Rikard Larsson Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Slog mig nu att man kanske inte borde köra med samma lufttryck som standardbilar... Jag har lite överdrivna 255:or bak. 255/40R17. Ska man titta på en bil med den dimensionen original och köra procent av vikten? Alltså om jag har halva vikten över bakaxeln, ska jag ha halva lufttrycket? Quote
tpau Posted August 17, 2013 Posted August 17, 2013 Rent teoretiskt, däcket är klassat för en max last vid ett max tryck. Last klassen är en siffra som står tillsamans med dimensionen, skulle gissa på 101 = 825 kg vid max tryck, googla på load index så hittar du någon bra tabell. Teorin säger att, ska däcket gå med 50% av max last, ska det gå med 50% av max tryck. Detta är så klart bara teori, men det borde ge ett bra värde att börja labba kring... /Torbjörn Quote
Rikard Larsson Posted August 18, 2013 Author Posted August 18, 2013 Ska kolla det. Blev bättre fäste med 1,5 bar istället för över 3 som jag hade på bullerprovet i alla fall... Quote
super7 Posted August 18, 2013 Posted August 18, 2013 På breda däck får man mer slitage mitt på slitbanan jämfört med ytterkanterna på däcket om man har får lågt tryck //Nisse Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.