Jump to content

Vad kostar en diffbromsad klump till Sierra?


gka

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på om jag ska köpa första bästa Sierra jag hittar med skivor bak, eller om jag sparar på att vänta tills jag får tag i en 4x4 med diffbroms också. Skillnaden är ju förstås priset... så vad kan det kosta att uppgradera till diffbroms senare, om jag skaffar en donator som inte har det nu? Någon som har koll på vad en diffbromsad klump kostar ungefär?

Link to comment
Share on other sites

De klumpar med diffbroms jag hittat på Bildelsbasen har kostat runt 5000kr :blink: . Det bästa borde vara att lägga lite mer pengar på donatorbilen för att få allt på ett bräde...

Link to comment
Share on other sites

Såpass! Dom är inte kloka dedär skrotnissarna. :-P Man kan ju hitta en hel 4x4 för 5-6 tusen... Men det får nog ändå bli vanlig Sierra med odiffat som det ser ut i plånboken. :( Iaf om jag ska köpa en innan vintern. Man får ju lämna lite utrymme för uppgraderingar också. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag betalade 2600 kr med moms och frakt för min diffade klump från en sierra cosworth.

Den hadde gått 11700 mil och den hittade jag på bildelsbasen. Det lönar sig att ringa till flera skrotar för priserna skiljer en hel del.

Ring och pruta! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan det inte vara ide att köpa en Scorpio, de är ju vanligare med diff.

Ärligt talat undrar jag om det verkligen stämmer? Jag har hört det från en del som bygger Seven men bland "Fordfolk" talas det inte mycket om saken. Det vore kul att veta om det är sant men jag har faktiskt aldrig stött på en standardscorpio (dvs inte 4x4 eller 24v) med diffbroms...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har en scorpiodiff i min 7a. Den har diffbroms och kommer från en 2,9a.

Den donatorn kostade 1500:- o jag har sålt småprylar fr den för 5k.

Alla 2,9or har haft diffbroms som jag kört iallafall. Klumpen i sig e lika som sierrans så de går att byta när man vill...

Jag skulle aldrig betala mera äm ca 700kr för en lös klump.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Blev tvungen att kolla mina gamla Scorpiobroschyrer (säger en del om mig kanske...hehe), och åtminstone 1991 var faktiskt diffbroms listad som standard på Scorpio Ghia (och förstås 4x4). På andra modeller (CL och GL) är det extrautrustning.

I min gamla 2.8-broschyr nämns bara diffbromsen för 4x4.

Ska man vara "säker" på att hitta diffbroms bör man alltså troligen leta en 2.9 Ghia.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...