Jump to content

Montering växelspak (omegalåda)?


Martin

Recommended Posts

Det är ju några som använt omega-lådan så tänkte undra hur ni har monterat växelspaken.

Den enkla lösningen är väl att ha med plåten den sitter i och sätta en bult i tunneln, eventuellt med vibrationsdämpare, i det "tredje" hålet.

Plåten känns dock väldigt onödig. Har någon tagit bort den och fäst det hela på annat sätt? Går det att ta bort plåten helt och sedan montera den bakre "boxen" fast i tunneln?

Går det att på något enkelt sätt korta ned spaken? Det är ju iofs racingvänligt att inte behöva flytta handen nedåt när man skall växla men den känns väldigt dominerande rent visuellt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort precis så, med en vibrationsdämpare baktill, men jag har kapat av en del på sidorna av plåten för att få plats med den. Lika bred baktill som plastdelen som backspärren sitter i. Kortad också. Och en kort spak utan backspärr. Det går ändå inte att dra i backen från 5an, man måste tillbaks till friläget mellan 3an och 4an innan backen går att lägga i.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Verkar finnas lite olika sätt att göra det hela på,

Tror plan A för mig blir att kapa bort större delen av plåten och bara ha kvar en del runt "boxen". Denna plåt gör jag sedan fästen för i ramen. Plan B blir att ha kvar plåten och göra som Christer (tror Jocke gjort likadant).

Skälet till plan A är att jag i dagsläget kan trockla ned hela konstruktionen i tunneln med låda och kardan på plats. Men jag måste utnyttja områden som senare kommer täckas av plåt- Med andra ord kommer jag inte kunna få i och ur det hela när plåtarna väl är på plats utan att ta ur lådan.

Link to comment
Share on other sites

Japp har kvar plåten men kapad lite på sidorna för att få plats och en vibrationsdämpare i bak. Enda nackdelen med plåten som jag ser det är att den är täckande och därmed svårt att mecka uppifrån.

Link to comment
Share on other sites

Japp har kvar plåten men kapad lite på sidorna för att få plats och en vibrationsdämpare i bak. Enda nackdelen med plåten som jag ser det är att den är täckande och därmed svårt att mecka uppifrån.

Jepp , meckandet är enda nackdelen , idag hade jag nog gjort denna löstagbar. Blid dock inte mycket kvar efter vinkel slipen. i princip en tunn plåt från orginal svetsad + kulan

20140102_202925.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur viktigt är det att spaken inte sitter i ramen om växellåda och motor är upphängda? Jag hade tänkt mig montera spaken stummt i ramen. Visst kommer spaken röra sig lite men borde inte bli såpass mycket...

Link to comment
Share on other sites

Min sitter i ramen , rör sig i princip inte alls

Om jag tolkar dina bilder rätt så har du kapat bort plåten utom precis runt spaken. Sedan har du svetsat fast det som blev kvar av plåten i ramen. Korrekt?

Det du skulle ändrat på idag var att ha lämnat lite mer plåt och skruvat fast den istället.

Fattade jag rätt nu?

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg exact hur orginal plattan ser ut men det ser ut som jag böjt ut några ben på plåten ?? och svetsat rakt av i ramen + kapat bort precis allt utom det som håller kulan.

Min bil är lite pillig att få loss kardanen på (stora händer) så hade jag haft 4 små öron hade jag ju kunnat bulta fast plåten istället. sedan är ju enda anledningen att du kanske sparar orginal plåten att det råkar vara lite hål i den som passar mot plast hålaren , vill du ha en snyggare får du ju bara föra över dem.

tar man sedan bort stiftet i orginal spaken över kulan kan man sedan trycka dit lämpligt rakt rör istället. Min spak är lååång , men i princip direkt till höger om ratten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...