Antas Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 (edited) Håller på att mäta och analysera MT 75-lådan som ska kopplas till Cosworthmotorn. Bakre utgående axeln på Typ 9 lådan (den jag har fn) har en medbringare som kan röra sej ut/in på axeln för att kunna ta upp motorns rörelser. På MT 75 kan inte medbringaren röra sej, den är stum. Detta medför belastningar på kardanknuten vid diffen och ingående axeln i den. Hur lösa detta? Enl verkstadshandboken ska medbringaren dras loss med avdragare. Bakre flänsen på MT 75 har ett "svänghjul" som är av metall. Vad fyller det för funktion? Det har tre pinnbultar som jag antar att kardanflänsen ska monteras i. Är det avsett för Hardyskiva? Om ja, kan jag ta Hardyskivan från min typ 9-låda? Kan det vara så att en ev Hardyskiva på MT 75 ska ta upp rörelser från motorn? Bilder i verkstadshandboken ger inget svar, den visar en "normal" medbringare (som på typ 9) och "svänghjul". Typ 9 klarar 200 Nm medan MT 75 klarar 300 Nm därav byte av växellåda. Antas Edited September 10, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 MT-75 i Sierra och Scorpio är ju gjord för bil med delad bakaxel där kardanen inte behöver ta upp längdförskjutning. Trots det finns en gliddel i kardanens bakre del som kan ta upp viss rörelse. "Svänghjulet" är en vibrationsdämpare i första hand. Den monteras mot kardanen med en hardyskiva och jag är osäker på om typ 9 passar - det finns olika mått. Hardyskivan kan ta upp rörelser (litegrann) men det smidigaste är ju om man kan ha kvar gliddelen i kardanen. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Du får ha en kardan (stel kardan) med rörlig splinesbit vid ena knuten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 (edited) MT-75 i Sierra och Scorpio är ju gjord för bil med delad bakaxel där kardanen inte behöver ta upp längdförskjutning. Trots det finns en gliddel i kardanens bakre del som kan ta upp viss rörelse. "Svänghjulet" är en vibrationsdämpare i första hand. Den monteras mot kardanen med en hardyskiva och jag är osäker på om typ 9 passar - det finns olika mått. Hardyskivan kan ta upp rörelser (litegrann) men det smidigaste är ju om man kan ha kvar gliddelen i kardanen. Gustaf "Gliddelen" på Typ 9 går in i växellådan. Sitter "gliddelen" på MT 75 bak vid diffen eller framme vid Hardyskivan? Borde man ha ett stödlager på kardan om man har "gliddel"? Någon som har en Hardyskiva till MT 75 liggande? Edited September 10, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Här ska du nog göra en stel kardan utan hardyskiva men med splinesdel vid ena änden/ krysset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Så här ser min kardan ut som går mellan min Opellåda och Sierra diff. Notera att Opellådan har i princip exakt samma koppling som MT-75 med sina 3 hål. Ovansidan i bild kopplar mot Sierra diff. Nederdelen är visserligen rund men har tre hål som matchar mot de tre hålen i "armarna" på lådan. Sedan är det en rörlig del närmast denna knut. En ny kardan enligt denna bild går på ca 2600 kr, fraktat och klart, från ön i väster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Hej Antas. Så här ser min mellan axel ut när jag körde med Mt75 växellådan. Och som du ser på bilden så är det ingen rörlig del på denna axel. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 (edited) Så här ser min kardan ut som går mellan min Opellåda och Sierra diff. Notera att Opellådan har i princip exakt samma koppling som MT-75 med sina 3 hål. Ovansidan i bild kopplar mot Sierra diff. Nederdelen är visserligen rund men har tre hål som matchar mot de tre hålen i "armarna" på lådan. Sedan är det en rörlig del närmast denna knut. En ny kardan enligt denna bild går på ca 2600 kr, fraktat och klart, från ön i väster. Ingen Hardyskiva mot vx-lådan? Var beställde du drivaxeln? Edited September 10, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 (edited) Hej Antas. Så här ser min mellan axel ut när jag körde med Mt75 växellådan. Och som du ser på bilden så är det ingen rörlig del på denna axel. //Nisse Var den vänstra delen bultad i vibrationsdämparen eller mot en Hardyskiva? Hur gick det att vara utan "gliddel"? I mitt tänkande borde det bli påfrestningar på diff och vx-låda om motorn rör sej någon mm framåt/bakåt. Motorfästetskuddarna är ju inte stumma. Edited September 10, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Den är bultad mot en hardyskiva. Den rörelse som finns i motor/växellåda är väl mest vridande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Ingen hardyskiva i mitt fall. Köpt från Northwest propshafts i england. Om du söker lite på detta forum så ser du att flera här är mycket nöjda med dem. De sätter ihop en skräddarsydd lösning som du har hemma på några dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 (edited) Hmm.. ser att du inte har någon vibrationsdämpare. Hardyskivan är bultad direkt på medbringaren. Upptäcker också att jag behöver nedre vx-lådskudden (fästet). Ser att du har en annan anordning som växelspaken sitter på, din är nättare och tar mindre plats än den jag har (bredare). Här går det fort! Detta meddelande var riktat till Nisse (super7) i Umeå. Edited September 10, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Ingen hardyskiva i mitt fall. Köpt från Northwest propshafts i england. Om du söker lite på detta forum så ser du att flera här är mycket nöjda med dem. De sätter ihop en skräddarsydd lösning som du har hemma på några dagar. Jo, jag har läst att många är nöjda med dom. Har du haft några nackdelar av att köra utan Hardyskiva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Återkommer om ett par år när bilen är klar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Vx-lådan är märkt: 878T 7006 JA. Någon som vet hur det ska uttolkas? Antas Ej kryptör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Måste visa Cosworthmotorn som MT75-vxlådan ska paras med. Några onödiga fästen ska kapas bort mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag tror (utan att vara 100% säker) att vibrationsdämparen/svänhjulet kom på de senare MT-75 i Scorpio. Det går med all sannolikhet att ersätta det yoket med en medbringare utan vibrationsdämpare från en vanlig Sierra/Scorpio DOHC MT-75. På Sierra/Scorpio sitter gliddelen på den bakre delen av kardanen, mellan diff och stödlager. Jag tycker inte det behövs stödlager i en Locost, kardanen blir kort. Om gliddelen behövs eller inte kanske man kan diskutera - på de Sierra jag tagit isär har den sett ut som att den aldrig nånsin rört sig. Som sagt, hardyskivan i sig tar ju lätt upp flera millimeter framå/bakåt. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Att vibrationsdämparen har tillkommit borde ha skett av någon orsak, biltillverkare brukar vara ovilliga att "frivilligt" montera in något som är onödigt och medför kostnader. Vad är fördelen att ta bort vibrationsdämparen, förutom lägre vikt? Gliddelen känner jag nog att den kommer att uteslutas - åtminstone som jag tänker just nu. Min MT75 är från 1989 och har suttit i en Sierra 2,9i (upg från sign "gka"). Antas Växellådsfilosof Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Hmm.. ser att du inte har någon vibrationsdämpare. Hardyskivan är bultad direkt på medbringaren. Upptäcker också att jag behöver nedre vx-lådskudden (fästet). Ser att du har en annan anordning som växelspaken sitter på, din är nättare och tar mindre plats än den jag har (bredare). Här går det fort! Detta meddelande var riktat till Nisse (super7) i Umeå. Jag kan ta några bilder på detta om det är av intresse. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Om du behöver specialbeställa kan jag hälsa att dessa var mycket snabba och till klockrent pris: http://www.northwestpropshafts.com/car-and-motorsport Var ett par år sedan iofs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 (edited) Om du behöver specialbeställa en kardan kan jag hälsa att dessa var mycket snabba och till klockrent pris: http://www.northwestpropshafts.com/car-and-motorsport Var ett par år sedan iofs. Edited September 11, 2013 by Triggerhappy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Jag kan ta några bilder på detta om det är av intresse. //Nisse Ja tack! Vill gärna ha flera bilder ur olika vinklar. Min växelspakskonsoll är bredare och klumpigare än din. Den du har är nättare och skulle troligen göra att jag slipper en del ombyggnader av kardantunneln. Ta gärna en bild på växelspaksknoppen också, den fattas på min låda. Spärren för backen måste jag fixa till på något vis - vet dock inte hur. Spaken bör nog kortas vilket gör att jag måste fundera ut något sätt att få till en fungerande backspärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Bilarna utvecklas ju hela tiden och kraven på att dämpa NVH (noise, vibration, harshness) ökar ju hela tiden. Sena Scorpio har till exempel även tyngder i framvagnsbalken för att minska vibrationerna... Utan "svänghjulet" skulle jag tippa att lådan blir mer lättväxlad också, bara fördelar att ta bort det i en sjua. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Detta forum är en fantastisk tillgång för mej med alla dess kompetenta medlemmar! Speciellt är forumet en tillgång för mej som är ensam byggare i Konungarikets nordligaste Residensstad. Nyss hemkommen efter 2 tim frivilligt slit på gymmet fortsätter jag funderandet runt växellådan. Borttagande av vibrationsdämparen kräver ny medbringare, bör jag ha kvar Hardyskivan i sådant fall eller ska den bort också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Jag skulle köra med hardyskiva, speciellt om du inte tänkt ha gliddel i kardanen. Hardyskiva funkar utmärkt om allt är rätt linjerat och man har sansade effekter. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Jag skulle köra med hardyskiva, speciellt om du inte tänkt ha gliddel i kardanen. Hardyskiva funkar utmärkt om allt är rätt linjerat och man har sansade effekter. Gustaf Hur mycket är "sansade effekter" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Under 400-500 hk :-) Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 12, 2013 Author Share Posted September 12, 2013 Under 400-500 hk :-) Gustaf Ahh.... då känner jag mej sansad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 12, 2013 Author Share Posted September 12, 2013 Bilarna utvecklas ju hela tiden och kraven på att dämpa NVH (noise, vibration, harshness) ökar ju hela tiden. Sena Scorpio har till exempel även tyngder i framvagnsbalken för att minska vibrationerna... Utan "svänghjulet" skulle jag tippa att lådan blir mer lättväxlad också, bara fördelar att ta bort det i en sjua. Gustaf Varför blir den mera lättväxlad utan "svänghjulet"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Mindre svängmassa som vill snurra på växellådans utgående axel. Lättväxlad är kanske fel ord, snabbväxlad kan vara mer rätt. Men f-n vet om man verkligen märker av det... Förresten såg jag att jag skrivit fel om gliddelen i originalkardanen, den sitter på främre delen. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted September 13, 2013 Share Posted September 13, 2013 Mindre svängmassa som vill snurra på växellådans utgående axel. Lättväxlad är kanske fel ord, snabbväxlad kan vara mer rätt. Men f-n vet om man verkligen märker av det... Gustaf Det är svängmassan på lamellen och (i viss mån) dreven som bestämmer hur fort man kan växla. Enklaste sättet att kunna göra snabba växlingar utan att sabba lådan är att montera en superlätt sinterlamell. (Tyvärr helt kass i stadstrafik.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Jag har varit och tittat på kardanen som hängde ihop med den aktuella lådan. Tyvärr glömde jag såväl telefon som kamera hemma, men den var inte så mycket att se ändå. :) Den är i två delar med ett stödlager emellan. Först sitter en hardyskiva. I bakänden på främre delen en splinesad anslutning till stödlagret (en gliddel). På andra sidan stödlagret sitter en knut mot den bakre halvan av kardanen. Jag tror inte du vill ha stödlager och dessutom kändes knutarna konstiga. Jag hade nog beställt en ny kardan från england så du får en enkel, rak kardan med en knut i varje ände och någon skjutbar anordning i ena änden. Möjligtvis kan du använda den gamla hardyskivan, men det är väl lika bra att skaffa en ny och fräsch när du ändå är igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted September 15, 2013 Share Posted September 15, 2013 Kardanen från northwest fungerar ej ihop med hardy utan man får köra utan, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Hur får man loss vibrationsdämparen och bakre medbringaren på MT75-lådan? Verkstadshandboken är otydlig i detta fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 (edited) Dubbelpost! Edited September 16, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Gissar att det bara är att skruva lös mutter som håller fast den. Bilden luras lite, det behövs en långhylsa. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 (edited) Mjaaa, verkstadshandboken ger ingen vägledning när det sitter en vibrationsdämpare där. Den anger bara att man ska använda en 30mm hylsa för att dra av medbringaren, verktyg 15-030A ska användas som mothåll. När muttern är lossad ska avdragare 15-092 och 15-091 användas för att dra av medbringaren. Problemet är: hur får jag loss vibrationsdämparen? Se bilder på hur den är monterad. Ett annat problem är att ingående axeln är rostangripen ( se bild) där den går in i stödlagret i motorns svänghjul (vevaxel). Om jag minns rätt är stödlagret ett rullager där rullarna rullar mot ingående axeln som då blir "inre lagerbana". Lagret snurrar ju bara när kopplingen är nertrampad - alltså bara temporärt. Men hur fungerar stödlagret mot en rostig axel? Funderade ett tag på att loss ingående axeln, svarva av "lagerytan" och sedan värma en rörstump, pressa dit den och sedan svarva av till ursprunglig diameter. Frågan är - går ingående axeln att ta loss och utföra operationen utan omfattande demontering av växellådan? Edited September 16, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 ingående axeln brukar vara så hård att det inte är lätt att svarva i den och att plocka ur den är lite pill och då får du dela hela lådan. då bör man ha delat några lådor så man vet hur det är. Ta först reda på vad du har för stödlager på vevaxeln och putsa av ingående axeln för en riktig okulär besiktning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Hmmm.... då utgår den idén ur tankesortimentet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 ingående axeln brukar vara så hård att det inte är lätt att svarva i den och att plocka ur den är lite pill och då får du dela hela lådan. då bör man ha delat några lådor så man vet hur det är. Ta först reda på vad du har för stödlager på vevaxeln och putsa av ingående axeln för en riktig okulär besiktning Jag följde ditt råd att putsa av axeln. Det såg nog värre ut än vad det var, efter putsning med sandpapper ser axeln riktigt bra ut. Visst finns det rostangrepp men jag tror att de nog inte spelar någon större roll. Tack för att jag fick nyttja din kunskap. Antas Putsare och pustare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Har du provat att lossa skruvarna (de tre) i vibrationsdämparen? Det ser ut som de håller fast den i medbringaren. Lossar man den så kommer man väl kanske åt muttern. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 (edited) Har inte tänkt den tanken - ska prova! Efter lite analyserande ser jag att pinnbultarna faktiskt är de som håller vibrationsdämparen på plats. "Brickorna" på pinnbultarna är falsar på bultarna som håller fast. Edited September 18, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 (edited) När man ser på ritningarna är MT75-lådan bredare än typ9-lådan. Har haft funderingar på om/hur mycket jag måste bygga om kardantunneln för att få plats med MT75. Upptäcker att bredden på MT75-lådan kan minskas med ca 4 cm genom att ta bort backljusbrytaren (svarta grejen i handen) och täcka hålet med en lucka. Luckan sågade jag ur en skärbräda, skar till en packning och vips hade bredden minskats. Nästa "breddminskningsåtgärd" blir att kapa bort några "klackar" (röda pilar) på båda sidorna av växellådshuset. Troligen är det något utskott från gjutningen av huset. Vips så har bredden minskats med ca 4 cm! Hoppas att den ryms nu!!!!!!! Återstår funderandet - hur får man loss växelspaken? Någon som vet? Antas Vandrar på den smala vägen. Edited September 18, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 18, 2013 Share Posted September 18, 2013 (edited) Googla "remove gear stick mt75" så hittar du en del tips. Tredje träffen verkar bäst: http://passionford.com/forum/ford-sierra-sapphire-rs500-cosworth/356978-gear-linkage-gear-stick-removal-mt75-help.html Edited September 18, 2013 by gka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 19, 2013 Share Posted September 19, 2013 Antas Jag tänkte på din lucka du gjort för backljuskontakten. Om den är tjock o styv nog så det inte i framtiden blir att den lättar på mitten med oljeläckage som följd. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 (edited) Den är 6 mm dessutom är packningen "limmad" med blå silicon. Övervägde att göra den i 4 mm alu men tyckte att skärbrädan dög (enklare att bearbeta). Hmmm... iofs kan värmen göra att plasten blir mjukare......... ska tänka en stund. Edited September 19, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 19, 2013 Author Share Posted September 19, 2013 Nu är de utstickande klackarna bortsågade på MT75-lådan. Det skiljer bara 10 mm i bredd mellan Typ 9 och MT75. Har jag tur slipper jag göra om kardantunneln! Växelspaken hamnar ca 1 cm längre bakåt med MT75 vilket är en fördel. Det som fattas för mej är knappen till backspärren och växelspaksknoppen - någon som har dessa eller en hel växelspak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 Den är bultad mot en hardyskiva. Den rörelse som finns i motor/växellåda är väl mest vridande. Ser att ditt spakställ inte är gummiupphängt mot växellådan. Har du gjort stället själv? Några nackdelar att det inte är gummiupphängt? Funderar på att kopiera stället eftersom det ger ytterligare mindre bredd på lådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted September 20, 2013 Author Share Posted September 20, 2013 (edited) Min fd Fordmekaniker kom över i em (Stigge, du känner MA). Han tog loss vibrationsdämparen "lätt som en plätt". Diskuterade backspärren på växelspaken med honom. Han tyckte att jag skulle ta bort den helt - fördelen är att då kan växelspaken kortas utan krångel. Under hans rallytid sa han att det var bra med backspärr för att undvika misstag men om man (=jag!) inte skulle rejsa så kunde jag utan större olägenheter ta bort spärren. Vad tycker ni ärade forummedlemmar, är det försvarligt att ta bort backspärren? Har sett ursnygga växelspaksknoppar i alu på eBay men då blir det svårt med backspärr. Har vissa funderingar på att minska bredden på vx-lådan ytterligare genom att göra om växelspakskonsollen. Måste konsollen vara gummiupphängd eller är det bara för gubbar med hatt? Det går att böja in plåten i en linje mellan de blå pilarna och sedan göra en ny "stötta" ner till gummibussningens plats. Bussningen är tjock så för att minska bredden måste nog bussningen exkluderas - är detta rekommendabelt? Mycket funderingar som jag är mycket tacksam över att jag får lufta med er forummedlemmar. Antas Hattlös tv. Edited September 20, 2013 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Ser att ditt spakställ inte är gummiupphängt mot växellådan. Har du gjort stället själv? Några nackdelar att det inte är gummiupphängt? Funderar på att kopiera stället eftersom det ger ytterligare mindre bredd på lådan. Mitt såg ut så när jag köpte se7en. Kan ta fler bilder på det om du vill. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts