Jump to content

Raceline waterrail


Frena

Recommended Posts

Hej,

Idag var det första gången jag startade min bil, fantastisk känsla även om den inte verkade gå på alla cylindrar.

Dock stötte jag på problem med kylsystemet.

Jag har en Zetec med Raceline waterrail. Man skall inte behöva ha expansionskärl till denna, men jag tycker det känns bättre, så att man kan hålla koll på nivån. Expansionskärlet är från en volvo 740 om det nu spelar någon roll.

Problemet som uppstod var att när jag testade motorn så flödade kylarvätskan från locket på waterrailen dvs termostathuset. Under tiden satt expansionskärlet som högsta punkt. Jag är extremt dåligt på det här med tryck och vätskor så jag behöver guidning.

Har någonstans läst att man skulle byta ut locket till termostathuset till ett som är "non-pressurized". Kan det vara detta som är problemet?

Någon med idéer så att jag kan sova gott och sluta grubbla på detta?

Kylaren är från en Volvo 850, vilket inte borde spela så stor roll!

Expertisen - come on och hjälp en människa i nöd :(

http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/udujedy3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har också haft problem med att den pissar ur sig. Inte i början men sen jag började köra på Gröndal utanför Eskilstuna, en liten go-kart-bana.

Min slutsats är att mitt problem var att jag hade två kylarlock.

Jag tror även att fjädern i raceline-locket blev dålig till slut för på senare tid har den även läckt vid normal motortemp.

domiseven-kylning.png

Just nu har jag stoppat i tre lager gummikork under det locket så att det i princip blir pluggat.

Sen har jag även ett expansionskärl med ett vanligt lock som ger efter vid övertryck.

Då går det bara en slang mellan (1) och (3) på bilden.

Detta verkar hålla tätt.

Men jag har köpt ett lock till termostathuset som saknar fjäder och bara tätar.

Tanken är då att jag drar den 8mm-slangen (2) till den övre anslutningen på expansionskärlet (1) och pluggar den översta anslutningen på kylaren (3).

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tack för ditt svar! Det är inte så många som använder Waterrailen i sverige verkar det som, så svårt med hjälp och jag börjar bli trött på sömnlösa nätter.

Så här ser det ut idag.

post-1143-0-38681800-1401527456_thumb.jpg

post-1143-0-73684600-1401527496_thumb.jpg

Jag har förstått att jag gjort fel i min konstruktion men behöver ändå lite guidning.

Jag har en Volvo 740 kylare som tidigare byggare tänkt använda, jag med för den delen. Dock är där fler anslutningar på denna.

post-1143-0-31229100-1401518675_thumb.jpg

D - ansluts till vattenpumpen

C - ansluts till waterrailen

Så långt känns det rätt. Jag har idag kopplat kylaren till expansionskärlet så som det sitter på original volvo, dvs A kopplat till 1 på expansionskärlet och B kopplat till 2 på expansionskärlet. Det är ju helt tokigt.

post-1143-0-40351600-1401519073_thumb.jpeg

Så, alltså skall 2 på expansionskärlet kopplas in med ett T-kors in till D på kylaren. Rätt eller hur?

Vad skall man då göra med A och B på kylaren samt den lilla anslutningen på waterrailen?

Läste någonstans att man kan koppla ihopa A på kylaren, T-kors till lilla anslutningen på waterrailen och sedan in i 1 på expansionskärlet.

Hur låter det?

Återstår gör då B på kylaren. Vad fasen skall jag göra med den? Plugga den?

Har även förstått det här med olika lock, var köpte du ditt lock Domiseven?

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

De två senaste grejerna jag köpt men inte installerat än är:

200825310828_1.jpg

http://www.ebay.co.u...984.m1497.l2649

27096790545000000002_5.jpg

http://www.ebay.co.u...984.m1497.l2649

Det är ett blindlock till termostathuset och en blindpropp till den lilla anslutningen på kylaren.

Jag kommer då dra en slang från termostathuset (2 på min bild) till expansionskärlet (1 på min bild) och proppa (3).

Då kommer högsta punkten förrutom expansionskärlet vara (2) så det borde få ur luft ur systemet snabbt.

Jag kommer bara ha ett lock som ger efter vid högt tryck och det sitter på expansionskärlet.

Men, om Stanton-locket funkar som det ska, det gjorde det för mig i början, skulle du kunna ha som du säger.

"A på kylaren, T-kors till lilla anslutningen på waterrailen och sedan in i 1 på expansionskärlet."

"2 på expansionskärlet kopplas in med ett T-kors in till D på kylaren" och även undre anslutningen på motorn.

B vet jag inte, nån som kan Volvo kanske vet vad den är till för.

Edit:

Jag ser nu att jag tycker du har kopplat som jag hade innan, förutom den extra anslutningen på kylaren. Det kanske är värt att ta reda på vad alla anslutningar där är till för.

Detta funkade först för mig, även på bana, ända till jag började köra på en liten go-kart-bana, höga varv och lite kylluft, sen dess har det läckt och på senare tid även vid 86-90C.

Därför trodde jag det var fjädern i locket som blivit sämre, och därför byter jag ut det mot ett blindlock.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Bra instruktioner och bra länkar på produkterna!

B anslutningen är nog enbart för fyllning av kylsystemet, men det kan man ju fylla via railen annars. Således borde man kunna plugga B.

För mig återstår då att hitta någon form av T-koppling som går att sätta in till D på kylaren, vilket kan bli bökigt då det är trångt, men det löser sig nog.

Eftersom min kylare är väldigt hög hoppas jag på att expansionskärlet sitter ännu högre. För det borde väl det göra?

Kylaren och därmed A och C sitter högre än railens anslutningar, men det borde väl funka så länge 1 på expansionskärlet är högst?!?

Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag bara en sketen elektriker och kan egentligen inget om bilar men jag tänker att expansionskärlet ska vara högst upp så att luften hamnar där, sen att det sitter så pass högt att man har fyllt hela systemet och lite till när nivån i kärlet är ungefär halvfullt.

Att kylaren är över motorn borde inte vara nåt problem så länge vätskenivån är ännu högre.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag bara en sketen elektriker och kan egentligen inget om bilar men jag tänker att expansionskärlet ska vara högst upp så att luften hamnar där, sen att det sitter så pass högt att man har fyllt hela systemet och lite till när nivån i kärlet är ungefär halvfullt.

Att kylaren är över motorn borde inte vara nåt problem så länge vätskenivån är ännu högre.

Låter lovande! Stort tack för din hjälp! Har beställt lite prylar nu, får se hur det funkar när de kommer.

Förresten, borrade du bypass-hål i din termostat?

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Bypasshålets uppgift är att värma upp termostaten från båda håll, så att vaxproppen öppnar den i tid, speciellt vid kallstart innan grundvärmen kommit upp i alla delar. Man kan få kokning om man startar och åker uppför en lång backe tex, så motorn hinner värmas för mycket innan termostaten hinner med,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...