Magnus 2074 Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Börjar dra ihop sig för att pulverlacka ramen. Någon som har tips på en bra och billig pulverlackerare inom 20 mils radie från Nyköping? Har mailat och ringt utifrån sökträffarna på Eniro, och priset har varierat mellan 3500kr-7500kr för blästring+lack. Vad är rimlig kostnad? 3500kr är väl ett hyfsat bra pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 OBS! du får självklart pulverlacka ramen men har du tagit med alla fördelar och även nackdelar med pulver kontra 2-komp-färgsystem eller föralldel 1-komp-färgsystem. Personligen skyr jag pulverlackning och mitt skäl är att alla modifieringar som inbegriper svetsning ställer till ett h-vete för puvlerlack är svårt att slipa bort så svetsen kan ta. Ofta slipar man för lite eller för grunt så det ryker och brinner och eländas. Dessutom är stenskott inte snällt mot pulverlack. Jag har en pulverlackad ram och aldrig mer. Men som sagt självklart får du pulverlacka och du behöver inte ta hänsyn till min dåliga erfarenhet av pulver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Jag håller med Cealm! Men som sagt, det är min åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Gillar inte heller pulverlack. POR-15 tycker jag är bra grejer :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 (edited) Verkar som många har dåliga erfarenheter av pulverlack här. Ni som har pulverlack och har haft problem med stenskott, har ni lackat med pulverprimer innan toppfärgen? Som jag förstått ska det tåla stenskott bättre då. Nu fick man ju lite beslutsångest... :wacko:/> >Jocke4U Blästrade du ramen innan du målade med Por-15? Hur blev finishen....nåt man kan pensla/spraya på buren som är fullt exponerad utan att det ser trist ut? Har ju sett din bil live, men lade inte märke till sånna detaljer. :) Edited June 27, 2013 by Magnus 2074 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 (edited) Jag tar bort pulverlacken cm2 för cm2 dvs lagar eller förbättrar jag något målar jag på igen med vanlig 1 komp färg. Nyansskillnader spelar ingen roll. Pulver är ingen beslutsångest alls för mig, aldrig någonsin om jag själv får bestämma. Edited June 27, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 2 komp epoxyfärg från Barkmans i E-tuna sitter som f-n när man ska svetsa om något //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 (edited) >Jocke4UBlästrade du ramen innan du målade med Por-15? Hur blev finishen....nåt man kan pensla/spraya på buren som är fullt exponerad utan att det ser trist ut? Har ju sett din bil live, men lade inte märke till sånna detaljer. :)/>/> Det är ett system som består av 1) avfettning med Marine Clean 2) Avspolning 3) Estning med Metal Ready 4) Avspolning 5) Måla med POR-15 6) Måla ev med top coat (t.ex. bur/båge som är mer UV-utsatta då POR-15 inte är UV beständig....har inte set någon konstig färg-förändring än på ramdelar som är UV-utsatta Färgen drar man lämpligen på med en element/mini-rulle av typ skumgummi så blir det slätt och fint. Pensel krävs i vissa hörn osv Visst, det är några meter rör att måla men tycker det gick bra. Glöm inte att maskera gängor t.ex. för färgen biter som fasiken och man behöver nästan snitt/tapp för att rensa gängorna. Glömde några gängor på sämsta stället (trångt i kardantunnel) ...det var inte helt lätt :) http://www.por15bc.com/por-15.htm Edited June 27, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Inget problem med pulverlack om det görs på rätt sätt , Där Jocke bor i Alingsås finns det en bra firma som pulverlackar. Min gjordes där , först blästrades ramen sen lade han på en 99% zinkgrund och därefter halvblank svart pulver. Fick på kvittot (4000:-)en garanti på 25 år på rost, tåligheten mot stenskott är lika bra som färg. Det finns tyvärr många pulverlackerare som inte gör på rätt sätt om man ska ha det användarsättet som vi vill ha Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 Ringde företaget i Örebro som kanske ska få göra jobbet igår, och blästrar man samt lägger grund under färgen skulle det mycket till för att den skulle släppa påstod han jag pratade med. Precis som Jörgen skriver. Ni som haft problem med pulverlack, är era ramar blästrade och grundade innan topcoatingen? Sen undrar jag hur mycket stenskott får man på ramen egentligen? Det mesta blir ju täckt av paneler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Ni som haft problem med pulverlack, är era ramar blästrade och grundade innan topcoatingen? Sen undrar jag hur mycket stenskott får man på ramen egentligen? Det mesta blir ju täckt av paneler. Det är nog mest det främre bärarmarna som utsätts för stenskott (så är det på min i alla fall). Bågen får också ett och annat men mest flugor som samlas där.. :) För mig är det mest svårigheten att få det snyggt om man vill svetsa om /lägga till något rör eller fäste som gjort att jag valt annat än pulver. Renoverade en Norton 650 Manxman en gång i tiden och den fick pulverlack på ramen. Inga problem med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Jag har pulverlackerade bärarmar fram och det finns inga synliga skador i lackskiktet på dem. Min uppfattning är att pulverlack är mycket segare än vanlig 2k våtlack och därmed tåligare mot stenskott. Att den sen är svårare att få bort innan man kan svetsa är en annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 (edited) --- problem med pulverlack --- Mina pulverlackproblem rör enbart att få bort lacken. På ställen som jag inte "behöver röra" är pulver helt ok men behöver jag svetsa något så är det ett elände att få rent för lacken sitter för hårt och man behöver rengöra rätt stor yta runt svetsstället. Det är därför jag skyr pulverlack. Stenskott håller det säkert för. Jag vill ha en bil som är lätt att jobba med om jag skulle behöva. En bärarm tex är väl ok med pulver för den är lätt att ta bort. Men fy katten för att svetsa in kardanfångare i efterskott plus lite annat i kardantunneln när den är pulverlackad. Ändra tankfästen för jag bytte tank mm, Bläää med pulver då. Med 1 komp färg istället är det snart gjort med plåtrent och när jobbet är klart är det bara att måla på igen...... Edited June 29, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens92 Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Cealm, vad använder du för verktyg för att slipa bort färgen? Jag har med stor framgång använt mig av "grovrengörare" typ dessa: http://www.jula.se/grovslipskiva-for-borrmaskin-256057 http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Grovrengorare-20234/ Dessa är mycket snälla mot metall men äter effektivt färg och formar sig ganska bra efter underlaget och får därmed ganska stor bearbetningsyta. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Jag har också använt dessa trissor och de funkar kanon! Bra att rengöra med när man skall svetsa också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.