Jump to content

Läckage vid torkfilter Saab 9-5


Rikard Larsson

Recommended Posts

Har haft ett pyttelitet läckage i bruks-9-5:ans AC. Har tryckt i 1-2 burkar biltemagas per år vilket hållit kylan vid liv.

Hittade läckaget av en slump. Lite grön färg vid ena anslutningen till torkfiltret. Tvättade rent och några dagar senare var där grönt igen.

Tror ni det räcker med nya packningar och torkfilter eller finns det risk för att själva kopplingen är dåliga?

Link to comment
Share on other sites

Så en variant hade varit att laga med kemisk metall istället för att riskera sönderdragna kopplingar...

Ja. Men det är inte rätt. Iofs får du inte röra acn allsom vi ska följa reglerna, men en reparation som blir tät kan väl vara okej?

Jag har en bekant som har kört sin 9-5 i 3 eller 4 år nu efter att jag gjorde en sån nödlösning. Den läckte iofs runt synglaset, men kopplingarna ville inte lossna och jag hade dåligt med tid att riskera storre skador så det blev PP kemisk metall, eller om det var PP Leakfix. Båda funkar. Tvätta rent, dra på ett lager som får härda, tvätta igen och ett lager till som går utanför så är du ganska säker på att det blir tätt.

Link to comment
Share on other sites

Tar du isär måste du vakumpumpa. Har du hela tiden haft tryck så kan du ju fylla på med gas. Men jag fattar inte vitsen med Biltemasprayen. Det är ju fel media, dessutom är den dyrare än R134a på Ebay. Så får du lös filtret, byt ut det och fyll med riktig gas och olja istället.

Link to comment
Share on other sites

Biltemasprayen är ren R134a. 99:- för 330g. Har försökt hitta billigare men inte lyckats.

Fyllde i lite pag-olja med grönt spårämne en gång också.

Har alltid haft tryck.

Finns det ett fönster på saabs torkfilter och kan man se om filtret är slut/fullt med fukt?

Link to comment
Share on other sites

Plockar du isär så byt torkfiltret och vacumsug så slipper du göra om jobbet om det skulle visa sig att filtret är skitigt. Brukar ju inte vara ett problem i en fungerande anläggning om man inte fått in luft/ fukt eller annan föroreningar

Annars testa Christer J's ide med att täta från utsidan.

På något större anläggningar så brukar man kunna känna om det är filtret som är förorenat. För då får man tryckfall över filtret med expansion som gör att du får olika temperatur före och efter filtret. Detta på ett i övrigt korrekt system.Men det är en något osäker metod har råkat ut för att tempskilnaden inte varit markant men ändå fått bättre kyl effekt genom att byta filtret.

Men som nämnts ovan så får man inte röra i systemet utan behörighet.

(Är tveksam till att du ens får fylla på gasen som biltema säljer utan att vara certifierad.) men det är ju en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte också på det där med gasen. Vi som gått kursen får veta att något av det viktigaste som finns är att hålla reda på grammen med gas, om man vill slippa problem med kontrollerna.. Sen kan vem som helst köpa den på Biltema?? I Danmark säljs gasflaskor på bensinstationer.

För övrigt får ingen utan certifiering ens peta i ett AC system. Inte ens om det är tomt enligt lagen.

Den enklare certifieringen som bilskrotarna hade förr tillät dom att tömma ac, men inte demontera. Delarna beamdes nog in i hyllorna prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Men, säljer Biltema detta som just påfyllning till bil eller vad? Har aldrig sett denna produkt. Vad kallar de den? Artikelnummer?

Fråga:

Är det verkligen Europeisk lag att man inte får fylla, sälja gas osv eller är det ett svenskt påfund? För Europeisk lag står som bekant över Svensk i och med EU. Sen brukar en del myndigheter ibland försöka strunta i det och hitta på egna regler men det faller alltid så fort någon drar dem inför EU-domstolen.

Link to comment
Share on other sites

Att eu lag står över svensklag stämmer inte ,vi har en nationell lag som gäller i sverige och vi är fortfarande en suverän nation som stiftar våra egna lagar. sen finns det vissa delar i eu:s lag som gäller i alla eu länder.

Men man kan inte påstå att eu lag står över svensk lag för det är att förenkla det väldigt mycket.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Jörgen,

Helt sant! Jag uttryckte det lite väl förenklat och det är onödigt eftersom någon kan missförstå. Det jag syftade på var att man inte får införa nationella regler som innebär handelshinder med fri rörelse av varor och tjänster utan att ha fått undantag av EU. Det mest kända exemplet på såna är givetvis Systembolaget (även om det inte är direkt jämförbart). Om det är tillåtet att att sälja AC-kylmedel lite "hur som helst" i andra EU-länder så låter det dock lite underligt att det är så reglerat i Sverige. Det borde gälla samma regler här... kanske?

Sen vet jag inte hur det fungerar med kemikalielagstiftning i allmänhet inom EU. Är den rikriktad över samtliga länder?

Rikard,

Ok, då är jag med. Kände att det verkade underligt att de skulle sälja färdiga satser för att fylla på systemen och så var det alltså inte heller! Tack för svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har köpt en deal för 599:- med tömning, rengöring, provtryckning, vakuumsugning och påfyllning.

Eftersom jag haft tryck i systemet hela tiden, är det lönt att ge sig på att byta torkfilter? Sitter ju bra till men kopplingarna verkar vara gjorda av kex vad jag läst.

Kan man känna lite på kopplingarna och direkt märka om det kommer att gå att lossa dem hela?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju börja med att spraya rostlösare på kopplingarna varje dag, så kan det hjälpa till. Ibland går det bra, ibland inte... Men använd inte för mycket våld så rören vrider sig. Om muttern lossnar från filtret är det ingen garanti att den inte sitter fast i röret. Knacka lite runtomkring. Allt beror ju på hur illa dom ser ut. Rekommenderar att du försöker i alla fall.

Billig deal :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var inne hos lokala AC firman nyss. Trevlig säljare som inte per automatik ville sälja på mig något.

Han varnade precis som jag misstänkte att kopplingarna ofta sitter fast/ går sönder.

Men han sa också att ofta går kondensorn sönder? En skruv som inte vill lossna.

Vad jag kan se så sitter i och för sig torkfiltret fast i kondensorn, men bara "mekaniskt" och inget som tätar.

Här finns bilder.

http://www.acdelar.se/ac_produkter.asp?produkt_id=3504#

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...