Jump to content

Få bort zinkplätering?


Martin

Recommended Posts

Har läst mig till att man inte gärna vill svetsa på zinkpläterade muttrar om man som jag bara har tillgång till TIG-svets.

Alternativen är då att skaffa muttrar som är svetsbara eller att få bort pläteringen.

Känns som att det vore bättre att ta bort pläteringen om man vill slippa att fastna i arbetet på grund av att man måste skaffa specialdelar.

Hur tar man bäst bort zinkpläteringen? Saltsyra vill jag inte använda och det är svårt att få tag på. Fosforsyra verkar vara det absolut bästa men det är inte lätt att få tag på.

Fungerar det med svagare syror om man ger det lite tid? Oxalsyra? Vinäger? Citronsyra?

Alternativt, var får man tag på fosforsyra?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det muttrar du skall svetsa. Funktion? Kan inte nu på rak arm komma på att jag har haft svetsade muttrar på något bygge. Jag har lös skruv plus lös mutter och det har fungerat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svetsat fast många muttrar på ställen som senare blir svåra att komma åt.

Sätt muttern på en lång bult, slipa av zinken med bänkslipmaskinen - fungerar perfekt!

Att muttern blir rund saknar betydelse när den ändå ska svetsas fast.

Personligen tycker jag att när man ska ha "starkare" förband är svetsade muttrar bättre än mutternit som iofs också är bra och enkla.

Fosforsyra köpte jag på en butik som säljer syror mm - inga problem. Var dock försiktig med syran!!

Intressant upptäckt, fosforsyran är betydligt tyngre än vatten (avd för värdelöst vetande!).

Antas

Muttrar ofta (enl hustrun).

Link to comment
Share on other sites

Jag tröttnade snabbt på att slipa bort zinket från muttrarna. Det var så många kanter och det är tufft att få bort zinken inne i gängan. Då måste man dra en gängtapp igenom också och det blir muttern mera glapp.

Eftersom zinket är kvar i gängan så ångade ändå muttrarna av sig elaka gaser när man svetsade. Jag köpte obehandlade svetsmuttrar i en välsorterad järnaffär istället. Den affär där jag hittade svetsmuttrar tillhörde Tools gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Mycket längre än i saltsyra :)

Jag vet inte hur länge det behövdes för mig. Om jag inte minns fel så var det i alla fall klart på 24h men det kanske bara tog någon timma men det kollade jag inte (ättika).

Kör en test till nu med vinäger men det är jag lite skeptisk till då det är så svagt. Hade tänkt köra citronsyra men hittade inte påsen så det blev vinäger istället. Har provat oxalsyra också men tyckte nog det fungerade sämre än ättika.

Fördelen med dessa jämfört med saltsyra är att det går att slabba i köket (antar att man inte skall slänga resterna i vasken med tanke på Zinket?). Saltsyra kräver ju lite mer omsorg. Att det tar tid gör inget för det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...