SteQve Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 1. hejsan...vad har ni för markfri gång på bilarna? man vill ju ha tyngdpunkten så långt ned som möjligt...jag tror jag kommer få 17cm mellan golv och vägbana...hur ligger ni till? 2. vad är era ramar i för dimension på rören/balkarna? Quote
Sonett7 Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 1: Kommer att hamna på runt 15 cm, men då hänger motor och växellåda ner så det blir ca 10-12 cm till marken... 2: De flesta bygger med 25*25*2 i ramen. Quote
BeLo Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 (edited) Jag bygger för 11 cm markfrigång (med alternativa fästhål för 14). Även om motorn är den klart tyngsta komponenten i bygget så väger fortfarande resten mer, vilket gjort att jag valt att sänka ramen (=resten) så mycket som möjligt. Motorn hamnar då naturligtvis högre i ramen om man som jag inte vill att den ska sticka ner alls. Med modifierat tråg kommer ca 1 cm att sticka ner. Min ram är byggd i 25x25x1,5 och kardantunneln i 20x20x1,5. All triangulering är gjord i runda rör för att underlätta svetsning i hörnen. För att kompensera de klenare rören har jag förbättrat trianguleringen (framförallt runt motorfästen). Bengt Edited August 11, 2004 by BeLo Quote
Jonte Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 jag har nog 10-11 cm ner till marken från nedersta punkten Quote
SteQve Posted August 11, 2004 Author Posted August 11, 2004 jag skulle kunna komma ned i ca 12cm, men då behöver jag komma på något bra sätt att skydda bränsleledningarna...de är tänkta att ligga under bilen, men de måste skyddas på något bra sätt... Quote
svante Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 (edited) jag skulle kunna komma ned i ca 12cm, men då behöver jag komma på något bra sätt att skydda bränsleledningarna...de är tänkta att ligga under bilen, men de måste skyddas på något bra sätt... :stop: Du får varken ha bromsrör eller bränsleledningar under bilen utan de ska dras genom kardantunneln.. PS. låter som du bygger en westfield för i deras monteringsanvisning står det väl att de ska dras under bilen.. M.A.P. markfrigång gäller 80mm från lägsta punkten ner till backen.. enligt SFRO Edited August 12, 2004 by svante Quote
SteQve Posted August 12, 2004 Author Posted August 12, 2004 tjenare! sparka inte ut mig ur forumet...men jag bygger en egen roaster. Men den kommer att likna locosten mycket. Men original på bilen jag tittar på går alla rör längs golvet, och det verkar vara okej, även om de känns väldigt oskyddade, så det var det jag ville komma ifrån. Quote
Jonte Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 För mig får du vara kvar här..... Det är samma sorters lösningar Quote
SteQve Posted August 12, 2004 Author Posted August 12, 2004 80mm? men det står ju 120 mm i boken? 80 vore det bästa för mig! men är det säkert att det är 80? kan vi kontrollera detta? Quote
therealpinto Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 Hej Vi rekommenderar 120 mm med 80 mm kan också godkännas. Det beror på hur bilen ser ut. Bromsrör och bränslerör kan man dra under bilen men de ska inte vara lägsta punkt (inte det som tar i först om bilen slår igenom). Ett tips är att lite mer markfrigång gör bilen mycket lättare och roligare att använda. /Gustaf Quote
svante Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 min bil får en markfrigång på ca 130mm bortsett från under sumpen där det blir 85-90mm Quote
Superswift Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 Bygg inte för lågt om du tänker köra i tätbebyggda områden. Allt fler bensinmackar har korta och höga farthinder vid infarterna - åtminstone i Stockholm... och det är ju kul att kunna tanka ibland, jag kommer tex inte in på några av de närmaste mackarna i Midsommarkransen och Globen. Quote
leto Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 (edited) Bygg inte för lågt om du tänker köra i tätbebyggda områden.Allt fler bensinmackar har korta och höga farthinder vid infarterna - åtminstone i Stockholm... och det är ju kul att kunna tanka ibland, jag kommer tex inte in på några av de närmaste mackarna i Midsommarkransen och Globen. Vad har du för markfrigång och hjulbas? Edited August 12, 2004 by leto Quote
Superswift Posted August 13, 2004 Posted August 13, 2004 Bygg inte för lågt om du tänker köra i tätbebyggda områden.Allt fler bensinmackar har korta och höga farthinder vid infarterna - åtminstone i Stockholm... och det är ju kul att kunna tanka ibland, jag kommer tex inte in på några av de närmaste mackarna i Midsommarkransen och Globen. Vad har du för markfrigång och hjulbas? Har det inte i huvudet ska mäta nästa gång jag är i garaget. :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.