Jump to content

Megasqurt för en okunnig.


Antas

Recommended Posts

Enl hustrun är jag fullständigt inkompetent i det mesta.

I ett ämne kan jag ge henne rätt, jag kan inget om Megasquirt!

Efter att ha läst lite om ämnet inser jag att ett sådant måste införskaffas till min Cosworth V6 2,9 BoB.

Har sett att det finns olika versioner.

Ställer frågan till detta eminenta forum - vad ska jag köpa och var? Köpa färdigt eller bygga själv? Lödning är inget problem, det fixar jag lätt.

Antas

Tänder ibland på alla cylindrar.

Link to comment
Share on other sites

Köp och läs här: http://www.diyautotune.com/faq/faq.htm

Mer här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=24960

Jag hade valt ett ms2 med v3 kretskortet. Du får komplettera med bredbandslambda för att kunna se vad du gör när du justerar bränslet. Bygg själv om du gillar sånt, och då får du även felsöka innanför boxen när det jävlas :)

Link to comment
Share on other sites

Varför byta? Har du inget original till Cosworthen?

Ska man inte trimma eller ändra för mycket på en motor så är original svårslaget. Bosch har lagt miljarder på att utveckla det.

Link to comment
Share on other sites

Originalboxen är anpassad för automatlåda (alla Cosworth V6 hade automatlåda).

Enl vad jag har fått veta måste den bytas ut om man kör med manuell låda.

Link to comment
Share on other sites

Köp och läs här: http://www.diyautotune.com/faq/faq.htm

Mer här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=24960

Jag hade valt ett ms2 med v3 kretskortet. Du får komplettera med bredbandslambda för att kunna se vad du gör när du justerar bränslet. Bygg själv om du gillar sånt, och då får du även felsöka innanför boxen när det jävlas :)/>

Har redan bredbandslambda på nuvarande motor.

Link to comment
Share on other sites

Har redan bredbandslambda på nuvarande motor.

Hej antas

Det finns hur mycket material som helst på nätet - tror att utgångsfilen heter Megamanual, det är många sidor att gå igenom, ibland känns det som "det här har jag redan läst" men repetition skadar ej. Pojkarna på DIY Auto-Tune har skrivit en bra informativ bok om insprutning, du hittar den på denna länk http://www.diyautotune.com/catalog/performance-fuel-injection-systems-hp-books-p-436.html - ett mycket bra utgångspunkt. Personligen så köpte jag allt klart från DIY-AutoTune - har Ms2 version PcB V3.57. Har fått hjälp av några kamrater så i det stora hela har allt gått bra

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har läst en del på nätet men än är allt obegripligt mumbo-jumbo.

Tittade på sidan http://www.diyautotune.com/faq/faq.htm men begriper inte vad man ska köpa. Vad behövs för att få ett fungerande tändsystem?

När jag köpte mitt Megasquirt så skrev jag till Diy-Auto-Tune, det finns ett "formulär" på deras sida där man fyller i en del om motorn som man skall ha Megasquirt på, de ger ett förslag på hur de tycker man borde göra. Jag hade redan från början "snöat" in mig på EDIS så det är vad som jag kör på, det fungerar också på Cosworth. Så här efteråt så skulle jag inte satsa på EDIS - det går troligen att köra utan det - Megasquirt kan nog driva de spolar som du har på motorn.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

EDIS är fords tändmodul som styrs med någon form av fyrkantvåg om jag fattat det hela.

Fördelen med EDIS är att man får ett limp home läge om tändningen från megasquirten strular.

Link to comment
Share on other sites

EDIS är fords tändmodul som styrs med någon form av fyrkantvåg om jag fattat det hela.

Fördelen med EDIS är att man får ett limp home läge om tändningen från megasquirten strular.

Det är inget fel på EDIS men Megasquirt kan troligen styra tändningen utan den, som jag har fattat det så finns det en del begränsningar som inte är så bra - systemet är ju snart 20 år gammalt - utvecklingen går framåt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Edis är hela tändsystemet med tandhjul-sensor-styrbox-tändspole. Du ersätter styrboxen med ms, och beställer/bygger ditt ms med tre tändsteg (ett för varje par cylindrar som är i topp samtidigt) och avkodning för vr-givare.

Googla och lär dig lite om wastefire, ford edis, vr trigger, bosch bip tändsteg. Återkom sen du gjort läxan med fler frågor :)

Link to comment
Share on other sites

Antingen bygger du ditt MS så du styr bränslet med MS och tändning med EDIS. Lite enklare men ska man lägga ner tid, pengar och energi på MS så bygg så du styr både tändning och bränsle med MS'et. Kostar kanske 100:- mer men du kan styra tändningen och mappa motorn bättre smile.gif

Ja tycker du ska löda själv, ja tyckte de va busenkelt å löda. (å då lödde jag 90% av kretskortet med en lödkolv för 30:- innan den dog)

Jag satt å läste på timme efter timme om MS, tillsljut insåg jag att det va bara att beställa ett kit för att löda ihop, väl där kändes de lite lättare att sortera ut just de ja behövde veta.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Originalboxen är anpassad för automatlåda (alla Cosworth V6 hade automatlåda).

Enl vad jag har fått veta måste den bytas ut om man kör med manuell låda.

Tycker att det ska gå att lura motorn att du har en automatlåda så den startar och går

http://www.auto-tat.co.uk/Cortina/Cosworth%20Conversion/Cosworth%20Conversion%20-%20ECU%20Pin%20List.htm

Det finns mycket info om Fordar och meqasquirt här http://skogenracing.editboard.com/

http://skogenracing.editboard.com/t11036-stora-megasquirt-traden-guider-fragor-etc

Så slipper du gå ut i det här vädret utan har nåt bättre för dig ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått är det MSII jag ska köpa.

Vilken byggsats ska jag ha? Den för 164, 278 eller 333 dollar?

Se beskrivningarna här: MIn Länk

Den för 164 är en megawiev, alltså inte själva MS'et utan det är en display för att visa lite vad MSet håller på med. Egentligen totalt onödigt för när du mappar motor kör du med datorn inkopplad och ser allt ändå. Detta är bara en nice teknik pryl när du inte har datorn ikopplad.

Skillnaden mellan kitet för 278 och 333 är att de dyrare har en mapdaddy 4 MAP sensor med. (sensorn kostar 70$ om du köper den löst) Detta är bra om du ska styra ditt MS med en MAP sensor, kör du dubbla MAP sensorer kopplar du ena till motorn den andra ligger inne i MS'et och känner av tryckskillnaden och kompenserar för dessa.

Sen skillnaden mellan MS 1 och MS2 är till stor del att ms 2 har bättre känslighet på vissa saker. Sen är processorn i MS2 snabbare. Största skillnaden mellan MS1 och MS2 va från början att MS1 bara kunde styra bränslet, vilket gjorde att man körde t.ex. ford EDIS i sammspel för tändningen. Men har du ett MS1 med "extracode" (går att ladda ner eller köpa direkt) så kan du köra tändningen via MS.

Här kan du enkelt se skillnaden mellan olika MS

http://ms3efi.com/feature-xref.html

Utöver ett MS2 antingen de för 278 eller 333 så tycker ja du ska köpa MegaSquirt wiring harness, dessa är uppmärkta med laser, perfekt och enketl när du kopplar in sakerna

http://www.diyautotune.com/catalog/1239-megasquirt-wiring-harness-ms1-ms2-ms3-ready-p-43.html

och om du ska styra tändningen via MSet så köp drivsteg, det är ett drivsteg inbyggt från början sen får du bygga på med det antal som behövs det borde behövas 3 drivsteg för en 6'a så du får alltså köpa 2st.

http://www.diyautotune.com/catalog/bosch-bip373-coil-driver-mod-kit-p-230.html

och ska du styra tändningen via flera drivsteg så behöver du även köpa extra kabel. denna kabel är bara att klicka in i de ordinarie wiring harnesset. Eftersom ja köpte ett tändsteg extra köpte ja en kabel. du behöver sannorlikt 2st av denna med

http://www.diyautotune.com/catalog/ms-harness-extra-wire-kit-p-463.html

Sen får du vara beredd att köpa lite motstånd från t.ex. ELFA beroende på exakt vad du ska köra för setup.

En stimulator är bra att ha när du monterar grejerna. Alla giuder på nätet som visar hur du sätter ihop ett MS sätter dit vissa komponenter för att sedan testa så det fungerar med en stimulator. Antingen köper du en egen eller så lånar du t.ex. min :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns många åsikter och mycket tyckande :-)

Min personliga erfarenhet är att behåller man EDIS-modulen och styr den från MS så får man ett väldigt stabilt system. Enda begränsningarna är egentligen att man inte kan släcka tändningen som man vill men det har man egentligen bara nytta av om man ska köra aggressiva launchcontrolsystem och det är knappast aktuellt för Antas. Eftersom MS inte driver tändspolen själv är det mycket mindre risk att man gör ett inställningsfel så något går sönder.

Jag har hänvisat andra till http://www.extraefi.co.uk/ vilket är en återförsäljare i England (inom EU alltså) som bygger färdigspecade system. Deras färdiga system för EDIS kostar 325 pund (MS1), 375 pund (MS2) eller 460 pund (MS3). Jag skulle säga att Antas klarar sig utmärkt med MS1. Det enda man kanske vill komplettera med är styrning av elfläkt (5 pund) och möjligen shift light (5 pund). Annars är det komplett med kabelstam från boxen etc. och jag tycker det är prisvärda system.

DIY Autotune är min favoritleverantör men ärligt talat är ExtraEFI bättre för den som inte vill sätta ihop allt själv.

Motorn kommer förresten starta och gå med originalbox om man kopplar rätt, det man riskerar är lite svajig tomgång utan hastighetsgivaren i automatlådan.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för all information med råd och dåd!

Detta forum är fantastiskt med alla hjälpsamma och kunniga deltagare - ni är guld värda!

Till "therealpinto": "...Motorn kommer förresten starta och gå med originalbox...."

Problemet är att jag har ingen databox till motorn.

Link to comment
Share on other sites

Postat Igår, 15:17

Köp ett riktigt system istället

//Per

Motivera gärna varför MS inte är ett "riktigt"

Ett styrsystem blir inte bättre än den bakom tangentbordet gör det till....

Det kvittar vad det står på boxen så länge systemet är stabilt och gör det det är tänkt att göra.

Är systemet stabilt och gör det det är tänkt att göra på ett korrekt sätt anser jag att det fungarar.

Jag tycker personligen debatten om olika styrsystems existensberättigande på den här planeten

är ganska tröttsam, och vad som är "bäst" handlar egentligen mest om vad den som ska mappa systemet är mest van vid.

Att alla värdelösa megasquirtsystem är hopplösa har jag läst regelbundet på nätet under de sista 10+ åren.

Den diskussionen behöver nyanseras en hel del med tanke på hur många som existerar och fungerar klanderfritt.

Så graden av värdelöshet bör nog fastställas först efter orsaken till den dåliga funktionen är utredd.

Efter det är gjort så kan vi nog leta upp och kassera ett större antal boxar från gissningsvis typ alla tillverkare.

Den egna erfarenheten gällande Megasquirt är att så länge de är korrekt byggda och inget slarv med lödningsarbetet

eller installation förekommer så är dom både stabila och gör det dom ska. Och "i min bok" så

berättigar det boxarnas existens likväl som de andra fabrikat som gör sitt jobb....

Min egna första box byggdes vid årsskiftet 02-03 och är i drift än idag och har aldrig strulat det minsta lilla.

Sedan dess har jag själv byggt en hel del boxar och hjälpt ett otal andra med sina boxar och installationer

och spenderat en ansenlig mängd timmar med dehär systemen. Men jag tycker fortfarande de är prisvärda och

väl fungerande. Självklart finns det exempel på de MSQ system strulat oförklarligt, men sådana exempel finns det hos alla

andra fabrikat med. Av naturliga skäl... Men generellt är "alla de mer kända" system stabila och välfungerande enligt mej.

Men framförallt de senare megasquirt korten borde vara svårkritiserade och mer värde per krona än du får där

borde vara svårslaget.

Summeringen av mina tankar är: Om du vet vad du behöver och du kan få de funktionerna i ett MSQ likväl som i

exempelvis ett Autronic m.fl. till en bråkdel av priset, så behöver det inte vara en dålig affär.

Båda gör nämligen samma jobb, och gör det korrekt så länge installationen är riktigt utförd.

Eller skrivet i metaforer för de som vill ha det.......

Är du blyg och vill dölja ditt arsle när du vill gå till affären, så kan du göra det både iklädd en Armani kostym

och i ett par "Bluewear" byxor från Jula.

Så länge du Bara är ute efter att dölja asen och inte är intresserad av att betala en massa, eller har ett behov

av att visa upp dej i märkeskläder, så duger båda lika bra..

-De möjliggör nämligen att du kan ta dej en shopping tur utan att väcka förargelse.

Och så länge frugan eller du själv vet hur kläderna ska tvättas, så kan du använda dom precis som du vill....

//HB//

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Det är en fördel om man ganska enkelt kan lära sig att själv göra justeringar på "sitt" system om man skulle behöva det i nån framtid. T.ex. temperatur korrigeringar eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

Saknar man boxen till motorn är det ju en bra anledning att skaffa nåt annat. Om man nu inte får tag på en box billigt. Jag vet ingen som lurat boxen så hastighetsgivaren inte behövs, däremot kan man mekaniskt tvinga upp tomgången så motorn inte stannar när man släpper gasen.

Som jag ser det är 24v en oerhört tacksam motor att bygga MS på om man väljer att köra med EDIS (förutsätter att man har eller skaffar EDIS6-modulen och spolen). Eftersom man då kan använda all hårdvara/givare/triggers som redan sitter på motorn går det att göra installationen mycket stabil.

Köper man ett färdiglött MS med rätt spec och är noga med resten av installationen (för ja, Megasquirt ÄR lite känslig på det) så finns alla förutsättningar för att det ska bli bra.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Citat: "Saknar man boxen till motorn .......".

Det är så jag har tänkt också.

Citat: "EDIS (förutsätter att man har eller skaffar EDIS6-modulen och spolen)....."

Jag förmodar att det är EDISmodulen som är på bilden?

Håller på att jaga tändkablar till motorn, 3 st var kapade. Verkar vara svåra att få tag på, denna morgon har jag gjort ett försök att beställa från England.

post-291-0-80450900-1372147719_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Någon EDIS-låda finns inte. Är den specifik för varje motormodell eller generell?

Om den är specifik - någon som har den?

Triggerhjul är inbyggt på remhjulet på vevaxeln.

Avkännare mot triggelhjulet finns. Vad är det för modul till höger om triggerhjulet på bilden?

Ska EDIS-modulens avklippta kablar vara ihopkopplade med tändspolens avklippta kablar?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

EDIS-modulen är specifik till antal cylindrar, du måste ha en för en sexa, märkt EDIS6. Den satt i praktiken bara på Scorpio 24v i Sverige så den är inte helt enkel att hitta. Men den fanns också på en del Ranger och Aerostar med sexa.

Grejen till höger om triggerhjulet i bild är en avstörningskondensator, den brukar sitta till höger på ditt fäste för tändspolen.

EDIS-modulen ska ha två kablar till MS-boxen (PIP, som i princip är en tolkad vevaxelsignal, och SAW som är MS-boxens signal till EDIS-modulen som berättar när det ska tända). Tre kablar går till tändspolen (en för varje cylinderpar), två kablar går till VR-givaren, sedan är det plusmatning, jord och varvtalsutgång. Ganska enkelt faktiskt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Saknar du edisboxen kan du styra tändspolarna (som du har på bild) direkt från ms, eller om du vill använda EDIS-styrboxen också kan du ringa Norrbottens bildemontering :)

Här får du en genomgång av hela EDIS systemet, och var du hittar styrboxen.

för ms3 http://msextra.com/doc/ms3/edis.html

för ms2 http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm

Link to comment
Share on other sites

Tack, ska läsa igenom och pressa in i mitt huvud.

Har kollat med Norrbottens Bildemontering, de har inte EDIS-modulen men jag hittade en på Bildelsbasen.

Har mailat dom för att höra om kontaktdonet följer med, måste nog ha ett sådant eftersom det ser ut att vara en multikontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kontakten behövs, ja, men det går att modifiera från EDIS4 om det kniper.

Det finns annars en del som specialiserat sig på EDIS-prylar på nätet, där man alltid får med kontaktstycken.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Fast frågar du mig så tycker jag det är onödigt att använda EDIS om du inte redan har något. :)

Om du bortser från att det är fel kontakt som visas så är det såhär du kommer koppla tändningen från MSet om du kör direct coil drive

http://www.extraefi.co.uk/Drawings/PDF_Files/6cy_wasted.pdf

Här kan du läsa om själva hårdvaru modden du får göra om du vill köra tändningen direkt. Du kommer alltså behöva 2st extra BIB373 komponenter och 2 extra kablar.

http://www.diyautotune.com/tech_articles/using_bosch_bip373s_with_megasquirt.htm

De kanske låter mycket just nu men när du väl börjar löda ihop ditt MS så kommer mycket klarna, det gjorde det iaf för mig :)

sen väljer man ju bara i programeringen t.ex. spark output A > pin xx, spart output B > pin xx

Link to comment
Share on other sites

Antas.

Då du själv pillat ihop din bil av gamla rörbitar och överblivna reklamskyltar och fått till en fin, fungerande bil så ska du naturligtvis löda ihop din Megasquirt alldeles själv.

Annars blir det bara jobbigt när folk frågar om du gjort allt själv. ;)

Jag visste ingenting om Megasquirt, men fick hjälp att köpa rätt byggsats och rätt modifieringar.

Sen var det bara att löda och se glad ut. Frågor som uppstår tar man efterhand. Jag byggde egna slutsteg till tändningen och slipper ha en extraburk (EDIS). Det funkar kalas. Visst fick jag läsa instruktionerna ett antal gånger och vända och vrida på kretskortet för att få till modifieringen på "Lab-arean", men särskilt svårt var det inte.

Link to comment
Share on other sites

..........Grejen till höger om triggerhjulet i bild är en avstörningskondensator, den brukar sitta till höger på ditt fäste för tändspolen.

Den har jag identifierat.

.........EDIS-modulen ska ha två kablar till MS-boxen (PIP, som i princip är en tolkad vevaxelsignal, och SAW som är MS-boxens signal till EDIS-modulen som berättar när det ska tända). Tre kablar går till tändspolen (en för varje cylinderpar), två kablar går till VR-givaren, sedan är det plusmatning, jord och varvtalsutgång. Ganska enkelt faktiskt.

Gustaf

EDIS6 modul med kontaktstycke och kablar är beställd från England till det facila priset av 436,12 SEK inkl frakt

MIn Länk

Link to comment
Share on other sites

Om man inte vill bygga själv finns det VEMS

Sägs vara en avknoppare från MS

De har färdiga system som du anger konfigurationen på när du beställer dem.

Har kört igång 4 bilar med det första var lite krånglig men sedan dess har programvaran (VemsTune) blivit mycket bättre.

Tycker de har bra priser du får en box + bredbands lambda + avgastemp givare + IButton för ca:7600kr + frakt.

Frakten från ungern brukar vara ca: 100kr

Vad jag sett så är skillnaden att kontaktstyckena på VEMS är mycket stabilare än på MS

Plus att man enkelt kan koppla en display till boxen och få realtids data på den.

VEMS

Link to comment
Share on other sites

Fast frågar du mig så tycker jag det är onödigt att använda EDIS om du inte redan har något. :)/>

Ja, men, ett stort men - risken att göra fel i inställningarna så saker går sönder är tiodubbelt större om man kör utan EDIS-modul. Det blir enormt mycket enklare att köra med EDIS-modulen, faktiskt. Så jag tycker Antas har gjort rätt som har beställt en modul :-)

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gustaf, jag litar på din kunskap.

I min digitala novistillvaro försöker jag på alla sätt minimera "gåsönderrisken".

Jag antar att mitt kunnande inom detta område blir betydligt mera efter installation av första Megasquirtet. Har då vandrat från 0-kunskap till körkunskap (förhoppningsvis!).

Kan inte undvika att nämna hur imponerad och tacksam jag är för detta forums medlemmar. Utan er alla skulle en ensam amatörbyggare i norr som jag vara utlämnad till "svenssonbilägarnas" oerhörda gyckel och min hustrus hånfulla tillmälen skulle öka till full orkan!

Antas

Gubbe som inte har förlorat gnistan.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det blir nog bra både med eller utan edisbox :)

Ring när det är dags att vrida om nyckeln så kan jag hjälpa med grundinställningar och visa mappning

Link to comment
Share on other sites

Ja, men, ett stort men - risken att göra fel i inställningarna så saker går sönder är tiodubbelt större om man kör utan EDIS-modul. Det blir enormt mycket enklare att köra med EDIS-modulen, faktiskt. Så jag tycker Antas har gjort rätt som har beställt en modul :-)

Gustaf

Jo ser man de så har du ju helt rätt :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog bra både med eller utan edisbox :)/>/>

Ring när det är dags att vrida om nyckeln så kan jag hjälpa med grundinställningar och visa mappning

Tack!

Den hjälpen tar jag tacksamt emot.

Off topic.

Luleå har fn veteranbrandbilsmöte.

Nyss hemkommen (22:45) efter att ha försökt se och fotografera veteranbrandbilarnas färd genom Luleå. Regnet vräkte ner i ofantliga mängder. Hade det varit utryckning hade regnet släkt branden och veteranbrandbilarna kunnat nöja sej med att vara åsyna vittnen!

Hårda gubbar som åkte öppet i de äldsta bilarna, de verkade glada och uppspelta trots den rikliga nederbörden. Tyvärr var det för mörkt (åska?) för att fotografera därför kan jag bara illustrera med denna suddiga bild och NEJ - oskärpan kommer inte av farten på den gamla brandbilen!

Självklart körde jag Rörhögen in till Luleå centrum, trots regnet!

post-291-0-91156800-1372367662_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag två paket från GB, befordrade med The Queens Royal Mail.

Känns lite speciellt att få paket med tjusig label med Drottningen avbildad, svenska Posten är amatörmässiga i jämförelse!

EDIS 6 modul med multikontakt för 436,12 SEK fritt Luleå.

Det andra paketet innehöll tändkablar (6 st) för 568,67 SEK fritt Luleå.

Beställde först tändkablar via Mister Auto för 952 SEK men de kunde inte leverera, har emottagit summan i retur.

Nu börjar tänkandet hur EDIS-modulens kablar ska kopplas in, kontakten på t-spolen har jag.

post-291-0-45681100-1372763897_thumb.jpg

post-291-0-40910600-1372763924_thumb.jpg

post-291-0-36176800-1372763941_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är ju rätt enkelt faktiskt, följ bilden:

EDIS-wiring.gif

Stift;

1: PIP till stift 24 på MS3*

2: IDM, ignition diagnostic monitor, kopplas inte in alls normalt sett

3: SAW, stift 14 på MS3X*

4: tom

5: minus på VR-givaren

6: plus på VR-givaren

7: Skärm till VR-givare och PIP/SAW

8: +12V med tändning på och när startmotorn går

9: jord

10: Spole A

11: Spole B

12: Spole C

* kör du inte MS3 med MS3X-kortet gäller lite andra saker

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för elschemat.

Sitter och funderar över multikontakten (4 stift) som ska tryckas fast på tändspoleenheten (6 cyl).

På schemat är det väl kontakten (1-2-3-4)som avses dvs inte kontaktstycket som sitter fast på tändspoleenheten?

Ingen märkning finns i/på kontakten eller på tändspoleenheten.

Eftersom jag troligen inte kommer att använda MS3 kan jag väl utesluta:

1: PIP till stift 24 på MS3*

2: IDM, ignition diagnostic monitor, kopplas inte in alls normalt sett

3: SAW, stift 14 på MS3X*

post-291-0-96460200-1372967674_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en fråga till "therealpinto" eller annan som vet.

Vad är det för mojäng som sitter på kabeln från EDIS-modulen (nr 10) som ska gå till spole A (stift 2 på kontakten som trycks in fast i tändspoleenheten)?

post-291-0-08032100-1372970837_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har tittat med röntgenblick. Enda siffran som är tydlig är 4 övriga är inte läsbara, 5:an är med lite god vilja uttydbar.

Övriga nummer har jag försökt hitta på nätet, verkstadshandboken (utdrag) ger heller ingen hjälp.

post-291-0-81703400-1373023986_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...