BeLo Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Jag kör med Weber 45:or på Pinton i min 7:a och har inte tänkt byta eftersom jag gillar ljudet!:-) Däremot så kan jag tänka mig att byta ut Fords tändsystem mot något som ger lite bredare förtändningsintervall. Just nu kör jag med orginalfördelare som vi filat för att få vettig tändning på högre varvtal, men det räcker inte. På låga och framför allt medellåga varvtal 2500-3000, där man ofta kör i vardagstrafiken, så är tändningen i högsta laget. Är det idé att skruva på ett MegaSquirt för bara tändningen och vilken modell ska jag i så fall välja? Finns det andra motsvarande fabrikat som är bättre när det gäller just bara tändning? Vad behöver jag mer än MS-lådan? Som ni förstår är jag mekanist och ingen motorstyrningsguru (även om jag jobbar i IT-träsket). Hälsningar, Bengt PS Motorn nerplockad pga av kolvbultsbussning som måste bytas. Långa stakar och Mahle-kolvar funkade fint - i flera tusen mil... DS Quote
therealpinto Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Det är helt klart idé med programmerbart tändsystem. I England är man pigg på att köra MegaJolt Lite som utvecklats ur Megasquirt, kan man säga. Det är då ett fristående tändsystem. Trigger-wheels.com säljer sådana; http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d32.html Deras "Ford-kit" är för att köra fördelarlöst med EDIS-spole, det är ju egentligen inget du behöver, fördelare funkar också. MegaJolt verkar ganska inriktat på fördelarlöst nu så vill du behålla fördelaren kan det vara lika bra att köra Megasquirt. I så fall fungerar MS1 V3.0 utmärkt, använd helst Extra-koden så får du mer möjligheter att göra andra saker. Protoparts i Finland är enkla att handla av, byggsatsen för MS finns här: http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_42&products_id=148 V3.0 har ett tändslutsteg inkluderat så det enda som egentligen* behövs förutom MS är en givare på fördelaren. Enklast tar du fördelare från Sierra/Scorpio EFI (modellen utan tändmodul på fördelaren), då har du en hallgivare som funkar direkt. Instruktioner här: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_Extra_Ignition_Hardware_Manual.htm#MSnS Fördelen med att köpa Megasquirt istället för MegaJolt är att om/nör du vill uppgradera till insprutning så är det bara hårdvaran till det (insug/spridare/fuelrails) du behöver. * Ska du få Megasquirt att styra tändningen riktigt bra bör du också ha temperaturgivare för luft och vatten samt TPS, spjällägesgivare. Protoparts har alla dessa också, men TPS kan du ta från Sierra/Scorpio/Escort, Volvo 850 eller liknande om du vill. Gustaf Quote
BeLo Posted February 17, 2014 Author Posted February 17, 2014 Tack för utförligt svar Gustaf! /Bengt Quote
stuff Posted March 21, 2014 Posted March 21, 2014 Jag har varit i samma tankar då jag till version 2.0 av min bil tänkt hissa i en vässad pinto med hojförgasare som jag har liggandes i garaget. Kikat lite på megajolt för att kunna mappa tändningen men tycker prisskillnaden mellan megajolt och megasquirt verkar vara på tok för liten för att inte slå till på ett megasquirt på en gång. Då öppnas ju dessutom möjligheter för ytterligare uppgradering till insprutning vid senare tillfälle. Samtidigt känns det som att megasquirt kanske är överkurs i min första uppgradering med risk att man bara går vilse bland alla funktioner och valmöjligheter. Snubblade över detta system för någon kväll sedan http://www.aldonamethyst.co.uk/. Säljs av burton power bland andra. 200 pund känns klart överkomligt.Verkar enkelt och kräver inte så mycket andra prylar runt omkring utan fördelaren används som vevaxelgivare. Boxen har inbyggd mapsensor. Alternativt finns en version för TPS (vilket jag har på mina förgasare). Vilket är att föredra? MAP eller TPS?. Någon som har erfarenheter eller tankar kring aldon-systemet? Quote
Thomas Posted March 21, 2014 Posted March 21, 2014 Om du kör med fördelare så finns det programmerbara. http://kgtrimning.com/ har olika. Quote
stuff Posted March 21, 2014 Posted March 21, 2014 Om du kör med fördelare så finns det programmerbara. http://kgtrimning.com/ har olika. Dom såg fina ut men det skiljer fortfarande runt 1500-1800:- mot att köpa en aldon-box från burton. För dom pengarna kan man ju plocka på sig lite annat godis från burton power :) Några andra synpunkter kring aldon-systemet? Precis som de programmerbara fördelarna från kg så blir det varvtal och vaacum som styr. Duger detta till för att få god snurr på en trimmad pinto? MS tar ju hänsyn till lite fler parametrar så antar att det ändå hamnar i en klass för sig. Quote
therealpinto Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Utan att se programvaran (jag hinner inte ladda ned och testa) för Aldon är det svårt att säga så mycket. Men på screen shots ser det ut som att det är fasta steg för varvtalen i tändmappen (500-1000-1500 osv) vilket kan vara en nackdel. I MS kan man själv bestämma vilka punkter man vill ha vilket gör att man kan lägga dem tätare på områden där motorns karaktär ändras snabbt, eller där man vill ha mer kontroll. MS har också en trevlig funktion där man kan "låsa" tändningen på tomgång om man vill, ett fast värde som används när gasen är släppt (TPS=0 typ). Det kan vara ett bra sätt att få stabil tomgång. Om man ska köra regleringen mot MAP eller TPS beror mycket på motorns karaktär. Vass kam och separata spjäll (som med MC-förgasare) kan göra det svårt att få en stabil vakuumsignal, därför kör man ofta bara TPS på de motorerna. Men då brukar det också vara svårare att få till en bra tändkurva på dellast. Även där har MS en del smarta funktioner för att köra en "blandning" mellan TPS och MAP. Jag förstår att det är svårt att välja. Å ena sidan kan man säga att Aldons system för 200 pund ger mycket bättre möjligheter än en vanlig fördelare, å andra sidan så är risken stor att när du väl börjar pilla med sånt så ökar ditt intresse och dina krav, vilket gör att du kanske kommer ha nytta av de finesser som MS ger. Men kör du Aldon två säsongen för att sedan uppgradera till MS så har du ju inte förlorat så mycket pengar heller. Gustaf Quote
Thomas Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 MBE har också boxar för bara tändning. Och på min gamla MBE 956E så justeras tändning var 250:e varv och 15 lastaxlar. MBE för tändning o säljs i Sverige bl.a. av ENEM http://enem.se/ib.asp http://www.sbdev.co.uk/Engine_Management_Systems/ECU_Details/MBE9A4i/MBE9A4i.htm Quote
stuff Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Utan att se programvaran (jag hinner inte ladda ned och testa) för Aldon är det svårt att säga så mycket. Men på screen shots ser det ut som att det är fasta steg för varvtalen i tändmappen (500-1000-1500 osv) vilket kan vara en nackdel. I MS kan man själv bestämma vilka punkter man vill ha vilket gör att man kan lägga dem tätare på områden där motorns karaktär ändras snabbt, eller där man vill ha mer kontroll. MS har också en trevlig funktion där man kan "låsa" tändningen på tomgång om man vill, ett fast värde som används när gasen är släppt (TPS=0 typ). Det kan vara ett bra sätt att få stabil tomgång. Om man ska köra regleringen mot MAP eller TPS beror mycket på motorns karaktär. Vass kam och separata spjäll (som med MC-förgasare) kan göra det svårt att få en stabil vakuumsignal, därför kör man ofta bara TPS på de motorerna. Men då brukar det också vara svårare att få till en bra tändkurva på dellast. Även där har MS en del smarta funktioner för att köra en "blandning" mellan TPS och MAP. Jag förstår att det är svårt att välja. Å ena sidan kan man säga att Aldons system för 200 pund ger mycket bättre möjligheter än en vanlig fördelare, å andra sidan så är risken stor att när du väl börjar pilla med sånt så ökar ditt intresse och dina krav, vilket gör att du kanske kommer ha nytta av de finesser som MS ger. Men kör du Aldon två säsongen för att sedan uppgradera till MS så har du ju inte förlorat så mycket pengar heller. Gustaf Tack för mycket kloka synpunkter. Som sagt svårt att välja men det lutar mer och mer mot megasquirt just för att man får så otroligt mycket för pengarna. Quote
gka Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 (edited) Det finns också programmerbara fördelare. 123ignition: http://www.123ignition.nl/id/50.html Denna varianten från Classic Sport Ignition sägs täcka in alla möjliga motorer från standard till full race med 16 förprogrammerade kurvor. Låter aningen optimistiskt, eller?? http://www.csi-ignition.nl/en/home.html Edit: Såg att 123ignition är samma som kgtrimning säljer. Edited March 26, 2014 by gka Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.