Jump to content

Kan man böja alurör?


Martin

Recommended Posts

Går det att böja aluminiumrör? Typ 25mm diameter 1.5mm gods give or take.

Spontant känns det inte som något man kan göra.

Vilka alternativ finns annars?

Köpa krokiga rör. Har bara sett blingrör och de är ju rätt dyra.

Kapa och svetsa (måste ju ändå på sikt lära mig svetsa alu). Finns det bra tummregler för hur man pusslar ihop tex en 90 graders krök?

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan böja alurör ,men man använder en bockmaskin med innerdorn så att röen inte deformeras, speciellt

då man kör med tunnväggiga rör ,använder du säg 3mm tjocklek så går det att bocka på vanligt sätt med dragbock.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Med andra ord är svaret, icke :)

För sådana doningar har man inte hemma.

Hade jag tänkt tanken färdigt så hade jag insett att även om det går så skulle det nog krävas en bockmaskin. I mitt huvud tänkte jag rörbock i form av handverktyg för kopparrör (12mm) och extrapolerade inte till att 25mm >> 12mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade lite krökar på kylvattenrören som jag hade innan jag bytte kylare.. Kapade ur tårtbitar ur 2/3 av röret på insidan av radien. Jag sparade lite svetsjobb på det viset, samt att utsidan som syntes inte hade några synliga svetsar. Annars kapar man bara röret i vinklar och längder så det passar radien du vill ha. Pussel helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte fylla dom med sand och bocka dom ändå?

Brukar tyvärr inte funka med alurör :(/> , provat några gånger men ...om nu inte nån annan har kommit på nåt bra sätt :prop:/>

Det finns ju aluböjjar att köpa men dom är lite dyrare än i stål.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Får se hur man gör i slutändan.

Svetsa är ju inte gratis det heller (tillsatsmaterial och gas), men man får ju kröken exakt som man vill ha den (om man inte har tummen så mitt i handen som jag har vill säga). Samtidigt måste jag öva på alu-svetsning då det ju är en del sådant jag måste göra ändå.

Köpa krökar känns dyrt. Förstår inte riktigt varför då jag kan bränna massa tusenlappar på tex en kylare för att sedan tveka om några tior på en krök.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Lägg upp en bild på frontpanelen på din tig samt tala om vilken sorts alu och tjocklek så kommer du att få hjälp med grundinställningar och teknik från flera håll är jag säker på.

Det största felet man gör när man börjar med alu är att man slarvar med renheten doppar tråden innnan det är tillräckligt varmt.

Sen har du inte helt fel i det du gör, köp det man inte fixar själv och tillverka det man kan. Inte säkert billigare men man lär sig något med varje försök och man har kul samtidigt :)

Link to comment
Share on other sites

gasen går inte att fuska med. ren argon funkar bra. men skulle det va så att du springer över en tub med helium inblandat i argon så ta den :) vi hade Arcarl32 på firman där jag jobbar. Den gillade jag mycket 70%HELIUM_ARGON men eftersom att den är dyrare så snålade dom in på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Från början var denna fråga mest av nyfikenhet. Nu har jag dock fått hem silikonböjar och inser att flera saker inte kommer fungera med dessa. Kan säga att all bygglust tillfälligt försvann när jag insåg detta :( De tar helt enkelt för mycket plats (tjocka och för stor radie). Nu blir jag alltså tvungen att bygga krökar i alu. De färdiga krökarna jag hittat har antingen för stor radie eller fel dimension.

Det jag inte riktigt lurat ut är hur jag skall kapa tårtbitarna. Bandsåg hade nog varit bäst men det har man ju ingen. Får testa lite på ett rör jag har liggandes. Risken är väl att det slutar med bågfil och det kommer inte bli roligt att svetsa ihop de delarna efteråt (jag är inte kapabel att få till ett rakt snitt...).

Link to comment
Share on other sites

Tog en snabbkoll på bilderna och även de har för stor radie. Kör på aluminium (finns ett bra ställe att shoppa i göteborg också). Kommer säkerligen inte bli vackert när jag är klar men det känns görbart även om det blir en del utmaningar för min del.

Link to comment
Share on other sites

Manuell geringssåg fungerar ypperligt upptäckte jag.

Skall bli intressant att se hur jag klarar att svetsa insidan av böjen. Inte mycket gods där och det blir som nybörjare på alu-svetsning intressant :) Antar att det bästa är att nästa alla bitarna först och svetsa runt efteråt.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag bli lite off topic men ......

Började öva lite på ett 32x1.5 jag hade liggandes. Började med kröken men insåg snabbt att jag tagit mig vatten över hufvudet så tog ett par raka delar och försökte få ihop dem efter att jag bränt ordentliga hål i kröken. 30x1.5 är nog inte idealiskt att lära sig på :)

Jag tror jag till slut hittade en hyffsat bra inställning på svetsen. Tror att nyckeln för mig vara att pulsa (ca 1 / sekund). Jag kör utan pedal än så länge. Har provat att använda den lite men jag har svårt att koordinera mig. Tänker jag på gasen så tappar jag kontroll på händerna och tvärt om.....

Har fortfarande två lite större problem.

I början av en svets har jag svårt att få till tillsatsmaterialet. Det börjar ofta smälta innan jag kommer in till "puddlen" och jag får antingen en stor klump på materialpinnen eller en stor klump på röret (framför "puddlen"). Tror detta beror på att jag inte inväntar en bra "puddle" men om jag gör det brukar jag istället få ett hål (för tunt material att öva på tror jag).

Bränner fortfarande ofta igenom. Går ju att reparera men det blir inte vackert på insidan.

Sedan har jag inte riktig "penetration". Syns på någon av bilderna. Sömmen går aldrig ihop på insidan.

Dock rätt nöjd med mina framsteg. Tror nog inte jag kommer bli bra nog att inte göra misstag i ens en enskild fog och kommer nog sällan få det riktigt snyggt annat än en bit här och där men jag tror jag kommer klara att göra det jag behöver.

Bifogar några bilder på mina övningsbitar. Tror kröken blev 105 grader då det ju var ett 15 graders snitt även på startbiten vilket sedan följdes av tre 30 graders tårtbitar.

post-142-0-73413800-1397420398_thumb.jpg

post-142-0-46369400-1397420411_thumb.jpg

post-142-0-16051600-1397420418_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle rekommendera att du övar med pedalen istället för att ställa in hårt på maskinen. Jag tycker pedalen är klockren att styra krämen med. Sen är jag inte en bra TIG'are men tycker det är lättare

Link to comment
Share on other sites

Säkerligen har du rätt i det men det är svårare för mig än för de flesta. Är mycket dålig på den typen av koordination och det skulle nog kosta många många flaskor gas att träna upp det. För just dessa rör spelar det nog ingen större roll då varje svets blir väldigt kort. Hinner i princip bara tända, doppa lodet ett par ggr sedan måste jag byta position. För lite grövre rör och sedan när jag skall svetsa sumpen så kanske jag blir tvungen.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte har Tig:at förut (svartplåt) så är inte Alutig lättare och inte att börja med rör, börja med

2 platta 2mm aluplåtar som du svetsar ihop mot varandra så du kan testa olika inställningar och framförallt se till att ha en bra

och bekväm handställning.

Tig svetsa är bland det svåraste att lära sig inom svetsningen :prop:/>

Lycka till :racesmile:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Säger samma sak. Öva på vanliga bitar och använd pedalen. Då kan du när du inte hinner med släppa på pedalen något och slippa bränna igenom :)

Kör du utan pedal så är det kritiskt att du hela tiden doppar för att inte bränna igenom. har du pulsfunktion är det dock lite enklare då du får lite paustid mellan varje puls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...