Jens Tornblad Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Jag håller på och plockar med en Saab B204 till Speedztern. Har nån jämfört gången med respektive utan balansaxlar? Jag är sugen på att skippa dem och plugga hålen av flera skäl. Effekt, pengar och vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Tror inte du märker det alls i en sjua. Annat som lever om. Många hävdar att de knappt märker det ens i originalsaabar. Jag kör utan, men har aldrig haft de inkopplade, så jag har ingen referens. I år är motorn stummonterad, det gör nog större skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Sorry, missade att det var till en Speedster. Jaja, den är nog mer lik en sjua än en Saab. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Jag har kopplat ur många balansaxlar åt kunder när transmissionen börjat låta illa och det inte är försvarbart att bekosta bytet av transmissionssatsen. Ingen har klagat, varken på 900, 9000, 9-3 eller 9-5 2,0 eller 2,3 motorer. Kört min egen 9000 2,3 Turbo från 17000 - 32000 mil under 8 år med urkopplade axlar. 7an har inga axlar, Pluggade enl beskrivning i min tråd. Jag sparade 11 kilo på min motor iom detta, avsvarvad remskiva och lättare Abbott 900 svänghjul med Viggenkoppling. Intressant är att Viggenkopplingen är 1,5 kilo lättare iom den mindra tryckplattan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Tornblad Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Då ryker balansaxlarna. Ett kedjekit kostar ju bortåt 1800 så det är inte så lockande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 De tidiga 2,0 motorerna fram till 1993 hade inte balansaxlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Trodde faktiskt att det skulle märkas i en premiumvagn ( ;) ) som 9-5. Då klipper jag min även där om jag byter kamkedja någon gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 (edited) Trodde faktiskt att det skulle märkas i en premiumvagn ( ) som 9-5. Då klipper jag min även där om jag byter kamkedja någon gång. Kör min 9-5 utan också kom jag på.. Slipa ner två av nitarna i en länk, bryt isär och dra ut kedjan. Håll den spänd medan du tar ur länken. Allt görs underifrån, demontera avgasröret och oljetråget. Kamkedja byter du uppifrån. Edited May 19, 2014 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.