Jump to content

Recommended Posts

Posted

En fångare per knut ( så normalt 2 st totalt ) och max 160mm ifrån den enligt sfro :P

Jörgen

Posted

Det där är nog en typisk fråga för din SFRO-gubbe. 4 mm tycker jag känns rimligt.

Men det beror ju på utformning osv.

Det går att bygga på andra sätt som kanske passar bättre i bakändan.

Du ska nog fundera på om du behöver ha den skruvad för att slippa ta av bakaxeln för att montera/demontera kardanen.

T.ex. två bultade järn av något slag mellan två chassirör.

  • 1 month later...
Posted

God dag!

Även mitt bygge fortsätter. :eclipsee_steering:

Denna gång i form utav luftburks bygge.

8Wv3SVDl.jpg

eMZNAiGl.jpgDukQlVIl.jpg

vqD5jeol.jpg

Jag har även fortsatt i min bromsadapters tillverkning. Jag har fått hem material och fräst ut bitarna. Dom är gjorda i aluminium av kvalitet 6082 T6. Det som återstår är att borra hålen och lite putsning. :)

GimQvmal.jpgTuL9DzTl.jpg

Mvh

Henrik

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

OJ Oj oj vad det händer grejjer :eclipsee_steering:

Huv scoopen är klart, lite putsande, och justerande kvar bara. :banana:

Sip0JLvl.jpg

Bromsoken med adaptrar är klara och monterade. :racesmile:

MzTqjwFl.jpg

Har även börjat på ett fäste för de externa mätarna. Dock är jag inte riktigt säker på vilken sida av torped väggen jag ska montera dom på. beror lite på hur huven ska se ut. Där av tvingen och ett oklart fäste.

oIBRd8yl.jpg

Jag har även börjat med bältes infästning. Läste någonstans att man kan ansöka om dispens vid regbesiktningen för att köra med 2 punktsbälte (alltså ta bort axelbanden och "skrev" bältet från 5 punktsbältet). Är det något som är möjligt? Hur gör man själva ansökan? Gör man den på plats vid regbesiktningen?

l2q36F7l.jpg

1MJV4r1l.jpg

CkwZPx4l.jpg

/Henke

Posted

Angående bälte så får du nog svårt om inte omöjligt att få köra med 2 punkt då du har

många olika möjligheter till ett övre fäste för 3 punktbälte.

Man kan få köra med ett 2 punkt om det är omöjligt att få till ett övre fäste och tyvärr så är det

inte så på din bil, men prata med din sfro man så får du säkert bra svar ifrån honom.

Enbart fyrpunkts är inte tillåtna som primärbälten.

Jörgen

Posted

Du får dock ha både 3-punkt(rullbälte) och ett 4,5 eller 6-punktsbälte monterade samtidigt i bilen.

Jörgen

  • 3 months later...
Posted

Har varit lite dålig på att uppdatera på den senaste tiden.

Så här kommer en lite större uppdatering.

Under semestern plockade jag isär hela bilen och helsvetsade alla detaljer.

Passade även på när den ändå var isär att göra täckplåten till undersidan.

yJLdqyql.jpgnwcDcBWl.jpg

oUAnqUyl.jpgvE33dGrl.jpg

Även nedre bältesinfästningarna är klara och helsvetsat.

7yJCAV7l.jpgOPfJr9ll.jpg

Har efter detta börjat plocka ihop bilen.

En täckplåt/elcentral har blivit monterat. Även börjat med expansionskärlet. Siktglaset kommer att vara synligt från utsidan vilket underlättar vid kontroll av kylarvätskan. :helmet:

4X0w8Jwl.jpg4GTUfxsl.jpg

Sedan har även några punkter inför SFRO 1 gjorts klart.

Batterihållaren är klar.

AYFOXSLl.png

Bromsrör på bakaxeln är färdiga.

a3CQFbdl.jpggh3NWAel.jpg

HFeJov5l.jpg

Bromsslangarna fram är dragna. Har lyckats med en placering där de inte tar emot någon stans. Dock så kommer de gå nära ifall jag ska köra med 16" fälgarna.

UD2HYgJl.jpg2bAkoPkl.jpg

Har även gjort klart bromsrören ifrån cylindrarna till torpedväggen.

CD4nGIzl.pngnkLcgaul.png

Då batteriet nu har en fast plats kunde jag även montera huvudströmbrytaren tillsammans med dragvajern för den.

EtkyUNwl.pngUreYBkhl.png

Nu väntar jag på att 3 punktsbälterna ska komma från England. Samt koppling och tryckplatta. Sedan ska motor och låda i. En till kardanfångare tillverkas, sedan börjar det dra ihop sig för SFRO 1 :racesmile:

  • Like 2
Posted (edited)

Hej

Jag lapar inspiration av att kika i dennna byggtråden, härligt med mycket tigsvetsning ;)

Jag funderar över det som Jörgen nämnde tidigare med 740 spindlarna, det står på http://www.sfro.com/index.php/startsida-bilaratt dessa inte godkänns längre. Med programmet cassim kan ni nog få till frasmvagnsgeometrin tillsammans med 140 spindlarna. Mvh Robin

Edited by Robinryd
Posted

Hej

Jag lapar inspiration av att kika i dennna byggtråden, härligt med mycket tigsvetsning ;)

Jag funderar över det som Jörgen nämnde tidigare med 740 spindlarna, det står på http://www.sfro.com/index.php/startsida-bilaratt dessa inte godkänns längre. Med programmet cassim kan ni nog få till frasmvagnsgeometrin tillsammans med 140 spindlarna. Mvh Robin

Ja tigsvetsning är roligt :)

Det är löst såhär :) Men den är ombyggd från mcPherson till en model som liknar 140 spindlarna.

FGWUyPsl.pngSDtRJCql.png

  • Like 1
Posted

Ok, bra lösning! Tack för du tog dig tiden att förklara.

Jag borde ha förstått att ni hade löst det med tanke på de andra klurigheterna i bygget :)

Posted

Det var så lite så! :)

Dock kan jag inte ta åt mig äran för det, då det inte är jag som har gjort det. Spindlarna satt nämligen på när jag köpte ramen. :)

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Hejsan alla i november "värmen".

Har idag hunnit med att montera lite 3 punktsbälten eller iallafall påbörjat det.

0ocXjsyl.pngsP54WXPl.png

xpCnt2ql.png

Som ni kan se på bilderna så ligger bältet emot stolen. Dock så "glider" dem över en rundad och fin yta.

Är detta okej?

Sedan har jag även en fråga om man ska använda sig utav bälteshålen i ryggstödet eller om bältet ska gå på utsidan som på bilen nedan?

iVEwvdel.png

Ni som har gjort det innan hur löste ni detta och har ni fått några problem i efterhand som kan vara intressant att nämna.

Vill vara på den säkra sidan innan jag gör hål för fästen i buren.

Tack i förhand! :D

Edited by Henriksvantesson
Posted

Övre ser bra ut ,ha den på utsidan stolen för vid krock så åker kroppen lite framåt och bältet går då fritt stolen om du har det inuti så tar det nog i kanten på hålet vilket är sämre.

Alla infästningar ser bra ut ,har likadant på min och sfro var nöjda.

Jörgen

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

3 punkts bälterna är klart! :racesmile: Sen har även 6 punkts bälten tillkommit! :P

hNp2O9Sl.pngglGANejl.png

Har även bockat av lite flera punkter på min SFRO lista. Bromsrören börjar bli klara, bara sista biten bak till bakaxeln kvar nu.

X8g4okYl.jpg

Expansionskärlet har fått sin plats och saknar nu bara lite fästen som jag ska göra under morgondagen. Observera att gasreglaget går igenom kärlet :prop:.

Har även monterat bränslefilter och ska göra klart returledningen i veckan.

yap2FJBl.jpgS4Z8PDFl.jpg

Edited by Henriksvantesson
  • 5 weeks later...
Posted (edited)
Dags för lite uppdatering!


Bränsleretur klar.

Har även fått hem tryckgivaren för bränsletryck. Detta gör nu att bränslesystemet är klart! :racesmile:

vIO2jyyl.png



Har även fått tillverkat en kåpa för att ersätta tändkasseten. Kombinerade denna med en hållare för de två manometrarna som skall användas.

FnbTEv8l.pngSIWnYb3l.png


Även instrumentpanelen har fått ett lyft. Lite rockerstoppers & lampor monterade.

wELvgknl.png


Utöver detta så är även avgassystemet klart.

8NUItGIl.png


God Jul

/Henke

Edited by Henriksvantesson
  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Har i dagarna lekt rörmokare ute i garaget.

Turbon har fått olja och vatten. Gjorde det på riktigt och drog rör tillsammans med lödbanjokopplingar. Detta är i min mening snyggare. Sen så tål det ju extremt höga tryck ;)
hBVX619l.png9BL1VUul.png
Har även gjort lite "nytta" och bockat av ytterligare en punkt inför SFRO 1.
Nämligen boxning utav bärarms infästningarna. Så nu är det i stort sett bara handbromsen kvar. :)
fOHb11pl.pngpXZz5cHl.png
Växelspaken och dess länkage har tills idag varit temporärt monterat. Detta åtgärdades och den har nu blivit fast monterad i bilen.
Zn7lfQ1l.pngceHoVAOl.png
I morgon blir det handbromsmek!
//Henke
Edited by Henriksvantesson
  • Like 2
Posted
Handbromsmek stod på schemat idag.


Har tjuvstartat lite innan med tillverkning av handbromsspaken.


Har nu monterat vajer som består utav en modifierad 740 vajer med tillhörande attiraljer. För att få vajern att gå på baksidan av bakaxeln så har jag fått tillverkat en linjul med fäste.

Bro1cBGl.pngrWGfsmZl.png

ZnjYnINl.pngtLwbp0bl.png



//Henke

  • 4 weeks later...
Posted

Framgång i byggnationen.

Uppsamlingskärl för överblivet kylvatten och vevhusventilation.

Kvar att göra är att montera ett filter, två avtappningskranar samt koppla in den med slang.

LCC4syal.pngqZYauLYl.png

//Henke

Posted

Kanske fel att kalla det överblivet kylarvatten. Men kärlet är tillför samla upp vattnet ifall man råka överfylla eller ifall den får för sig att trycka ut det via kylarlocket. Har det istället för att leda ut det via slang på marken/banan. :)

Posted

Fått gjort lite idag också.

Laddhanske med fäste.

vbbwAw4l.pngDQNBKB6l.png

Sen har jag fixat lite med kylsystemet så det är mer eller mindre klart för provtryckning! :racesmile:

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Provtryckningen gav ett mindre lyckat resultat. Det verkar som att silikonslangarna jag köpt inte tätar. Det läckte vid i stort sett alla slangskarvar. Ska prova svetsa dit kragar på rören och se ifall det hjälper. Vad har ni använt er för typ av slang och klämmor?

I övrigt så har jag hunnit med att börja med motorelen.

yw9sWBOl.pngerlQCP9l.png.

Svetsat det sista på oljetråget samt dragit diverse vakuumslangar till och från vakuumstationen.

rNZFIMbl.pngi3U0TZXl.png

Edited by Henriksvantesson
Posted

Jag köpte mina slangar mestadels på do88 men även på ebay etc. Inga konstiga klämmor och lite olika.

Jag tror inte att kragar hjälper emot läckage utan endast förhindrar att slangen inte kryper av. Jag har gjort många "kragar" genom att lägga en loppa med TIG'en på två ställen.

Prova med en annan klämma om det är så att de klämmer ojämnt.

Jag "provtryckte" mitt system i somras då jag bytte magnetventil vilket resulterade i högre och stabilare tryck....poff sa det och det visade sig att jag hade glömt att sätta loppor på ett ställe :D

Posted (edited)

Jag har också slangar från do88 tillsammans med stadiga slangklämmor från hydroscand likt denna modellen: http://www.slangspecialisten.se/upload/produkter/2057.jpg

så jag tycker inte det borde läcka. Ska undersöka saker lite närmare imorgon tänkte jag. Förhoppningsvis så kan jag snart boka av kylsystemet på listan. :P

Hehe, ja det ska jag svetsa till på tryckrören nästa gång jag har isär det.

Hårspray har jag annars hört ska hjälpa som nödlösning ifall man skjuter tryckslangar :D

Härlig tråd! Gillar bilderna på detaljerna! Bra jobbat :)

Tack ska du ha :)
Edited by Henriksvantesson
Posted

Hur mycket tryck hade du vid provningen? Ett normalt trycklock brukar öppna vid 15 psi tror jag, så står det

på mitt saablock.

Om du trycker över detta så kan det ju börja läcka men annars så borde dina klämmor duga fint.

Om man inte vill svetsa på en loppa som jocke gjorde så kan man som jag gjorde : tog min svarvdubb och satte i änden på röret och drog till med släggan så röret konade sig pyttelite,räcker för att inte åka av.

Jörgen

Posted

Den där typen av klämmorna du skickade bild på har jag en f.d. garagekompis som hade problem tillsammans med silikonslangar. Jag har själv sådana klämmor tillsammans med kylarslang utan problem. Vet inte om silikonslangar är känsligare. Kryper de ihop vid bulten och reser sig kanske?

Jag gillar personligen T-bolt clamps av denna modellen bättre.
Väger mindre och är snyggare :)

http://www.xtremefabrications.com/store/images/TBC.jpg

Posted (edited)

Jörgen:

Det började läcka redan vid ett halvt kilo. Ökar jag trycket så öppnar kylarlocket som det ska.

Det med Svarvdubben var intressant. Har ett ställe vid kylaren som jag inte kan svetsa på, då det är så trångt vid montering. :)

Rikard:

Får ta och rota fram lite gamla kylarslangar och se ifall det håller tätt. Annars får jag prova lite olika slangklämmor.

Vet du hur T-bot klämmorna fungerar tillsammans med silikonslang?

Tack!

Henke

Edited by Henriksvantesson
Posted (edited)

Jag har mestadels sådana klämmor.

Här ser man dem med silikonslang (svarta)

Sitter på ett klarlackat kolfiberrör, väldigt slätt och blankt utan krage.

Även mot gasspjäll och IC.

EDIT: Har bara laddat 0,6 bar. Så jag kanske får fixa krage eller något.

motor16_640.JPG

Edited by Rikard Larsson
Posted

Har provat med gummislang modell för liten nu och det håller tätt. Ska försöka hitta till samtliga kopplingar för vattnet.

Tryckslangarna verkar hålla tätt bättre med silikonslangarna. Dock har jag andra klämmor där.

Rikard:

Hittar jag inga slangar så är det ju helt klart en ide med sånna klämmor, speciellt när det funkar bra för dig.

Köpte du dem ifrån Do88 också?

Posted

Min erfarenhet är att t-bult klämmorna likt de på bilderna inte tätar bra, de känns för breda för att täta tillräckligt, det blir för lite spänntryck per cm2. Hederliga ABA klämmor funkar utmärkt.

Men de ser ju inte lika blingiga ut ;) //Robin

Posted

Robin:

Nae, det är ju just det dem ser ju inte lika blingiga ut ;) Dem har ju också en mycket roligare prislapp! Ska se ifall jag löser det på annat sätt. Men tack för infon. :thumbsup:

Rikard:

Okej, Tack! :)

Hydroscand hade såklart ingen slang hemma i den dimensionen jag behöver. Men har ju en hel kabelhärva att greja med i helgen så sysslolös lär jag ju inte gå. :D

Posted

Hat du rätt passform på slangen, det ska vara rejäl sugpassning, är det inte svårt att få på slangen är röret för litet.

Det är kombinationen stos slang och klamma som måste stämma, det är svårare än man tror att välja rätt kombination och fler än en fordonstillverkare har misslyckats.

/T

Posted

Om silikonslangarna passar med lite presspassning så släpper dom inte,nyper ganska så bra då.

Posted

Hej!

Efter en dag med lite mera eldragning så är det främre motorkablaget klart.

cLLkpBYl.png

Motorkablaget dras genom torpedväggen via en MIL kontakt. Detta för att underlätta i och ur montering av motorn. :)

Kvar att göra är att koppla in ett till kontaktdon för trigger och lambda. Sen är det "bara" baksidan av torpedvägen kvar. :thumbsup:

Om4sjVcl.pngolV9rFfl.png

33kqggpl.pngvn8sVmBl.png

  • Like 2
Posted
Håller fortfarande på med elen.

Trigger och lambda kör jag via en egen kontakt. Detta för att minimera strörningsrisken på signal från trigger.

rDFkYu2l.png


På andra sidan av torpedväggen ser det liknande ut. Har börjat att placera ut lite komponenter samt börjat med att linda kabel.

yqKYwQgl.pngnB0DcSAl.png

kD6BYCjl.pngeeNHzmIl.png

Posted

Tanken är väll att i framtiden experiment lite med traction control, Sen vill jag även har möjlighet att logga avgastemp. Samt enkelt kunna koppla in/styra diverse extrafunktioner.

Men visst ser ju helt klart fördelarna med att stanna kvar med Tronic.

Posted

OK. Bra att du har vägt för- och nackdelar.

Det finns en combiadapter som ger trionic en avgastemp-ingång och 5 analoga ingångar.

Traction control är nog värre :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...