förbi(nästan) 90graders böjen tänker jag mig att det inte borde vara någon större skillnad mot att påfyllningen hade varit rakt upp, eller?

(Det är kanske så att bensinen studsar mot innersidan av röret/slangen så att pumpen slår ifrån, om man fyller med minsta lilla vinkel...)

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sökt på locostbuilders har jag konstaterat att många som har påfyllningen bak har problem med tankning.

Och en del har flyttat upp påfyllningen för dom tröttnat.

Så, det får bli påfyllning på ovansidan (även om det varit lättare med bagage/bagagelock om den suttit bak)!

Link to comment
Share on other sites

Jag har påfyllningen bak och det har funkat för mig. Oftast tankar jag dock hemma med dunk så det är ju inte extremt många gånger jag testat egentligen.

Har en sån här påfyllning http://www.hjertmans.se/article/dacksforskruvning-45-diesel-50mm (det står inte diesel på min). Den fortsätter ner i tanken via en 45º vinklad slang.

Tanken rymmer inte så många liter så jag hinner nog med det oavsett :)/> Fast jag som bara har en gammal långsam X-flow borde väl antagligen leta efter sätt att spara tid jämfört med er med snabba turbospisar :)/>

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Har verkligen inte sett tankningen som ett problem även om pumpen slår av några gånger per tankning. Tar gärna lite långsam tankning och snygg rumpa :)

Edit: Kolfiberluckan är inte klarlackad på bilden.

bagage14_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, Jörgen, såg din ut som min ungefär?

Eftersom pipen på pumphandtaget går förbi(nästan) 90graders böjen tänker jag mig att det inte borde vara någon större skillnad mot att påfyllningen hade varit rakt upp, eller?

(Det är kanske så att bensinen studsar mot innersidan av röret/slangen så att pumpen slår ifrån, om man fyller med minsta lilla vinkel...)

Såg ut som din ungefär, tror det var "studsen" som gjorde det laugh.gif tröttnade till slut.

Om du har möjlighet så tanka uppifrån annars så bör man nog ha en större radie i påfyllningeng

bakifrån så funkar det nog.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...