Jump to content

ESTfield med swift motor.


johanwez

Recommended Posts

Den OMP ratten jag länkade till är i mocka, min mockaratt fungerar fortfarande fint efter ett antal år och våta tävlingar. Men ska bilen stå ute eller du ska köra mycket utan handskar ska du nog satsa på en i annat material.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På mina bilar har jag fram till nu bromsvåg och .65 för frambroms som försörjer två Volvo ABS ok dvs endast en oljeingång. Bak en .75 cylinder som försörjer två Volvo 740 bromsok.

Kopplingen med Volvo kopplingscylinder försörjs med en .70 cylinder.

Kan även nämna att de två bromsvågar jag monterat är förmodligen de två sista jag monterar. Jag kommer istället att ha en redan inköpt Wilwood bromsreducerare av den typen som inte bara stryper flödet.

Bromsvågen på varje bil har ställts en gång och då blev det bra och finns ingen anledningen för mig att ändra något sedan. Bromsvåg är säkert bra på andra bilar men inte på mina kommande.

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på bromsskivor bak på bilar generellt så är de nästan alltid rostiga, dvs 70 kanske till och med 80 procent gå via frambromsen ibland än mer...... Utan att kunna belägga med siffror och tunga fakta vill jag påstå att huvuddelen av de inbromsningar jag gör på "vanlig körning" är det nog nästan bara frambromsen som jobbar. Jag i alla fall motorbromsar, anpassar farten så det är inte mycket broms som behövs på bakdelen. Vilket man sedan surt får erfara med bilarna hos besiktningsorganet.

Tar vi även med handbromsen så är vi nog många kanske 100 procent som "tokmotionernar" den på väg till besiktningen samtidigt man lovar sig själv likt ett nyårslöfte att börja använda handbromsen när man parkerar. Går bilen igenom även med en knackig handbroms har nog löftet försvunnit också, eller?

Helt fel körsätt egentligen sedan ibland kan jag medvetet motionera bakbromsen det är nog så som huvuddelen av vanliga bilar framförs.

Växlar vi över till konbana som jag någon gång ibland kör så är det mycket bra och trevlig bromsmotion för både bak- och frambromsen. Den inställningen jag har på bilen fungerar bra på både konbana och landsväg enligt hur jag tycker.

Kort versionen = 64/40 känns för lågt 80/20 på "vanlig väg" och vanlig körning.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

När jag justerat in min bromsvåg på båda bilarna har jag haft en särskild metod. DEn har gått så bra att både besiktningsorganen samt SFRO plus jag själv har varit och är nöjda.

Ingredienser är:

- bil

- bromsvåg

- insexnyckel

- 13 nyckel

- en liten grusväg med helst hårt packat grus så det inte blir "bromsgropar"

eller

- samma lilla grusväg med cirka 1,5 cm snö dock ej "vintrig snö" utan helst snöblask.

Ta fart till cirka 50km/h och tokbromsa så alla hjul låser försök samtidigt titta på sidan av bilen för att bedöma om och isåfall hur mycket tidigare frambromsen låste innan bakbromsen detta för att hitta en grund att utgå från. Grunden hittar man efter två eller tre åk. Kolla även att vänster och höger sida låser samtidigt. Allt syns så bra i snöslasket på den blöta grusbanan eller direkt på grusvägen om det är för varmt för snöslask.

Det kan tyckas vara en väldigt ovetenskaplig metod och det får det gärna vara men den fungerar utmärkt för mig. Det går inte att göra motsvarande på asfalt. Båda mina bilar har jämn bromsverkan på besiktningsorganets testutrustning, har ingen tendens till att låsa bak före fram dvs det går att bromsa hårt, mycket hårt oavsett väglag utan att få något problem att bilen vill vända sig. Det är en reell risk om bakhjulen låser alldeles för tidigt i alla fall om vägbanan är hal av tex väta.

Jag har även gjort samma sak på en mycket torr och dammig väg vid Kjula fältet i samband med en konabanekörning i klubbens regi för 3 eller 4 år sedan. DEt var svårt att se på den bilen men vi tog videokamera till hjälp och satte lite maskeringstejp som rotationsindikering på däcken. Då gick det faktiskt att göra jobbet trots torr väg och fel konsistens på gruset. Men det krävde också två personer.

Med rätt konsistens på grusvägen kan man göra operationen själv.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Klockrent, det är ju så man skall göra om ramen skall härbärgera en mindre motor än tex B230 eller Pinto mfl. Bygga standard och sedan bygga i en "förminskning". Jag byggde en ram (som nu är såld) för just Swift och den blev skräddarsydd, dvs annan motor = kapa rör och bygga om. Krångligt.

Det här sättet blir lite som inom rörmokeribranschen, där man enkelt kan byta mellan olika dimensioner på rör så tex 12mm passar på 15mm osv.

Klokt helt enkelt!

Link to comment
Share on other sites

idag skruvade jag på min fälgar och däck i fram och med bärarmarna helt i våg så har jag 15cm från ramen ner till marken? väldigt hög??

eller vad säger ni? jag måste ha mätt väldigt fel förut när jag fick de till 8cm..

däcken är 195/45 16... ca 570 i dia

Link to comment
Share on other sites

Inte bara roliga paket utan väldigt fina....men inte helt billiga väl?

haha nä dom är inte så billiga,men lätta å bra:) men sån tur är så hjälper jag en av cheferna där med hans sons rallysatsning så lite rabatt hoppas jag på:)

Link to comment
Share on other sites

tjena tjena! idag har jag fixat stolsunderrede och punktat upp styrväxelen. så nu ska jag bara fixa till lite ny splines på axeln upp mot rattstången och 2 lager så ska de va klart.

resten av dagen blev de städning i garaget, de är inte dåligt vad man rör till de direkt..

post-39034-0-59952200-1390763164_thumb.jpg

post-39034-0-09167800-1390763180_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ja visst är den söt:) synd bara att de jag tänkte fel när jag gjorde den så den är lite kort:( satte inre knutarna vid nedre bärarmens brytpunkt inte på linjen mellan armarna så jag måste göra 2 små korta förlängare..

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är oxå en ägare av ett Estfieldbygge men jag började på en avstannat projekt. Så jag gjorde SFRO1:an i höstas och fick några anmärkningar :icon_oops:/>

Bland annat länkarmarna fram och vad jag kan se så har du likadana som jag hade och enligt min förrättare så var de för klena så jag fick göra nya!

Per

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är oxå en ägare av ett Estfieldbygge men jag började på en avstannat projekt. Så jag gjorde SFRO1:an i höstas och fick några anmärkningar :icon_oops:/>/>

Bland annat länkarmarna fram och vad jag kan se så har du likadana som jag hade och enligt min förrättare så var de för klena så jag fick göra nya!

Per

de lät inte så kul men får se vad min besiktningsman säger.. hur långt har du kommit med din?

Link to comment
Share on other sites

---- får se vad min besiktningsman säger.. -----

Det här skall bli intressant, såklart trist om det blir nedslag men om de nu är för klena så är det bra att det blir nedslag. Skulle det bli ett nedslag på ena och ett ok på andra och båda bilarnas länkarmar är identiska till utförande och dimension då än mer intressant.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är oxå en ägare av ett Estfieldbygge men jag började på en avstannat projekt. Så jag gjorde SFRO1:an i höstas och fick några anmärkningar :icon_oops:/>/>

Bland annat länkarmarna fram och vad jag kan se så har du likadana som jag hade och enligt min förrättare så var de för klena så jag fick göra nya!

Per

Ni kanske har valt olika material-kvalitet i rören ??

Eller menade han att dimensionen, dia.Ø på rören var för klent ??

Link to comment
Share on other sites

Ni kanske har valt olika material-kvalitet i rören ??

Eller menade han att dimensionen, dia.Ø på rören var för klent ??

Han menade att rören var för klena dia19mm och för tunnväggiga ca1,5mm så jag handlade rör dia20 och 4mm godstjocklek och gjorde nya. Det nästan viktigase var att rören var normaliserade (sega) för hållfastigheten.

Link to comment
Share on other sites

ja visst är den söt:) synd bara att de jag tänkte fel när jag gjorde den så den är lite kort:( satte inre knutarna vid nedre bärarmens brytpunkt inte på linjen mellan armarna så jag måste göra 2 små korta förlängare..

Är det inte bättre att skaffa en annan kuggstång och kapa den till rätt längd istället för att förlänga den du har?

Risken är också att du får för stora styrutslag om huset är kortat mer än kuggstången.

Link to comment
Share on other sites

Så snygga delar.

Fräst själv? Svårt?

Om svaret på först frågan är Ja och svaret på andra frågan är Nej. Då tror jag du kanske anar upplägget på frågorna...........

Link to comment
Share on other sites

Så snygga delar.

Fräst själv? Svårt?

Om svaret på först frågan är Ja och svaret på andra frågan är Nej. Då tror jag du kanske anar upplägget på frågorna...........

tackar:) ja eller nej för polarna gjorde de medans jag svarvade lite delar till hans bygge men på frågan om jag kan fixa sånt så ja:)

här är ritningen på bytesjobbet till hans ariel atom replica! notera gängan:)

post-39034-0-35227300-1390946454_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så bra med kompisar.... Eller hur?

Tids nog kommer jag till styrningen och splines är svårt speciellt om man inte kan tillverka själv eller känner någon som kan.

Fast det är ju ändrat nu.....

Nu hoppas jag att det går att lösa med standardvaror, dvs Volvo 240 plus Rover plus hydraulrör plus godkänd skarvning enligt röd bok.

Nu finns också ett reservalternativ om huvudplanen skulle gå i stöpet.

Det du tillverkade till splines-kompisen vad är det för något.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att det övre stötdämparfästet går in under det övre fyrkantröret i chassit.

Det är bra, för det betyder ju större svetsarea (=svetslängd) vilket gör att du får

ett starkare svetsförband.

Det är inte alla som tänker på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

johanwez och daromer: Det är så kul att det blir två dragkroksbilar till. Välkomna grabbar!!!!

I trådarna om CealmSeven 6x4, CealmSeven, CealmSeven V8 samt bil nr 5 så finns det gott om bilder på dragkroksinstallation. Bygger ni liknande dessa så skall det inte vara några problem att få till en komplett sportbil .

OBS se till att få dragkroken inskriven i SFRO pappren också. Det räcker egentligen med att det finns en notering att bilen byggs inklusive dragkrok.

Eventuella frågor om dragkrok besvaras gärna.

Link to comment
Share on other sites

johanwez och daromer: Det är så kul att det blir två dragkroksbilar till. Välkomna grabbar!!!!

I trådarna om CealmSeven 6x4, CealmSeven, CealmSeven V8 samt bil nr 5 så finns det gott om bilder på dragkroksinstallation. Bygger ni liknande dessa så skall det inte vara några problem att få till en komplett sportbil .

OBS se till att få dragkroken inskriven i SFRO pappren också. Det räcker egentligen med att det finns en notering att bilen byggs inklusive dragkrok.

Eventuella frågor om dragkrok besvaras gärna.

måste man inte räkna fram hållfastheter å grejer?

Link to comment
Share on other sites

---- måste man inte räkna fram hållfastheter å grejer? ---

Normalt kanske men CealmSeven Industries bilbyggen får snarare frågan varför vill du så lite som 900kg i dragvikt? Du kan lätt få bilens hela vikt. Jag "tyckte" 900kg räckte. Jag informerade besiktningsorganet att systemet var gjort för 900kg. Svaret efter kontroll av kulan var bara " Inget problem". Hade jag sagt 1200kg hade det också gått att få.

Tittar man hur CealmSeven V8 bilen var byggd överallt så är det lätt att förstå varför det inte krävdes någon beräkning.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6544&view=findpost&p=64667

Link to comment
Share on other sites

:)hoppas de går lika bra för mig då. fast jag hade tänkt försöka bygga min lätt:)

i helgen blev de ganska mycket gjort stöd till styraxel, fäste till rattstång, fästen till stötdämparna.

och idag bestämde jag mig för vilket sprut jag ska ha, köpte ett ms2 av en polare så nu ska jag bara fundera ut hur man gör för att köra med cop spolar från volvo??

post-39034-0-95374700-1392066327_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blir fint det där bilbygget. En speciell eloge för de glänsande motorfästen, det blir en bit plexi på sidan för du får inte bygga in dem bakom solid (tunn)plåt.

--- :)hoppas de går lika bra för mig då. fast jag hade tänkt försöka bygga min lätt:) ---

Lätt fixat fyll däcken med helium, (hur svårt kan det vara......)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

tjena tjena! liten uppdatering: har fixat kardan och ny medbringar till lådan., har även lyckats skohorna ner passagerarstolen i ramen! trångt! kardantunneln sitter lite förskjuten åt de hållet..

har börjat mecka lite med egen tillverkad lamelldiff oxå:)

blev en liten beställning från ppf igår reläbox för all el utöver motor:)

post-39034-0-09980700-1392327147_thumb.jpg

post-39034-0-19847400-1392327164_thumb.jpg

post-39034-0-50731400-1392327174_thumb.jpg

post-39034-0-54154500-1392327185_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...