Martin Posted April 26, 2014 Posted April 26, 2014 Det är ju några som använt omega-lådan så tänkte undra hur ni har monterat växelspaken. Den enkla lösningen är väl att ha med plåten den sitter i och sätta en bult i tunneln, eventuellt med vibrationsdämpare, i det "tredje" hålet. Plåten känns dock väldigt onödig. Har någon tagit bort den och fäst det hela på annat sätt? Går det att ta bort plåten helt och sedan montera den bakre "boxen" fast i tunneln? Går det att på något enkelt sätt korta ned spaken? Det är ju iofs racingvänligt att inte behöva flytta handen nedåt när man skall växla men den känns väldigt dominerande rent visuellt. Quote
Christer J Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Jag har gjort precis så, med en vibrationsdämpare baktill, men jag har kapat av en del på sidorna av plåten för att få plats med den. Lika bred baktill som plastdelen som backspärren sitter i. Kortad också. Och en kort spak utan backspärr. Det går ändå inte att dra i backen från 5an, man måste tillbaks till friläget mellan 3an och 4an innan backen går att lägga i. Quote
Jörgen Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 har en egen plåt och stumt monterad i tunneln, har funkat fint i 5 år nu :thumbsup:/> Jörgen B Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Enkelt att göra ett eget med ett länklager och delar från original. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=131653 Quote
Martin Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Tackar! Verkar finnas lite olika sätt att göra det hela på, Tror plan A för mig blir att kapa bort större delen av plåten och bara ha kvar en del runt "boxen". Denna plåt gör jag sedan fästen för i ramen. Plan B blir att ha kvar plåten och göra som Christer (tror Jocke gjort likadant). Skälet till plan A är att jag i dagsläget kan trockla ned hela konstruktionen i tunneln med låda och kardan på plats. Men jag måste utnyttja områden som senare kommer täckas av plåt- Med andra ord kommer jag inte kunna få i och ur det hela när plåtarna väl är på plats utan att ta ur lådan. Quote
Jocke4U Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Japp har kvar plåten men kapad lite på sidorna för att få plats och en vibrationsdämpare i bak. Enda nackdelen med plåten som jag ser det är att den är täckande och därmed svårt att mecka uppifrån. Quote
LUPUS Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Japp har kvar plåten men kapad lite på sidorna för att få plats och en vibrationsdämpare i bak. Enda nackdelen med plåten som jag ser det är att den är täckande och därmed svårt att mecka uppifrån. Jepp , meckandet är enda nackdelen , idag hade jag nog gjort denna löstagbar. Blid dock inte mycket kvar efter vinkel slipen. i princip en tunn plåt från orginal svetsad + kulan Quote
Jörgen Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Så här gjorde jag min. svarvade en hylsa , ett ledlager ifrån saab93 sport sedan nånstans :prop:/>/> Jörgen B Quote
Rikard Larsson Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Snyggt Jörgen! Ser liknande ut som jag gjorde, men jag har inte tillgång till svarv så jag körde länklager. Här en bild på mitt första spakställ för inspiration: Quote
daromer Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Hur viktigt är det att spaken inte sitter i ramen om växellåda och motor är upphängda? Jag hade tänkt mig montera spaken stummt i ramen. Visst kommer spaken röra sig lite men borde inte bli såpass mycket... Quote
LUPUS Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Min sitter i ramen , rör sig i princip inte alls Quote
Martin Posted April 28, 2014 Author Posted April 28, 2014 Min sitter i ramen , rör sig i princip inte alls Om jag tolkar dina bilder rätt så har du kapat bort plåten utom precis runt spaken. Sedan har du svetsat fast det som blev kvar av plåten i ramen. Korrekt? Det du skulle ändrat på idag var att ha lämnat lite mer plåt och skruvat fast den istället. Fattade jag rätt nu? Quote
LUPUS Posted April 28, 2014 Posted April 28, 2014 Kommer inte ihåg exact hur orginal plattan ser ut men det ser ut som jag böjt ut några ben på plåten ?? och svetsat rakt av i ramen + kapat bort precis allt utom det som håller kulan. Min bil är lite pillig att få loss kardanen på (stora händer) så hade jag haft 4 små öron hade jag ju kunnat bulta fast plåten istället. sedan är ju enda anledningen att du kanske sparar orginal plåten att det råkar vara lite hål i den som passar mot plast hålaren , vill du ha en snyggare får du ju bara föra över dem. tar man sedan bort stiftet i orginal spaken över kulan kan man sedan trycka dit lämpligt rakt rör istället. Min spak är lååång , men i princip direkt till höger om ratten Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.