fege Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 (edited) Jag tänkte bygga en ny ljuddämpare till R1:an (och senare Fireblade-spisen) och tänkte höra om det är någon som kan det här med ljud/ljuddämpning som kan tipsa om den inre diametern? Skall jag köra med 2" perforerat rör eller skall jag gå upp till 2,5"? Jag tänker att man kanske vill ha en låg gashastighet för att motverka buller? Alla tips välkomnas varmt. Edited February 17, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 (edited) Kör du med 2" räcker till, på min egentillverkade dämpare så har jag 2" inre rör med yttrediam 160mm och 1000mmlång. Saab turbomotor 225hk och mkt vrid. Ljudet i min är dovt o gött men bara 78 dbA vid mätningen. På en mc motor så räcker 2" gott, det som är viktigt är en stor yttre diam eller mindre diam men längre istället. Sk db killers som en del stoppar in i flödesriktningen( ökar gashastigheten) brukar öka dbA värdet istället enligt min erfarenhet,mäter mkt ljud inom Mc och Karting bla. Så sammanfattning stor volym brukar ge ett gött ljud men lågt mätvärde ,generellt menat, finns ju alltid variationer. En sak till ,packa inte dämpmatrialet för hårt ,skall vara lösare än man tror. Ett bra sätt är att runt 2" perforerade röret sätter man ett rostfritt finmaskigt nät 2-3mm maska ,ser till att inget dämpmatrial sugs med ut , som sagt packa mkt löst så håller det länge, min är inne på 5:e säsongen nu och än verkar det inte behövas :racesmile:/> Jörgen B Edited February 18, 2014 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Tusen tack Jörgen! Det var precis detta svar/förklaring jag var ute efter! :thumbsup: Då kör jag på 2" inre rör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag med, då jag är sugen på ny hemmagjord dämpare. Låt säga att man satsar på 2" innerrör. Om man har 3" downpipe, blir det inte lite mycket restriktion? Vad har du för downpipe Jörgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 (edited) Det är 2,5" rör hela vägen, köpt på feltema :hypocrite:/>/> funkar fint än.(kom på att jag körde 2,5" inne i dämparen med men vi har ju större motorvolym så ..) kör 2,5" Rikard på ditt bygge så funkar det fint. Även om du har 3" och och går ner till 2-2,5" så påverkar detta inte speciellt mycket. Jörgen B Edited February 18, 2014 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag har 2,5" downpipe nu men har köpt delar för att bygga en 3". Blir en TD04-19T i sommar och då tror jag 2,5" downpipe begränsar. Men då går jag ner till 2,5" precis innan dämparen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Gör du så ,kommer att fungera fint :thumbsup:/> Pratade men en god vän som jobbar på gamla flygmotor här i stan som gasflödesingenjör på kompressordelen i deras motorer och han säger att skillnaden på 2,5 eller 3" inte gör speciellt mycket om du nu inte ska maxxa turboagregatet :prop:/> för då gör det en liten skillnad . Avgasernas expansion efter turbon avtar rätt så snabbt just för att en del avgas/flödesenergin överförs till en roterande rörelse som komprimerar luft mer eller mindre :lol:/> . Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Va? :o Måste man inte ha 4" slutrör för att få ut max effekt? Det verkar alla tro här i Malmö :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Kanske för +400hk :lol:/> Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.