jake Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 (edited) FIA bälten skall vara godkänt om de används med FIA gofkänd stol. Detta står klart och tydligt på bla SFROs hemsida. Min bli är byggd efter SBFs regler (eftersom det var tänkt att bli en ban7a), hos sbf finns ingt krav på stol i våra bilar eftersom det inte får plats. Gör SFRO och ABSB samma tolkning eller kommer det att bli tvärnit? Edited June 8, 2014 by jake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Reglerna som du nämner från SFRO har väl inte slagit ut och stämmer ej. Väldigt tveksamt att du skulle lyckas ta dig igenom en reg.bes. med FIA godkända bälte (4 eller fler punkts bälte). FIA stol är inte krav i Road/Modsport (SBF) även om det är att föredra om du kan få plats med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Tyvärr det är 2 eller 3 punkts som gäller än så länge, men du får ha bägge sorter inmonterat så länge som 3punkt uppfyller gällande krav. Stol bestämmer du själv, det är du som är bilttillverkaren Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Jag fick en kommentar från besiktningsmannen när jag gjorde min regbesiktning på min klumpiga(läs "temporära") montering av rullbälten. Han tyckte att det var bättre att jag monterade i de fyrpunktsbälten som bilen var byggd för och använde midjedelen för att ansöka om dispens. Så mitt tips är att söka dispens för två punktsbälte vid registreringsbesiktningen och inte koppla submarin och axel bältena i snäppfästet under registreringsbesiktningen(de kan vara monterade, men "snäpp" inte fast dem i spännet.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Vill dock påpeka att med rätt dragna (hårt) 4-, 5- och 6-punktbälten behöver man en nacke som är konstruerad som på en uggla. :) Jag åker 6-punktare och då det inte blir så mycket gatåka kan jag leva med att släppa på axelremmarna i en del korsningar m.m. Bygger man för att åka mycket på gata så kanske man skall satsa på mer permanent 3-punktslösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 ...Bygger man för att åka mycket på gata så kanske man skall satsa på mer permanent 3-punktslösning. Eller en stol där man inte sitter i "fosterställning" ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Eller en stol där man inte sitter i "fosterställning" ;)/> Att redan från start sitta i fosterställning spar tid när man backar in i depåmuren på Falkenberg... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Typiskt.. Det finns ju 4 punktare spm ar rätt kategori... Går dessa igenom en reg bes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Jake, det enkla svaret är: Nej, inga fyrpunktsbälten går genonm registreringsbesiktningen. Men, om du tar loss axelbanden så att du enbart har höftbältet i funktion kan du ansöka om dispens för tvåpunktsbälte vilket med största sannolikhet godkänns vid reg-besiktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Att redan från start sitta i fosterställning spar tid när man backar in i depåmuren på Falkenberg... :icon_oops:/> Och varför skall man köra in i murar med sjuor? Du borde köra S-vagn istället, de är ämnade för röjning av murar och diverse hinder. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jake Posted June 10, 2014 Author Share Posted June 10, 2014 Har tillgång till midjebälten får bli dessa helt enkelt ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Och varför skall man köra in i murar med sjuor? Du borde köra S-vagn istället, de är ämnade för röjning av murar och diverse hinder. :D/> För att man inte vet säkert om man inte testat... Läste en gång att: "Horsepower is how fast you hit the wall and torque is how far you move the wall" Med detta resonemang som utgångpunkt verkar jag inte ha något vrid alls!!! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 finns ingt krav på stol i våra bilar eftersom det inte får plats. Tillett B7 FIA-godkänd, 40cm bred, 3,5kg :wub: Fast priset är tyvärr inte plånboksvänligt :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 (edited) Tillett B7 FIA-godkänd, 40cm bred, 3,5kg :wub:/>/> Fast priset är tyvärr inte plånboksvänligt :unsure: Öh??? Om du känner på det viset är det ju enkelt att fixa till genom att du sänker priserna? ;) :D Edited June 22, 2014 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Ja, i en drömvärld skulle den stolen vara så billig så att alla som ville skulle ha råd att köpa den. Den är som ett smycke, till och med någon däruppe tycker det. Jag ställde ut på Elmiamässan häromåret och rätt som det var så hittade solen fram genom ett takfönster och lyste upp en sak i hela hallen, nästan så man blev religiös :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.