janne85 Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 Har inte hänt så mycke på byggfronten men har fått beställt hydraulrör till mina bärarmar och fyrlänksupphängningen. Blev 12m 25x3mm från hydroscand som hämtas på måndag. Sen har jag beställt ett stående pedalställ från streetperformance och de kommer troligen i början av nästa vecka. Har fått fixat lite plåtar till min dedion-axel och punktat ihop lite. Kommer inte helsvetsas förrän jag satt upp chassiet i fyrhjulsmätningen på jobbet så jag får grundställt hjulvinklarna. Lånade även ett 18" hjul av brorsan och testade med. Visst är nog dom i största laget men fundera ändå på att ha nått liknande då de mest ska bli en glassätarbil. Tanken nu är att köra 225 däck i fram och 245 däck i bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Fick mitt paket från streetperformance redan idag :)/> Kvalitén känns helt okej med tanke på priset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 Har fått provmonterat pedalstället. Har fått helsvetsat i stort sett hela ramen. Ska in lite mer rör men är nästan klar. Igår tog jag och lyfte ut ramen i solen och ställde fram hjul, stolar och i med rattstång. Idag ska de börjas på hjulupphängningen bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 Härligt. Det ser riktigt fett ut :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 2, 2013 Share Posted July 2, 2013 SNYGGT! Det kommer bli en riktigt tuff bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 SNYGGT! Det kommer bli en riktigt tuff bil. Tack för positiva inlägg :D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 Härligt. Det ser riktigt fett ut :thumbsup:/> Tack. Hoppas på ett ganska fett utseende på den. Kommer ju bli låg, lång och bred :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 2, 2013 Author Share Posted July 2, 2013 Idag har jag fått gjort fästen och stagen till 4-länken. Dock glömde jag fota fästen men här är två på stagen. Imorgon görs tvärstaget och så helsvetsas alla fästen till bakvagnen förutom stötdämparfästen då jag inte har några dämpare än.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 3, 2013 Author Share Posted July 3, 2013 Idag har jag fått gjort tvärstaget samt monterat ihop bakaxeln med fyrlänken. Godtar sfro om man bara kan ha 50mm utfjädring i bak? Fast jag vet att de står 60mm i boken. Om inte måste jag bygga om infästningarna för tvärstaget. Dock måste jag kapa ur lite i fyrlänksfästena på axeln då drivknutsdamasken ligger emot där :(/>/> en liten tankevurpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 5, 2013 Author Share Posted July 5, 2013 Blivit en ändring i planen. Kommer bygga med Volvo 140 spindlar i framvagnen istället. Har fått köpt lite leder och svarvat lite grejer till framvagnen idag. Dom svarvade delarna som sitter på lederna till vänster består av en yttre respektive innerdel för att få steglöst justerbar camber, ska svetsas fast en insexskalle i bakkant bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 8, 2013 Author Share Posted July 8, 2013 Fick gjort ett motorfäste igår Fick hämtat ett par spindlar idag,även hunnit att brotschat om konan för transitleden. Och när jag va på skroten sprang jag på dom här två behållarna, den lilla blir till kopplingen och den stora till bromssystemet. Är inbyggd nivåvakt i den stora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 10, 2013 Author Share Posted July 10, 2013 Fått punktat ihop en nedre bärarm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Har tillbringat lite tid i garaget idag. Fick gjort den andra nedre bärarmen och även punktat ihop dom övre bärarmarna. Nån som har en idé på att skarva ihop två stycken dubbel-D stänger, där ena är stål och ena är aluminium? Hittade denna på en rattstång men tror inte sfro gillar att man skarvar en styraxel med en aluminiumhylsa. Ska maila min besiktningsgubbe och fråga. Hade ju gått att pressa i den i ett passande rör för att få mer styrka i den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 Har fått börjat med vänstra motorfästet. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Egentligen inget att tillägga förutom att det ser bra ut! Jobba på :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 19, 2013 Author Share Posted July 19, 2013 Då har de börjat hända nått igen. Först har jag fått gjort färdigt alla 4 motorfästen så nu sitter motorn på sin plats. Höger Vänster Bakre Främre Sen tog jag itu med styrväxeln. Plockade isär och tvättade den på jobbet idag. Mätte först ut hur mycke jag skulle behöva korta den och sen kapades kuggstången av 115mm Sen sattes den upp i svarven och svarvades i ordning i änden Efter de fixades lite ny gängor i den svarvade änden Sen åkte styrväxelhuset upp i svarven och stacks av 115mm Lite fogberedning och så punktades de ihop Modifierade mina 140-spindlar lite också. Konade om hålet för styrleden så den hamnar på ovansidan av styrarmen istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Fixade lite med växelmekanismen idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Växelmekanism. Jag gillar din byggtråd, den behandlar precis allt som jag "dragit mig för tidigare". Någon gång i livet även om ingen tror mig så skall jag bygga en lätt bil. Ja det är sant så det så!!!! Mittmotor. Jag kam välja den säkra växelspaksvägen, dvs använda den Auto 80 motor och växellåda jag köpte av Kompressor-Anders. Kompressor ni hör ju. Fast det har inte den motorn men den är i alla fall köpt av en med Kompressor, bara det är nog värt 10 till 20hk i bromsbänken. Eller tar jag en Golfmotor som är tvärställd men har ett eländigt växellinkage med dubbla ingångar. Automotorn och dess växellåda har bara en ingång = lätt att bygga länkaget till. Wire = svårt. Men kanske inte längre jag har ju en byggtråd att titta i. Den här. Många bilder tack. På hela konstruktionen. Vilka delar plus allt annat bra att veta. Dvs ungefär som valigt i den här tråden.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 Igår fick bilen komma ut i friska luften lite och denna gången rullades den ut . Saknas bara stötdämpare så sitter lite träbitar som håller uppe den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Häftig!!! Vad blir det för kaross? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Blir seveninspirerat, ska gjuta upp egen noskon. Sen blir de lite glasfiberpaneler och så friliggande skärmar både fram och bak. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Jag kan inte se bilderna.? :mad: :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Har blivit nått knas med mitt konto hos photobucket. Ska kolla upp de. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 Inget knas, dina bilder är populära så du har slagit i bandbreddstaket. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted July 30, 2013 Author Share Posted July 30, 2013 Jasså de är så :-/ Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Då va bandbreddstaket höjt till oändlighet :)/> fick grejat lite med växelreglaget igår och återstår lite förstärkningar och justeringar sen går de växla bilen :)/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 4, 2013 Share Posted August 4, 2013 Vad har du för spakställ? Från en-----? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted August 4, 2013 Author Share Posted August 4, 2013 Vad har du för spakställ? Från en-----? Spakstället har jag byggt själv. Fick inte knäppt några kort på de men det kommer bilder. Vajrarna är reglagevajer och är köpt på en båtfirma.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Ok. Har förut funderat i två spår, - Volvo 850/V70 Eller - eget med båtwire Intressant att få se en "båtwire- konstruktion" IRL i tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted August 5, 2013 Author Share Posted August 5, 2013 Jag tänkte först kört med vajrarna från donatorbilen men dom blev för långa så beställde andra vajrar. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted August 7, 2013 Author Share Posted August 7, 2013 Några bilder på växelspaken och mekanismen i fram. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 7, 2013 Share Posted August 7, 2013 Bra bilder. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted August 11, 2013 Author Share Posted August 11, 2013 Efter ett mail till Uno germsjö på sfro så togs beslutet att lägga bensintanken framför passagerarens fötter. Kommer bli en helt tät skiljevägg mellan tank och kupén. Så fick punktat ihop en anpassad tank och gjort skvalpskott samt tankarmatur med pump. Bara helsvetsning och kabelgenomföring till pumpen sen är ytterligare en sak klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted August 18, 2013 Author Share Posted August 18, 2013 Har fått spenderat några timmar i garaget i helgen och fått gjort lite. Tanken är ihoppunktad och kommer lämnas iväg till en kompis som får svetsa den med tiggen. Sen va jag inte nöjd med styrningen så den byggdes om. Blev tre rattknutar och ett ledlager i egenbyggd lagerhållare. Givetvis några bilder också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted August 28, 2013 Author Share Posted August 28, 2013 Om man inte blir nöjd med det man gör så är det bara att göra om. Först va de bakaxeln som jag inte va helt nöjd med. Plattorna som hjullagren är bultade i va tidigare svetsade på axeln men de ställde till med bekymmer varje gång jag ska plocka ur drivaxlarna så gjordes om till bultade plattor i stället. Sen va jag inte helt nöjd med min växelspak och mekanismen till växellådan så byggdes om med ett modifierat spakställ från donatorbilen och användes även ena växelvajern från donatorn. Sen har jag beställt stötdämpare från rallydesign.co.uk Blev 4st 1,9" och 14" långa med bussningar. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 7, 2013 Author Share Posted September 7, 2013 Då va det dags för en liten uppdatering om mitt bygge. Då det va 3v leveranstid på mina dämpare så har jag fått gjort lite annat på bilen. Bromsrör till bakbromsarna är klara. Rör till kopplingen är klart Handbroms klar Båda stolsunderreden klara Tanken är svetsad, bara tankband kvar Batterihylla klar Börjat med skiljeväggen mellan tank och kupé, och mellan motor och kupé. Sen har jag även börjat med med min helbur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Har petat dit två rör till i buren. Skruvade även ditt ett par backspeglar. Står även i kvalet att köra med sugmotor istället för turbo. Eftersom det till stor del kommer va en glassätarbil så skulle jag klara mig med en b4204s motor på 136 hk istället. Sen finns ju redan planer att trimma sugisen till ca 170-180hk. Skulle även slippa några kilo i bakänden. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Står även i kvalet att köra med sugmotor istället för turbo. Gör det inte. Jag hade 150 hk från början (grundladd på 0,3-0,4 bar). Ligger nu på steg 2 och ca 235 hk. Jävligt mycket roligare och jag sneglar redan på ny turbo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 10, 2013 Author Share Posted September 10, 2013 Funderar fram och tillbaka i den frågan. Enda nackdelen jag har för att köra med turbo är att jag vet fasen inte vart jag ska placera en intercooler :-/ E ju helt klart sugen på turbo också då de är lätt att höja effekten. Får kolla alla alternativ till IC placering och IC storlek. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 En vild ide som du kanske redan tänkt. Googla lite på vattenkylda intercoolers, väldigt små fina o kompakta, och borde vara lättare att paketera Sen kan du ha en "kall" kylkrets för laddluft som ligger frammför ordinarie kylare. Som bonus får du en liten mängd laddluft i systemet vilket ger bra respons. /Torbjörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Jo den idén har slagit mig också. En kompis har en IC från en gammal Saab 900 som jag ska testa o se om jag får plats med. Har ett ställe som den kan passa på om jag fixar en kyltunnel som tar luft underifrån bilen. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted September 12, 2013 Share Posted September 12, 2013 Grymt bygge! Kör på turbo även om du får "mecka" lite, tror det är värt det i slutändan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 12, 2013 Author Share Posted September 12, 2013 Jo nu är de bestämt att turbo kommer de bli. Antingen med intercooler eller en chargecooler med eget vattensystem. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Fått dit bakåtsträvorna till buren. Har fått dragit bränslerör. Bett en kompis fixa rör som ska va till kylsystemet. Härnäst ska bältesinfästningar göras. Skickat från min LT25i via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 18, 2013 Author Share Posted September 18, 2013 Har inte gjort så mycke på bilen dom senaste dagarna. Däremot tog jag och skissade lite och fick fram detta: Är inte säker på designen men nått åt de hållet blir det nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Jag vill också kunna rita...... Ser bra ut...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 Ikväll har jag börjat lite med elen till motorn. Monterade motorstyrdonet bakom förarstolen för att få så kort kabelhärva som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted September 30, 2013 Author Share Posted September 30, 2013 Efter ca 5 veckors väntetid så fick jag äntligen mina dämpare från rallydesign :)/> nu kan chassit och hjulupphängningen äntligen göras klar :D/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janne85 Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Börjat med stötdämparfästen på ena sidan i bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Har du en bild från sidan på fästet och dämparen (eller ett par bilder) också vore det bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.