Henke_HJCC Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Har sökt och letat runt hur jag ska göra mitt grenrör. Räcker 42mm på cylindrarna? Ska jag göra 4-2-1 eller 4-1? Hur räknar man ut längden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Du behöver cylinderantal, cylindervolym, varvtal och kamprofil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fixxe Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Hej. Första inlägget, men har smygläst här ett bra tag.. Jag har gjort ett excelldokument för att beräkna primärrörslängd och diameter. Den är enbart för 4 cylindriga motorer. Man petar bara in volym, varvtal där man vill ha max effekt, samt vid vilka grader BTDC som avgaskammen öppnar. Uträknaren är gjord för 4-1 rör, men jag har byggt ett par 4-2-1 med gott resultat enligt den oxå. Det senaste grenröret va ett 4-2-1 som satt på min gamla 1,82 liter motor som bromsade ut 232 motorhästar.. Nu sitter jag på jobbet, men kan försöka komma ihåg att lägga upp den ikväll när jag kommer hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Det där skulle kunna vara en grej att lägga in i appen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Hej. Första inlägget, men har smygläst här ett bra tag.. Jag har gjort ett excelldokument för att beräkna primärrörslängd och diameter. Den är enbart för 4 cylindriga motorer. Man petar bara in volym, varvtal där man vill ha max effekt, samt vid vilka grader BTDC som avgaskammen öppnar. Uträknaren är gjord för 4-1 rör, men jag har byggt ett par 4-2-1 med gott resultat enligt den oxå. Det senaste grenröret va ett 4-2-1 som satt på min gamla 1,82 liter motor som bromsade ut 232 motorhästar.. Nu sitter jag på jobbet, men kan försöka komma ihåg att lägga upp den ikväll när jag kommer hem. Precis vad jag gjort, förutom att mitt baseras på kammens varvtalsprofil. Ska bli skoj och se hur och om resultaten skiljer sig åt. Har jämfört mina resultat med ett par olika MC grenrör och några vassa bilsugmotorer med väldigt lika längd och diametrar. Kommer tyvärr inte åt mitt excel-dokument nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fixxe Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Såhär såg senaste skapelsen ut... Eftersom man är nybliven småbarnspappa så glömde jag såklart det igårkväll. :( Ja det finns många varianter av grenrörsberäkningssätt. Mitt är väldigt förenklat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.