Jump to content

Getrag 245


rickepumpen

Recommended Posts

Hej alla!

I mitt förra inlägg undrade jag lite över antal växlar och tätstegat osv.. Igår ramlade jag över en Getrag 245 från en BMW 323 -81 som vid en snabb titt ser användbar ut. Dogleg med vanliga utväxlingarna dvs inte 1:1 på femman utan 0.8:1 . Frågan är bara om det över huvud taget är en låda att satsa på med tanke på att den är 33 år gammal och förmodligen behöver nya lager och synkringar. Om tanken är att ha den i en bil för bana finns det alldeles säkert bättre material att utgå från speciellt med tanke på att jag får göra om kopplingskåpan så att den passar mot min XU10J4-motor. När jag kör sönder lådan är det ju också en fördel om det går att hitta reservdelar..

Vad tycker ni, ska jag låta den ligga kvar på en hylla och fortsätta titta efter en bra låda?

Richard

Link to comment
Share on other sites

Använd T5:an, tycker jag. Du behöver väl inte den femte växeln på bana ändå? Lådan är kompakt och lätt och kan uppgraderas med lättare hus och tätare kuggar. Allt finns att köpa från UK till rimliga priser. Vad mer kan man begära?

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

I mitt förra inlägg undrade jag lite över antal växlar och tätstegat osv.. Igår ramlade jag över en Getrag 245 från en BMW 323 -81 som vid en snabb titt ser användbar ut. Dogleg med vanliga utväxlingarna dvs inte 1:1 på femman utan 0.8:1 . Frågan är bara om det över huvud taget är en låda att satsa på med tanke på att den är 33 år gammal och förmodligen behöver nya lager och synkringar. Om tanken är att ha den i en bil för bana finns det alldeles säkert bättre material att utgå från speciellt med tanke på att jag får göra om kopplingskåpan så att den passar mot min XU10J4-motor. När jag kör sönder lådan är det ju också en fördel om det går att hitta reservdelar..

Vad tycker ni, ska jag låta den ligga kvar på en hylla och fortsätta titta efter en bra låda?

Richard

Har den mekanisk hastighetsmätardrivning så är den attraktiv. Pris?

Link to comment
Share on other sites

Använd T5:an, tycker jag. Du behöver väl inte den femte växeln på bana ändå? Lådan är kompakt och lätt och kan uppgraderas med lättare hus och tätare kuggar. Allt finns att köpa från UK till rimliga priser. Vad mer kan man begära?

Ibland blir man bara mer förvirrad ju mer man funderar på saker och väger för och emot på för många olika saker samtidigt. På Knutstorp är en femte växel onödig för man kommer inte upp i så hög hastighet på den korta rakan att femman behövs. Mantorp eller Anderstorp är helt annorlunda och mycket snabbare banor så där hade de extra kilometrarna högre toppfart behövts.

Just nu får jag fundera på hur mycket jag har råd att lägga på bara lådan för typ 5 har jag 2 st så det är det billigaste men inte roligaste alternativet.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Har den mekanisk hastighetsmätardrivning så är den attraktiv. Pris?

Ja den har mekanisk hastighetsmätare. Pris har jag ingen aning om för det är en kompis och vi kom inte så långt i diskussionerna..

Kan alltid höra mig för.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara någon årsmodell som har 5 vxl med wire, många letar efter den till äldre bilar. Ser på priserna att jag skulle sparat undan lådan jag hade med 1:1 på 5an.. 20-30 K för en sån i skick idag.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara någon årsmodell som har 5 vxl med wire, många letar efter den till äldre bilar. Ser på priserna att jag skulle sparat undan lådan jag hade med 1:1 på 5an.. 20-30 K för en sån i skick idag.

T5-lådan är det den låda som bland annat suttit i camaro och mustang? I så fall så tror jag att den har en mycket låg 1:a. Det var ett gammalt alternativ till corvetten men den föll på den låga 1:an.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det låter jättebra när det finns flera olika utväxlingar, för 6 - 8 år sedan när jag höll på med lådor så fanns mig veterligen inga drevsatser. En bra låda. I vilka bilar sitter den i?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

T5-lådan är det den låda som bland annat suttit i camaro och mustang? I så fall så tror jag att den har en mycket låg 1:a. Det var ett gammalt alternativ till corvetten men den föll på den låga 1:an.

kenneth

Jag tror vi ska backa bandet lite.. När jag pratar typ 5 pratar jag Ford Type 5, inte Borg Warner T5! Fyrpet manuell som satt bakom V6- modeller. Stark nog att klara en liten V8 och överkomliga priser på reservdelar. 3,16:1 på ettan så den är nästan användbar till skillnad från typ 9 som har 3,65:1.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...