Morty Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Har nyligen fått akut plocka ner min bil i beståndsdelar. En av delarna som jag skulle åtgärda var min vänstra bakre upright. Vad jag också upptäckte i det jobbet var att den var sprucken på ett sätt som tyder på utmattning och inte enstaka överbelastningar. Vid kontroll på andra sidan var det precis likadant. Min tolkning av utmattningen är att det orsakats av en kombination av sidokrafter, körning på curbs och att jag ibland gått i genomslagsgummit. Jag använder bilen till 95% på bana och kanske hårdare än en del andra, men kolla gärna era uprights och håll koll framöver så att inget tråkigt händer. Sprickorna har på inget sätt ändrat geometrin under tiden och jag vet det eftersom jag kontrollerar camber och toe inför varje körning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Såg vi inte nått liknande på en MK förra året på Kinnekulle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 Var inte på Kinnekulle ifjol med Locost, men det stämmer att Nallemannen (tror jag det var) fick något problem med sina uprights. Fick dock för mig att hans deformerades och då mest troligt pga av genomslag. Jag kör med dubbla fjäderkraften för att inte få genomslag och de har endast spruckit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Det stämmer Morty! Jag låg bakom Nallemannen när bakvagnen på hans MK började lika framvagnen på en Bugatti 35 i Kvarnsvängen. :) Som du säger så var det antagligen lite glapp samt genomslag som till slut deformerade hans uprights. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Om det var den som kilkenny svetsade (om det var förra eller året innan) så kan man nog säga att konstruktionen inte är den bästa ,vi som tittade på den tyckte direkt att det fattades lite plåt på strategiska ställen . Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Japp det va jag som provade att åka me lite udda hjul inställning... :) Konstruktionen på mk hubbar är lite tokig faktiskt, går nog bra om det inte slår igenom så mycket. Men bankar det på för mycket så viker dom sig! Vet inte va den modellen som bygger på ett rör runt drivaxeln heter "kanske hyans??" Den kör jag me nu på min. Känns som den är stabilare! //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.