Jörgen Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 En fångare per knut ( så normalt 2 st totalt ) och max 160mm ifrån den enligt sfro :P Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 9, 2015 Share Posted April 9, 2015 Det där är nog en typisk fråga för din SFRO-gubbe. 4 mm tycker jag känns rimligt. Men det beror ju på utformning osv. Det går att bygga på andra sätt som kanske passar bättre i bakändan. Du ska nog fundera på om du behöver ha den skruvad för att slippa ta av bakaxeln för att montera/demontera kardanen. T.ex. två bultade järn av något slag mellan två chassirör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted April 9, 2015 Author Share Posted April 9, 2015 Blir ju helt klart en till fångare. Att göra de bakre skruvbar känns ju helt klart som en mycket fin idé, :) Tack för hjälpen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted May 21, 2015 Author Share Posted May 21, 2015 God dag! Även mitt bygge fortsätter. :eclipsee_steering: Denna gång i form utav luftburks bygge. Jag har även fortsatt i min bromsadapters tillverkning. Jag har fått hem material och fräst ut bitarna. Dom är gjorda i aluminium av kvalitet 6082 T6. Det som återstår är att borra hålen och lite putsning. :) Mvh Henrik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted May 27, 2015 Author Share Posted May 27, 2015 Bakoken monterade :racesmile: //Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted July 2, 2015 Author Share Posted July 2, 2015 OJ Oj oj vad det händer grejjer :eclipsee_steering: Huv scoopen är klart, lite putsande, och justerande kvar bara. :banana: Bromsoken med adaptrar är klara och monterade. :racesmile: Har även börjat på ett fäste för de externa mätarna. Dock är jag inte riktigt säker på vilken sida av torped väggen jag ska montera dom på. beror lite på hur huven ska se ut. Där av tvingen och ett oklart fäste. Jag har även börjat med bältes infästning. Läste någonstans att man kan ansöka om dispens vid regbesiktningen för att köra med 2 punktsbälte (alltså ta bort axelbanden och "skrev" bältet från 5 punktsbältet). Är det något som är möjligt? Hur gör man själva ansökan? Gör man den på plats vid regbesiktningen? /Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Angående bälte så får du nog svårt om inte omöjligt att få köra med 2 punkt då du har många olika möjligheter till ett övre fäste för 3 punktbälte. Man kan få köra med ett 2 punkt om det är omöjligt att få till ett övre fäste och tyvärr så är det inte så på din bil, men prata med din sfro man så får du säkert bra svar ifrån honom. Enbart fyrpunkts är inte tillåtna som primärbälten. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted July 4, 2015 Author Share Posted July 4, 2015 Okej, ska ta och kolla med sfro. Har ju i stort sätt infästningar klara för några av punkterna till 3 punktsbältet. Tackar för infon! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 5, 2015 Share Posted July 5, 2015 Du får dock ha både 3-punkt(rullbälte) och ett 4,5 eller 6-punktsbälte monterade samtidigt i bilen. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted July 7, 2015 Author Share Posted July 7, 2015 Ja det har jag förstått :) /Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 Har varit lite dålig på att uppdatera på den senaste tiden. Så här kommer en lite större uppdatering. Under semestern plockade jag isär hela bilen och helsvetsade alla detaljer. Passade även på när den ändå var isär att göra täckplåten till undersidan. Även nedre bältesinfästningarna är klara och helsvetsat. Har efter detta börjat plocka ihop bilen. En täckplåt/elcentral har blivit monterat. Även börjat med expansionskärlet. Siktglaset kommer att vara synligt från utsidan vilket underlättar vid kontroll av kylarvätskan. :helmet: Sedan har även några punkter inför SFRO 1 gjorts klart. Batterihållaren är klar. Bromsrör på bakaxeln är färdiga. Bromsslangarna fram är dragna. Har lyckats med en placering där de inte tar emot någon stans. Dock så kommer de gå nära ifall jag ska köra med 16" fälgarna. Har även gjort klart bromsrören ifrån cylindrarna till torpedväggen. Då batteriet nu har en fast plats kunde jag även montera huvudströmbrytaren tillsammans med dragvajern för den. Nu väntar jag på att 3 punktsbälterna ska komma från England. Samt koppling och tryckplatta. Sedan ska motor och låda i. En till kardanfångare tillverkas, sedan börjar det dra ihop sig för SFRO 1 :racesmile: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robinryd Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 (edited) Hej Jag lapar inspiration av att kika i dennna byggtråden, härligt med mycket tigsvetsning ;) Jag funderar över det som Jörgen nämnde tidigare med 740 spindlarna, det står på http://www.sfro.com/index.php/startsida-bilaratt dessa inte godkänns längre. Med programmet cassim kan ni nog få till frasmvagnsgeometrin tillsammans med 140 spindlarna. Mvh Robin Edited October 7, 2015 by Robinryd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted October 8, 2015 Author Share Posted October 8, 2015 Hej Jag lapar inspiration av att kika i dennna byggtråden, härligt med mycket tigsvetsning ;) Jag funderar över det som Jörgen nämnde tidigare med 740 spindlarna, det står på http://www.sfro.com/index.php/startsida-bilaratt dessa inte godkänns längre. Med programmet cassim kan ni nog få till frasmvagnsgeometrin tillsammans med 140 spindlarna. Mvh Robin Ja tigsvetsning är roligt :) Det är löst såhär :) Men den är ombyggd från mcPherson till en model som liknar 140 spindlarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robinryd Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Ok, bra lösning! Tack för du tog dig tiden att förklara. Jag borde ha förstått att ni hade löst det med tanke på de andra klurigheterna i bygget :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted October 8, 2015 Author Share Posted October 8, 2015 Det var så lite så! :) Dock kan jag inte ta åt mig äran för det, då det inte är jag som har gjort det. Spindlarna satt nämligen på när jag köpte ramen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted November 3, 2015 Author Share Posted November 3, 2015 (edited) Hejsan alla i november "värmen". Har idag hunnit med att montera lite 3 punktsbälten eller iallafall påbörjat det. Som ni kan se på bilderna så ligger bältet emot stolen. Dock så "glider" dem över en rundad och fin yta. Är detta okej? Sedan har jag även en fråga om man ska använda sig utav bälteshålen i ryggstödet eller om bältet ska gå på utsidan som på bilen nedan? Ni som har gjort det innan hur löste ni detta och har ni fått några problem i efterhand som kan vara intressant att nämna. Vill vara på den säkra sidan innan jag gör hål för fästen i buren. Tack i förhand! :D Edited November 3, 2015 by Henriksvantesson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Att ha bältena glidande över en fin och rundad yta var inget problem för mig i alla fall. Jag har rullen nere vid ryggen och bältet över ett rör. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&p=65697 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Tänk bara på böjning i övre öglan titta hur den sitter orginal ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Övre ser bra ut ,ha den på utsidan stolen för vid krock så åker kroppen lite framåt och bältet går då fritt stolen om du har det inuti så tar det nog i kanten på hålet vilket är sämre. Alla infästningar ser bra ut ,har likadant på min och sfro var nöjda. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted November 9, 2015 Author Share Posted November 9, 2015 Tack för alla svar! :D Då blir jag klar med detta nästa gång! /Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted November 25, 2015 Author Share Posted November 25, 2015 (edited) 3 punkts bälterna är klart! :racesmile: Sen har även 6 punkts bälten tillkommit! :P Har även bockat av lite flera punkter på min SFRO lista. Bromsrören börjar bli klara, bara sista biten bak till bakaxeln kvar nu. Expansionskärlet har fått sin plats och saknar nu bara lite fästen som jag ska göra under morgondagen. Observera att gasreglaget går igenom kärlet :prop:. Har även monterat bränslefilter och ska göra klart returledningen i veckan. Edited November 25, 2015 by Henriksvantesson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted December 25, 2015 Author Share Posted December 25, 2015 (edited) Dags för lite uppdatering! Bränsleretur klar. Har även fått hem tryckgivaren för bränsletryck. Detta gör nu att bränslesystemet är klart! :racesmile: Har även fått tillverkat en kåpa för att ersätta tändkasseten. Kombinerade denna med en hållare för de två manometrarna som skall användas. Även instrumentpanelen har fått ett lyft. Lite rockerstoppers & lampor monterade. Utöver detta så är även avgassystemet klart. God Jul /Henke Edited December 25, 2015 by Henriksvantesson 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted January 4, 2016 Author Share Posted January 4, 2016 (edited) Har i dagarna lekt rörmokare ute i garaget. Turbon har fått olja och vatten. Gjorde det på riktigt och drog rör tillsammans med lödbanjokopplingar. Detta är i min mening snyggare. Sen så tål det ju extremt höga tryck ;) Har även gjort lite "nytta" och bockat av ytterligare en punkt inför SFRO 1. Nämligen boxning utav bärarms infästningarna. Så nu är det i stort sett bara handbromsen kvar. :) Växelspaken och dess länkage har tills idag varit temporärt monterat. Detta åtgärdades och den har nu blivit fast monterad i bilen. I morgon blir det handbromsmek! //Henke Edited January 4, 2016 by Henriksvantesson 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Handbromsmek stod på schemat idag. Har tjuvstartat lite innan med tillverkning av handbromsspaken. Har nu monterat vajer som består utav en modifierad 740 vajer med tillhörande attiraljer. För att få vajern att gå på baksidan av bakaxeln så har jag fått tillverkat en linjul med fäste. //Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted January 28, 2016 Author Share Posted January 28, 2016 Framgång i byggnationen. Uppsamlingskärl för överblivet kylvatten och vevhusventilation. Kvar att göra är att montera ett filter, två avtappningskranar samt koppla in den med slang. //Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 28, 2016 Share Posted January 28, 2016 Överblivet kylvatten - vad menas med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Kanske fel att kalla det överblivet kylarvatten. Men kärlet är tillför samla upp vattnet ifall man råka överfylla eller ifall den får för sig att trycka ut det via kylarlocket. Har det istället för att leda ut det via slang på marken/banan. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted January 29, 2016 Author Share Posted January 29, 2016 Fått gjort lite idag också. Laddhanske med fäste. Sen har jag fixat lite med kylsystemet så det är mer eller mindre klart för provtryckning! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 (edited) Provtryckningen gav ett mindre lyckat resultat. Det verkar som att silikonslangarna jag köpt inte tätar. Det läckte vid i stort sett alla slangskarvar. Ska prova svetsa dit kragar på rören och se ifall det hjälper. Vad har ni använt er för typ av slang och klämmor? I övrigt så har jag hunnit med att börja med motorelen. . Svetsat det sista på oljetråget samt dragit diverse vakuumslangar till och från vakuumstationen. Edited February 18, 2016 by Henriksvantesson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Jag köpte mina slangar mestadels på do88 men även på ebay etc. Inga konstiga klämmor och lite olika. Jag tror inte att kragar hjälper emot läckage utan endast förhindrar att slangen inte kryper av. Jag har gjort många "kragar" genom att lägga en loppa med TIG'en på två ställen. Prova med en annan klämma om det är så att de klämmer ojämnt. Jag "provtryckte" mitt system i somras då jag bytte magnetventil vilket resulterade i högre och stabilare tryck....poff sa det och det visade sig att jag hade glömt att sätta loppor på ett ställe :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christoffe Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Härlig tråd! Gillar bilderna på detaljerna! Bra jobbat :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 18, 2016 Author Share Posted February 18, 2016 (edited) Jag har också slangar från do88 tillsammans med stadiga slangklämmor från hydroscand likt denna modellen: http://www.slangspecialisten.se/upload/produkter/2057.jpg så jag tycker inte det borde läcka. Ska undersöka saker lite närmare imorgon tänkte jag. Förhoppningsvis så kan jag snart boka av kylsystemet på listan. :P Hehe, ja det ska jag svetsa till på tryckrören nästa gång jag har isär det. Hårspray har jag annars hört ska hjälpa som nödlösning ifall man skjuter tryckslangar :D Härlig tråd! Gillar bilderna på detaljerna! Bra jobbat :) Tack ska du ha :) Edited February 18, 2016 by Henriksvantesson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Hur mycket tryck hade du vid provningen? Ett normalt trycklock brukar öppna vid 15 psi tror jag, så står det på mitt saablock. Om du trycker över detta så kan det ju börja läcka men annars så borde dina klämmor duga fint. Om man inte vill svetsa på en loppa som jocke gjorde så kan man som jag gjorde : tog min svarvdubb och satte i änden på röret och drog till med släggan så röret konade sig pyttelite,räcker för att inte åka av. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Den där typen av klämmorna du skickade bild på har jag en f.d. garagekompis som hade problem tillsammans med silikonslangar. Jag har själv sådana klämmor tillsammans med kylarslang utan problem. Vet inte om silikonslangar är känsligare. Kryper de ihop vid bulten och reser sig kanske? Jag gillar personligen T-bolt clamps av denna modellen bättre.Väger mindre och är snyggare :) http://www.xtremefabrications.com/store/images/TBC.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 19, 2016 Author Share Posted February 19, 2016 (edited) Jörgen: Det började läcka redan vid ett halvt kilo. Ökar jag trycket så öppnar kylarlocket som det ska. Det med Svarvdubben var intressant. Har ett ställe vid kylaren som jag inte kan svetsa på, då det är så trångt vid montering. :) Rikard: Får ta och rota fram lite gamla kylarslangar och se ifall det håller tätt. Annars får jag prova lite olika slangklämmor. Vet du hur T-bot klämmorna fungerar tillsammans med silikonslang? Tack! Henke Edited February 19, 2016 by Henriksvantesson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 (edited) Jag har mestadels sådana klämmor. Här ser man dem med silikonslang (svarta) Sitter på ett klarlackat kolfiberrör, väldigt slätt och blankt utan krage. Även mot gasspjäll och IC. EDIT: Har bara laddat 0,6 bar. Så jag kanske får fixa krage eller något. Edited February 19, 2016 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 19, 2016 Author Share Posted February 19, 2016 Har provat med gummislang modell för liten nu och det håller tätt. Ska försöka hitta till samtliga kopplingar för vattnet. Tryckslangarna verkar hålla tätt bättre med silikonslangarna. Dock har jag andra klämmor där. Rikard: Hittar jag inga slangar så är det ju helt klart en ide med sånna klämmor, speciellt när det funkar bra för dig. Köpte du dem ifrån Do88 också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robinryd Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Min erfarenhet är att t-bult klämmorna likt de på bilderna inte tätar bra, de känns för breda för att täta tillräckligt, det blir för lite spänntryck per cm2. Hederliga ABA klämmor funkar utmärkt. Men de ser ju inte lika blingiga ut ;) //Robin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Jag köpte mina klämmor på Ebay. Sök på t-bolt clamp. 10-15:- styck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 19, 2016 Author Share Posted February 19, 2016 Robin: Nae, det är ju just det dem ser ju inte lika blingiga ut ;) Dem har ju också en mycket roligare prislapp! Ska se ifall jag löser det på annat sätt. Men tack för infon. :thumbsup: Rikard: Okej, Tack! :) Hydroscand hade såklart ingen slang hemma i den dimensionen jag behöver. Men har ju en hel kabelhärva att greja med i helgen så sysslolös lär jag ju inte gå. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted February 19, 2016 Share Posted February 19, 2016 Hat du rätt passform på slangen, det ska vara rejäl sugpassning, är det inte svårt att få på slangen är röret för litet. Det är kombinationen stos slang och klamma som måste stämma, det är svårare än man tror att välja rätt kombination och fler än en fordonstillverkare har misslyckats. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 20, 2016 Share Posted February 20, 2016 Om silikonslangarna passar med lite presspassning så släpper dom inte,nyper ganska så bra då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 20, 2016 Author Share Posted February 20, 2016 Precis som ni säger så är antagligen slangarna jag köpt för stora. men men, gör om gör rätt.. :) Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 21, 2016 Author Share Posted February 21, 2016 Hej! Efter en dag med lite mera eldragning så är det främre motorkablaget klart. Motorkablaget dras genom torpedväggen via en MIL kontakt. Detta för att underlätta i och ur montering av motorn. :) Kvar att göra är att koppla in ett till kontaktdon för trigger och lambda. Sen är det "bara" baksidan av torpedvägen kvar. :thumbsup: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 27, 2016 Author Share Posted February 27, 2016 Håller fortfarande på med elen. Trigger och lambda kör jag via en egen kontakt. Detta för att minimera strörningsrisken på signal från trigger. På andra sidan av torpedväggen ser det liknande ut. Har börjat att placera ut lite komponenter samt börjat med att linda kabel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 29, 2016 Share Posted February 29, 2016 Snyggt! Du ska alltså köra MaxxECU. Vad är tankarna kring detta? En nyfiken fråga från en som gått från eftermarknads- till originalsprut på sin saabmotor :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted February 29, 2016 Author Share Posted February 29, 2016 Tanken är väll att i framtiden experiment lite med traction control, Sen vill jag även har möjlighet att logga avgastemp. Samt enkelt kunna koppla in/styra diverse extrafunktioner. Men visst ser ju helt klart fördelarna med att stanna kvar med Tronic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 OK. Bra att du har vägt för- och nackdelar. Det finns en combiadapter som ger trionic en avgastemp-ingång och 5 analoga ingångar. Traction control är nog värre :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henriksvantesson Posted March 1, 2016 Author Share Posted March 1, 2016 Det visste jag faktiskt inte. Hur programmerbara är dem ingångarna? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 1, 2016 Share Posted March 1, 2016 Det vet jag inte. Finns här: http://www.trionictuning.com/forum/viewtopic.php?t=191(medlemsskap krävs). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.