PeerO Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 Ja då var det dags för mig att få till en tråd för att visa mitt sätt att lösa vissa saker på. Mitt största problem just nu är att komma underfund med att få in bilder i inläggen. Skall där för försöka med en bild på min lösning av mobilitet när bilen står uppallad. Enkelt och bilen är lätt att flytta runt i garaget. Kan dock upplevas som låg men höjden är anpassad för hur högt jag kan lyfta med nuvarande domkraft. Kommer kanske en bild när sjuan står uppallad men det är dock alldeles för mycket annan bråte i garaget Samt hur väl det var lastat när jag åkte på tur till den Skånska prärien. Jo det var regn den dagen men, Ja då återstår det ju bara att komma på hur man förminskar andra bilder som kan vara av intresse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 "Skånska prärien"? Ha, det är ju bara ett stenkast! När jag besökte era oländigt belägna trakter så klarade jag förutom personliga tillhörigheter och dator även med att ha en växellåda och startmotor i passagerarsätet - och den färden var 405 mil! Du och alla andra som inte har sufflett får väl tillgripa sufflett på rulle - linda in kroppen med GladPack! Tecknar Antas i arla morgonstund uti ett osnöigt Luleå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Jo du Antas. Vi är nog många som är imponerade av din Antasgata med växellåda och ej att förglömma den länge sökta locost startmotorn. På min väg mot Prärien så gjorde jag ett strandhugg på Jula i Kristianstad för kompletterande inköp. Väl färdig där närmast attackerades jag av en herre i din ålder som ställde frågan. Sufflett är väl bara till för .........! Eller? Detta med ett glatt leende ansikte, Men som man kan utrycka det. Det kan nog vara hafängt med sufflett när man skall åka 405 mil! Men för en tur på 60 mil känns det ganska onödigt trots lite regn. Man blir endast våt om man kör saktare än 70 km/h, Vid så låga hastigheter som 30 km/h utan framskärmar så blir man dyngsur, för då står hjul sprutet rakt upp i luften och konstigt nog så böjer det av rakt ner på föraren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 (edited) Äntligen så har det hänt något även i mitt garage. Det går trögt och man får om prioritera. Plastat ihopa frontonen och huven samt monterat skop för att motorn skall få plats efter att ha flyttats upp 20 mm. Efter att scoopet sats fast så har jag sänkt ner fronten 25 mm i fronten Flipp front Gångjärn Måste nog göra en bygel fär att stabbilicera upp det hela i öppet läge. Nu är det bara den nedersta läppen som skall anpassas och plastas på plats igen. Så får man väl försöka att få på lite färg också Edited February 18, 2014 by PeerO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Jag tycker det blev snygga linjer med det slimmade scoopet. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 snyggt Peer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 14, 2014 Author Share Posted November 14, 2014 Äntligen hoppas jag att det lykas att få till en liten uppdatering på vad som hände förra vintern. Första bilden. Lite annan vy. Nu är jag riktigt imponerad av mig själv, lyckades att åstadkomma detta från i-padden. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Den ser riktigt bra ut. Har också funderat på att ha flipfront, åtminstone för noskonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 27, 2014 Author Share Posted November 27, 2014 (edited) Lit till har get blivit denna veckan. Henkes plast skärmar vibrerar så att fästena brister.Jaja de kan vara undermåliga men jag ser ju att det är främre yttre hörn som flaxar.Så jag fixade ett litet stag som jag plastar in och efter montaget verkar det något bättre. Verktyg för svulsten i vinkeln. 2* plyfa fil och hammare O spett så var det ok. Så ser det ut inan plastningen. "Kladdigt och luktar illa man kan ju inte vara i garaget resten av dagen." Den första plåten var inte tillräcklig . Måste nog flytta upp fästpunkter på skärmkanten. Edited November 27, 2014 by PeerO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted January 20, 2015 Author Share Posted January 20, 2015 Hej!Inte blir det något gjort i vinter heller.DD7 får vänta på nytt garage. Garaget 18 m2 mot tidigare 45.2 liten utökning för sepparat verkstad. ca 5 m2 Snygga färger men kanske lite osymetriskt. Blir mindre att städa!! Nu väntar 10 vekor i Asien. kommer då hem lagom för sesongens besiktning så lite kan man kanske få köra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Ja nu får man köra på distans. För som lokal kändis går ju jungeltrumman. Blev schanghajad av den lokala tidningen blt.se för en intervju. Hela artikeln och en liten filmsnutt fins att läsa på blt.se kostnad en krona. Tyvärr har jag inte lyckats att få ta del av materialet för att sätta lägga till det här. Ganska kul faktiskt. Hoppas detta blir läs bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Såg det bra artikel hoppas att du gasade lite extra när reporten åkte med Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Jo då Hans leende var så bret att hade han inte haft öron så skulle huvudet delat på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Parkerat för vintern. Kört lite idag men det är lite kyligt nu. Får väl se om det blir något gjort i vinter. Nya skärm hållare. Nya lamp stag Göra ny instrument panel. " mycke elektriskt att reda ut inga ritningar från byggaren" Men om det inte hins med så får det göras i fas tre av livet. Måste iväg en tur till minimum 37 dagar. Sedan får jag också 365 dagar om året på hemmaplan. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 22, 2017 Author Share Posted November 22, 2017 (edited) Nu har det allt blivit lite uppdateringar, även om det har stått still det mesta av året Lampstagen fram är färdiga men inte särskilt innovativa och nedpackade efter målning, så ingen bild Nya skärm stag. Hoppas att dessa klarar tjälskott bättre än de förra. Inget kul när skärmen kommer flygande mot föraren Nya spjällets med egentillverkad adepter för weber insug, fuel rail vänd neråt för att få plats under huven. Kan bli annat allternativ om detta inte fungerar. 40 mm spjäll Just nu hålls det på med en variant av oljesump Ny botten ökat ca 0,7 lit volym och kan ha i 4 liter utan att det rinner över kanten. Blir oil-scraper och baflat på något sätt. Oljestickans ungefärliga läge. Är det någon som vet måttet mellan botten på tråget och olje pumpen på en Volvo B230 fb? Nu funkade det! Edited November 22, 2017 by PeerO Nu funkade bilderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 29, 2017 Author Share Posted November 29, 2017 Ja då har det handlats oil scraper till vevhuset. Passar smutt på, dock krävs det att man monterar plåten inan man monterar olje pumpen. Kostar som en rimligt god flaska Rom, så det var ett lätt val. Nu får det bli klaff tillverkning. Fins kostsammare och mer avancerade lösningar här. http://crank-scrapers.com/Some comments on our products.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted November 29, 2017 Share Posted November 29, 2017 Brukar använda play-doh för att kolla frigång, perfekt att kolla där det är trångt, att snitta med rakbladskniv. För att inte söla ner kan man ha en glad-pack ovanpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 Jo play-do, blybit eller till och med typ gladpack med en klick silikon i går bra att använda då det är svårt att mäta på volymer i slutet utryme eller tighta tolleranser. jag har inga problem att mäta hur långt från botten av sumpen pumpen sitter utan var mer nyfiken på om det mått jag har är innom felmaarginalerna. Höger 17 mm och vänster 12 mm från botten, lite snet är inte let. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 (edited) Intressanta uppdateringar. Kul att det händer nåt :) Är du nöjd med passformen på skrapan? Ett tips angående klaffar. BMW M3 E30 hade gummiflärpar i oljetråget. Inget som kan kärva... https://www.rx7club.com/fabrication-250/oil-pan-baffle-plate-trap-doors-809995/#post8990058 Mer bilder på flärparna finns här: http://www.reganrotaryracing.com/fdoilpan.htm Edited November 30, 2017 by gka Lade till en länk till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 Har inte provat på motorn än. Var får man tag i sådana gummi flärpar. provade igår att gör i stål, gick inget vidare. Gör om gör rätt! får till plåtis och klippa nya plåtar idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted November 30, 2017 Share Posted November 30, 2017 https://www.schmiedmann.se/displayproductdetails.aspx?id=e26935&product=11-13-1-309-428 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 30, 2017 Author Share Posted November 30, 2017 Ser ju smut ut med dom gummina, men om det är styck pris så är de inte locost. Måste finnas billigare leverantörer? men det är ju inget när man väl är i detta träsket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted December 4, 2017 Author Share Posted December 4, 2017 Hittat på aliexpress. Nu måste jag lära o handla där också. Hur tänka! Skall man ha en mellanplåt/ vägg som tätar av totalt vid no.1? Skall man försöka göra en vägg framåt vid no.3 Skall man lämna lite space under korgen för att kunna dränera all olja vid oljebyte? Antingen type 2mm hela vägen i botten på korten eller bara några slitsar på varje sida. Så blev det underifrån, bara lite små justeringar med släggan så får pumpen bra med plats. Nu skall jag gå ut och sätta mig på huggkubben och ta ett beslut om jag skall lyfta ur maskineriet eller fortsätta krypa på golvet. Kan bli vilket som! Mvh Peer O Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted December 5, 2017 Author Share Posted December 5, 2017 (edited) Slut på pallbockar, men det löser sig nog under dagen. 30cm till så går den att dra fram. Hoppas jag. Annars var största problemet att det sitter ett tvärstag framför motorn och för att få ner allt måste motorn fram över staget och sedan ned åt. Det är även vägen om jag skulle vilja ta ut motorn utan växellådan, för trångt framåt. får nog överväga att komma på något smidigare när den skall tillbaka i ramen. Varning! Köpte en rull platta på Hjäm o Fix den skulle klara 200 kg, kom lite snett och kulorna i svirvel för hjulen låg över allt på golvet och inte där de skulle vara. Så nu har den inga jul utan 2" 4 som släde. De har gått bra idag men det var mycket snickrande för att få motorn i höjd så att det gick att fästa stativet. Tur man har en granne och en del virke liggandes att bygga hävstång av. Passade på att prov montera den nya oil-scrapern, löst monterad med 4 bult. Verkar passa rakt av utan efter justeringar. Mycket fin pass form. All heder till Mattias på F-racing i Fridafors som tagit fram denna scraper. Ha de. Peer O Edited December 5, 2017 by PeerO fler bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted February 17, 2019 Author Share Posted February 17, 2019 God morgon! Nu börjar man om! Motorn har anlänt och växellådan med kardan likaså, information om vad det blev kommer så sakta. Börjar med att lägga up bilder från en app som heter Race car tools, inga exakta värden bilen vägdes på badrumsvågar och det har funkat bra hitintills för att få en rimlig balans på grejorna. Nu har jag förevigat utgångs värden så får man se vart man hamnar. Corner weights Lugn ofin, det kommer mera. jag är glad så här långt för att hitintills lyckats komma så långt att alla bilder synkroniseras mellan alla enheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted February 17, 2019 Author Share Posted February 17, 2019 Jo det blev en Mazda MX5 1,8l med vvt "BP6D-1-1 Motorblocket märkt BP 440430" vad nu dessa kombinationer innebär, och en 5 vxl låda av okänd årsmodell. Och här var jag igår. Hälst skulle man ju vilja ta en huggmejsel och hugga av vvt den sticker upp. Men det löser jag framöver med modd på huven. Volvo motorn satt 45 mm under ramen " 100 mm över marken". Det fins att kapa på så jag kanske sänker den ny lite till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 17, 2019 Share Posted February 17, 2019 Ser ju bra ut ! Vad är det för bredd på växellådan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 18, 2019 Share Posted February 18, 2019 Hej! Hittade årsmodelllen på lådan. Den är från 1992. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 Peer vad sysslar du med nu??? Ut med Volvon och in med Mazda??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted March 2, 2019 Author Share Posted March 2, 2019 Hej Orkar inte göra en till med Volvo röd block. Har val inte tillräcklig kunskap att få till en sådan även om jag med sista maskinen tog hjälp med vitalt skruvande. Det stora problemet har varit Oil Starvation. Visserligen så ligger alla vesäntliga mått toleranser inom vad Volvo original kul använder. Så får se om jag försöker göramig av med delarna eller säljer det till skroten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted March 2, 2019 Author Share Posted March 2, 2019 (edited) Ja ha då har det kommit lite delar som saknades Köpt via Autolink.co.uk Beställde fredag och varor levererades onsdag veckan där på. Specialist på Japanska bildelar. Lite mera Också lite bling Trångt blir det, men det var väntat. Motor och låda har varit i och ur ett par gånger så placeringen längsvägs är nog spikad. Angående markfrigången, var och mätte på en Mx 5 den har original frigång marken till sumpen 150 mm och det är ju ganska vanligt att man sänker dom med ca 30 mm. Så det skall säkert gå att få till med runt 100 mm på en sjua. Men det vill tiden utvisa Edited March 2, 2019 by PeerO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted March 19, 2019 Author Share Posted March 19, 2019 Lite händer det i garaget men det tar imot. Massa tänkande och planerande. Sedan gick Mig:en sönder men den var ju 30 år gammal och inte nog med det så gick firman med handelsjärn i konkurs och då måste man leta ny leverantör i närområdet där det går att köpa små mängder. Utan att behöva köra milsvis. Håller på och lära mig den nya svetsen och inga nya bilder. Men nu har jag kommit på hur man lurar Apple. Jo det är klart man kan använda ett anat opperativsystem men det blir mer över till bil om man behåller det gamla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Hej Peer! Din app, hur fann du den har letat som en tok efter den. KAn du sätta ut exakt vad den heter? Vore grymnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 (edited) Den verkar inte finnas i app store längre Men denna kanske funkar: http://www.cargister.com/calculator-corner-weight https://robrobinette.com/corner_weight_calc.htm Något från GT 40 värden: http://www.gtsparkplugs.com/Corner_Weights.html Den heter Race Car Tools "By David Mills" lite info fins ios.epiropo.com ashdownapps.co.uk funkar men inte mycket info Edited March 20, 2019 by PeerO tillägg av data 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.