Jump to content

Diameter på ljuddämpare


fege

Recommended Posts

Jag tänkte bygga en ny ljuddämpare till R1:an (och senare Fireblade-spisen) och tänkte höra om det är någon som kan det här med ljud/ljuddämpning som kan tipsa om den inre diametern?

Skall jag köra med 2" perforerat rör eller skall jag gå upp till 2,5"? Jag tänker att man kanske vill ha en låg gashastighet för att motverka buller? Alla tips välkomnas varmt.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Kör du med 2" räcker till, på min egentillverkade dämpare så har jag 2" inre rör med yttrediam 160mm och 1000mmlång.

Saab turbomotor laugh.gif 225hk och mkt vrid.

Ljudet i min är dovt o gött men bara 78 dbA vid mätningen.

På en mc motor så räcker 2" gott, det som är viktigt är en stor yttre diam eller mindre diam men längre istället.

Sk db killers som en del stoppar in i flödesriktningen( ökar gashastigheten) brukar öka dbA värdet istället enligt min erfarenhet,mäter mkt ljud inom Mc och Karting bla.

Så sammanfattning stor volym brukar ge ett gött ljud men lågt mätvärde ,generellt menat, finns ju alltid variationer.

En sak till ,packa inte dämpmatrialet för hårt ,skall vara lösare än man tror.

Ett bra sätt är att runt 2" perforerade röret sätter man ett rostfritt finmaskigt nät 2-3mm maska

,ser till att inget dämpmatrial sugs med ut , som sagt packa mkt löst så håller det länge, min är inne på 5:e säsongen nu och än verkar det inte behövas :racesmile:/>

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Det är 2,5" rör hela vägen, köpt på feltema :hypocrite:/>/> funkar fint än.(kom på att jag körde 2,5" inne i dämparen med

men vi har ju större motorvolym så ..) kör 2,5" Rikard på ditt bygge så funkar det fint.

Även om du har 3" och och går ner till 2-2,5" så påverkar detta inte speciellt mycket.

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Gör du så ,kommer att fungera fint :thumbsup:/>

Pratade men en god vän som jobbar på gamla flygmotor här i stan som gasflödesingenjör på kompressordelen i deras motorer

och han säger att skillnaden på 2,5 eller 3" inte gör speciellt mycket om du nu inte ska maxxa turboagregatet :prop:/> för då gör det en liten skillnad .

Avgasernas expansion efter turbon avtar rätt så snabbt just för att en del avgas/flödesenergin överförs till en roterande rörelse som komprimerar luft mer eller mindre :lol:/> .

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...