Frena Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej, Skall ju köra med bromsservo på min bil. Hur är det egentligen med backventil till vakuumet, behövs det? Kör med Weberförgasare och på insuget har jag två vakuumutgångar, en till servon och en till vevhusventilationen. Servot kommer från en Micra. Finns det någon universell backventil, måste jag använda en till Micra eller kan jag ta vilken som helst? TACK! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Behövs väl inte på sugmotor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Jag undrar det också. Sett både med och utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jo, backventilen behövs för att man ska ha servoverkan (för åtminstone någon inbromsning) även om motorn stannar. Det är egentligen inte ett uttryckligt krav enligt TSFS (beror lite på hur man läser) men det är ju en bra funktion. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Tack Gustaf! Kan man ta vilken som eller måste det vara en specifik till just Micra-servon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Fördelen med att ha en 'r att du får bättre vakum på höga varv. Då motorn inte suger nåt direkt då så kommer vakummet som skapades på tomgång hålla i sig. kan bli en svampig effekt utan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Vilken backventil som helst funkar, bara diametern är rätt. Ganska många bilar den inbyggd i anslutningen till servot men det är ju bara att leta runt lite. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Tack alla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 (edited) Utan att ställa till det för dig är min fråga snarare varför servo på en Sevenbil? Det behövs inte. Fast du får såklart ha ett om du vill men det fyller ingen större funktion snarare att det kan ge problem. Allt som inte är monterat kan inte heller gå sönder. Det är lite grejor i ett servo trots allt. Det jag mer tänker på är mer är om du kör tex konbana så kommer du få mycket konstiga bromseffekter med vacumservo. Du bromsar så ofta så at med stor säkerhet tömmer vacumet och och får en osedvanligt tungtrampad broms sedan rätt som det är har du fullt vaccum och då blir det klös i bromsarna igen. Så bromsar du några gånger = tomt igen. Det blir väldigt osymmetriskt fast visst är även det hanterbart. Samtliga mina Sevenbilar är utan servo och otäckt bra bromsverkan (retardation) i samband med SFRO vill minnas den var minus 9,något m/s2 och gränsen någonstans 5,xx. Även pansarkryssaren CealmSeven V8 med 1280kg i skattevikt var utan bromsservo och det var inget problem. Bara det säger lite........ Min slutsats är: Jag kommer aldrig att montera ett bromsservo på en Sevenbil såvida det inte blir ett krav från Transportstyrelsen. Edited February 27, 2014 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Du skriver att du skall köra weber vilket kan innebära svårigheter att få ett stabilt vacum åtminstone med dubbla DCOE.För det blir ju ganska ojämnt med sug bara med vakuum från en kanal.Håller med övriga att bromsservo är överdrivet i en sjua. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Det jag mer tänker på är mer är om du kör tex konbana så kommer du få mycket konstiga bromseffekter med vacumservo. Du bromsar så ofta så at med stor säkerhet tömmer vacumet och och får en osedvanligt tungtrampad broms sedan rätt som det är har du fullt vaccum och då blir det klös i bromsarna igen. Så bromsar du några gånger = tomt igen. Det blir väldigt osymmetriskt fast visst är även det hanterbart. Möjligen om du håller fullgas med höger foten och pumpar på bromsen med vänster foten. Finns hur många framhjulsdrivna rallybilar som kör med vänsterbroms och vakuumservo utan problem. Vänsterbroms och turbo blir en annan historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Du skriver att du skall köra weber vilket kan innebära svårigheter att få ett stabilt vacum åtminstone med dubbla DCOE.För det blir ju ganska ojämnt med sug bara med vakuum från en kanal.Håller med övriga att bromsservo är överdrivet i en sjua. Dom flesta rallybilar med Webrar jag har haft så tas vakuumet från alla fyra insugen. Har haft någon Toyota Celica Twincam på den använde jag original insugetsom var för dubbla Solex 40or. På det gick vakuumanslutningen bara till en kanal, men det funkade det med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Nu var ju inte frågan om bromsservo eller inte, men jag skall förklara varför. Jag köpte min bil som ett ganska långt gånget bygge. Förra byggaren hade byggt med servo. Då detta är min första bil jag pillar med själv vill jag inte göra jättemodifikationer. Således låter jag konstruktionen med servo vara kvar. Funkar det inte vettigt, så får jag fixa det då..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Det kommer att fungera ypperligt! Du gillar ju blanka saker, har några sådana här på brukssaaben: http://www.ebay.com/itm/8mm-Aluminium-Fuel-Hose-Non-Return-Check-Valve-One-Way-Petrol-Diesel-Chrome-Car-/261404461603?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cdceb8a23&vxp=mtr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Lite smal anslutning tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 8 mm är kanske för klent. 10 mm har jag på min saab. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.